Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 4:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jan 28, 2018 10:49 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Jag undrar om ni har haft problem med ventilfjäderbrott på era motorer.
Jag har kört KG:s ventilfjädrar i över 30 år och aldrig kört av nån av dom.
Jag har bara haft en kund som har fått dom att gå ner i tryck och inspänningshöjd men han körde ner alla fjädrar.
Han hade en TG kam och rullvippor på en B20.
Turbo Rickards fjädrar från hans 1307 hästars motor hade inte tappat i tryck sen nya.
Däremot har PAC.s dyraste fjädrar gått av i en evomotor som jag har satt ihop. En fjäder.
En Agap singelfjäder har gått av för mig men det var länge sen och efter det har tillverkningen ändrats.
Så jag tänkte höra om era erfarenheter av ventilfjädrar från olika återförsäljare och det är bra om ni vet vad det är för fabrikat.
Anledningen är att jag tänkte få tillverkat ventilfjädrar själv för att komma ner i pris.
Även ventilbrickor i 7075 och annat topprelaterat.


Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 10:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9078
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tips.
om 7mm ventil, mercedes m104 har beehivefjädrar med 7 graders retainers.(1 spårsknaster)

Kanske inte behöver nyutveckla allt, utan plocka godsaker från olika fabrikanter.
Även nån porsche har liknande, men bara konisk fjäder.
Finns retainer där också som kan passa nåt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 29, 2018 5:31 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Jag föredrar dubbelfjäder för dom brukar se till att jag inte får totalt haveri.
BMW:s fjädrar är för mjuka, Mercedes 24 ventils dubbelfjädrar funkar till 4 ventils toppar.
Men detta handlar om en beställning av minst 1000 fjädrar för att få ett vettigt pris.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 31, 2018 6:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Ingen mer än Patrik här som använder ventilfjädrar?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 31, 2018 7:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 147
Jag har kört med ventilfjädrar från Kennethsmotor, vet ej märke på dom, men ingen har gått av.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 31, 2018 9:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Svarta dubbelfjädrar? Bug Pack i så fall.
Jag har sett att han använt Bug Pack på en B20 topp jag fått in och B23 ytter med innerfjäder på en appendix K topp.
Enda jag inte gillar med Bug Pack fjädrarna är att döm inte är varmförsatta.
Trycker man ihop dom till coil bind så tappar dom över 3mm i fri längd.
På B20 toppen hade dom trots att dom gått med en H3 kam inte tappat höjd.
Fjädertrycket var 135kg över nocken och kammen hade gått ner på flera nockar.
Tryckte man de begagnade fjädrarna till coil bind så fick dom normala Volvo sätes och öppet tryck.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 6:57 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Inlägg: 59
Om Bug Pack's VW fjädrar går at användas till Volvo då skal ni kanske titta på Johannes Persson's ventilfjädrar. Han har skitbra ventilfjädrar i Orteva 75 och 95 material. Men endast Orteva 75 är på hemsidan:

http://jpmotorsports.se/ms/ms/j-p-motor ... 4/#oteva75

Mvh
Rolf, DK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 3:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 177
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Ventilfjädrar i Oteva 75 är inget ovanligt....
Finns att köpa på Dalhems mfl för nästan halva priset mot vad johannes tar.


//Rickard


Senast redigerad av TurboRickard tor feb 01, 2018 8:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9078
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Får man ingen mängdrabatt från exempelvis Ferrea?

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 7:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 24
Ort: Kumla
Oteva är Suzuki garphyttans (gamla garphytte bruk) varumärke. Företaget har dock inget med kända Suzuki att göra. Fabriker finns förutom i Garphyttan i USA, Mexico, Kina och moderbolaget i Japan

Oteva 75 är en de mer vanliga enklare kvaliterna som tillverkas. Företaget har en mindre fabrik som tillverkar färdig fjäder men de stora volymerna är färdighärdad tråd som säljs redo för spinning.

Görs även platt tråd som används till oljeringar.

Så oteva går att få från många fjäder tillverkare.
Här i Sverige så köper några företag tråd och tillverkar fjädrar som jag gissar sitter i många trimmade rödblockare och Saabar.

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 7:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Tråden kommer från Kobe i Japan.
När det gäller ventilfjädertråd från Garphyttan så är det väl Oteva 75SC eller 90SC man har att välja mellan.
Lite nickel också i 90 tråden annars samma som 75.
Vitsen med att få egna fjädrar tillverkade är ju priset.
Att som nu ge 135:- per fjäder - rabatt tjänar jag ju inget på.
Men man måste köpa minst 1000 fjädrar för att komma ner i priser så att det är lönt.
Och 1000 retainers samt underläggsbrickor så det blir ju en slant.

http://www.suzuki-garphyttan.com/net.ns ... OTW_En.pdf

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 7:58 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Johannes och Dalhems fjädrar är för långa för Volvo som dubbelfjäder.
Det blir över 140kg över nocken.
Däremot kan man köra Dalhems ytterfjädrar som enkelfjäder.
Finns 3,9 och 4,1 tråd.
Jag har såna hemma med crommoly retainer som jag tar 80:- för (fjäder + retainer).

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 8:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 24
Ort: Kumla
Det var lite slarvigt uttryckt av mig att skriva tillverkas. Förädlas är mer rätt.
Helt riktigt så kommer en del av tråden från Kobe. Moderbolaget ingår i en koncern som är stål producent varför det också köps en hel del valstråd därifrån. Också en del från Tyskland.

Men det kanske inte är så viktigt för den här tråden..

Ville mest belysa att oteva tråd kan man få från många fjäder tillverkare runt om i världen.

Egenskaperna på tråden ges genom dragning och härdning. Speciellt tillvägagångssätt som kräver sin utrustning. Sedan att tillverka en fjäder på det färdiga ämnet är en betydligt enklare process.

Det är väl i sättningen av fjädern som fjäder tillverkaren kan påverka mest kvalitetsmässigt på den färdiga produkten.

Nu kanske det låter som jag är någon expert men det är jag absolut inte. Har bara lite generell koll.

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 9:57 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5653
Ort: Lund
Fjädertråden är double vacuum degassed viket innebär att den är omsmält flera gånger i vakuum.
Detta för att få bort föroreningar ur tråden som kan orsaka brott.
Det är det SC står för, super clean.
Bara Kobetråd används till Amerikanska racingfjädrar vad jag vet.
Det ska vara den bästa tråden som finns.
Sen finns det krav på ojämnheter på ytan också.
Efter lindning och härdning varmförsätts fjädrarna så att de har en höjd som de håller även om man bottnar dom.
De kulbombas också under 10 minuter.
Jag är inte heller en expert men jag har läst på det jag har hittat för att kunna göra ett bra val.
Många gånger när fjädrar går av kan det vara för att dom har rostat så att det har blivit en brottanvisning.
Så det gäller att förvara dom torrt varmt och inoljade.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 01, 2018 10:44 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 24
Ort: Kumla
En del tråd skalas för att få bort föroreningar och defekter i ytan. Osäker dock på vilka kvaliteter det görs på och det kan ju vara om kunden begär det.
All tråd kvalitetstestas innan leverans när det gäller ytskador och även djupare defekter.
Dessutom utförs det hela tiden utmattnings tester på tråd och färdig fjäder.
Ett fjäderbrott i en bil är katastrof när det gäller biltillverkarna.

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010