Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 19, 2018 10:51 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tor feb 08, 2018 9:35 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1066
Ort: Torpshammar
Kjell T skrev:
Vart skall man då mejla för att få önskemål om vevaxel uppfyllda?
Är det tomteverkstan?


om du tror att de tillverkar vevaxlar så får du väl börja där om du vill?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 9:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1066
Ort: Torpshammar
JLundin skrev:
Asien prylar är nog inte det första ställe jag kommer att tänka på om det ska vara kvalite. Då är det antingen England eller USA som gäller. Har varit och besökt några ställen där jag fått se tillverkningen "från ax till limpa", klart imponerande att se en grov smidesklump bli en fin vevaxel i slutändan... :lol:


Det jag menade var ju mest att förr fanns ju inga sådana kanaler alls. Då var det ju möjligen nån exotisk firma i england eller usa som ev kunde göra nånting och de höll då vanligtvis på med racing på hög nivå och nånting custom kunde ju kosta hur mycket som helst. Så mycket att det helt enkelt inte var applicerbart för vanliga dödliga och då fick man ju pyssla med det man hade och modifiera efter bästa förmåga.
Idag är ju marknaden enorm på det viset och valfriheten större. Det är klart att seriösa firmors komponenter håller en högre kvalitet men de kostar i de flesta fall mycket mer också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 10:51 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Arrow i UK tittade jag på, men där fanns inte någon axel till VW som det nu är frågan om. Deras priser var också sådana att en vanlig löntagares plånbok är allt för tunn för att göra affärer med dom.
Det finns en del olika alternativ, men många tycks ha slut på axlarna till den aktuella motorn.
Bla DPR och DMS i USA gör axlar genom att svetsa på. Tyvärr verkar frakterna över Atlanten ha skjutit i höjden något enormt den senaste tiden och därför väckte det en del tankar. Troligen blir inget av dessa tankar verkställda, men väckte en del nyfikenhet om tillvägagångs sättet. Tänkte att det kanske finns folk aktiva här på forumet som vet mera.
Jag har en Okrasa axel med vevtappsdiameter 55mm som för länge sedan blev nerslipad till 50,8mm för att få längre slaglängd. Det arbetet utfördes hos en lokal motorrenoverings firma. Även en original axel med 55mm diam har blivit omslipad till 46mm. Det fungerar med Y-borrade , men inte med X-borrade. Axlarna blev Nitroc behandlade vid den lokala härdverkstaden innan användning.
Några problem med axlarna har det inte varit, men däremot var det en del annat som förorsakades i det senare fallet pga att axeln saknade de motvikter som förbättrar den dynamiska balansen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 10, 2018 4:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 177
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Så här ser min specialbeställda vevaxel från Arrow ut.
Designad för 11 000rpm och 2000hk.
Den har även 9st 1/2" fingängade bultar till svänghjulet då 8st M10 inte klarar av momentet samt dom elaka torsionssvängningar som fyrcylindriga radmotorerna har.
Den är även flera kg lättare än dom vevaxlar som Parner, Acm, mfl säljer.
Bild



Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 11, 2018 9:48 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Första gången jag läste om ökad slaglängd genom att svetsa vevaxel var det i tidningen Start&Speed som det skrevs om någon Chrysler V8 med svetsad vevaxel. Då uppfattade jag det som en märklig metod. Under senare decennier har jag träffat på många som använt svetsade axlar för både Volvo och VW.
Eftersom det nu verkar vara ganska okänd metod att svetsa vevaxlar gjorde jag ett försök med google, "welded stroker crankshaft" och hittade nåt på www.practicalmashinist.com om crankshaft journal welding. Tyvärr lämnar en del av innehållet lite oklart pga bristande språkkunskaper i främmande språk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 11, 2018 11:53 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
ser fin ut den vevaxel Rikard :thumbright:

vilket slag? vad kör ni för vev dimension samt brädd, standard? har ni räknat nått på ballans faktorn? är nog bra med lätt och styv vev då man ska varva mycket. nått speciellt bult mönster från nått känt eller custom?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 12, 2018 7:54 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 177
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Denna vevaxel har 94,5mm i slag
Och har vevtappar som är 52mm (Ford 2.0L Cosworth)
Bultmönstret är custom men har samma yttermått till packboxen som std vev.

Arrow fick fria händer när dom skulle designa denna vev.


//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 13, 2018 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
Kjell T skrev:
Arrow i UK tittade jag på, men där fanns inte någon axel till VW som det nu är frågan om. Deras priser var också sådana att en vanlig löntagares plånbok är allt för tunn för att göra affärer med dom.
Det finns en del olika alternativ, men många tycks ha slut på axlarna till den aktuella motorn.
Bla DPR och DMS i USA gör axlar genom att svetsa på. Tyvärr verkar frakterna över Atlanten ha skjutit i höjden något enormt den senaste tiden och därför väckte det en del tankar. Troligen blir inget av dessa tankar verkställda, men väckte en del nyfikenhet om tillvägagångs sättet. Tänkte att det kanske finns folk aktiva här på forumet som vet mera.
Jag har en Okrasa axel med vevtappsdiameter 55mm som för länge sedan blev nerslipad till 50,8mm för att få längre slaglängd. Det arbetet utfördes hos en lokal motorrenoverings firma. Även en original axel med 55mm diam har blivit omslipad till 46mm. Det fungerar med Y-borrade , men inte med X-borrade. Axlarna blev Nitroc behandlade vid den lokala härdverkstaden innan användning.
Några problem med axlarna har det inte varit, men däremot var det en del annat som förorsakades i det senare fallet pga att axeln saknade de motvikter som förbättrar den dynamiska balansen.


Jag har köpt en DPR till min typ4a och den har ju svetsade motvikter med och jag tycker den ser riktigt bra ut har inte hört något dåligt om dessa vevar heller. Den kostade 500+ dollar för något år sen vilket jag tyckte var ok. Annars tillverkar ju AA nya vevar för samma peng. billigare till typ1

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 10:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Om du är ute efter en strokervev till vw, och utbudet är begränsat antar jag att det inte handlar om en boxer?
Till radmotorerna tror jag dieselvevarna ofta kan passa, brukar väl vara 95mm slag har jag för mig.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 11:22 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Den USA firma som sysslat med folka delar och som har tillverkning av OEM vevaxlar som sitt huvudsakliga område är Scat Crankshafts. Dom tillverkar original och strokervevar till alla de stora drakarna inom bilindustrin. Var där på besök för många år sedan och fick en guidad tur genom verkstaden, fick se tillverkningen av en vevaxel från ax till limpa. Då tog dom sig an även europeiska motorer och beställningar från privat personer, priset då var ungefär som i England och då talar jag inte om dom dyraste tillverkarna i England.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jompazx och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010