Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis aug 21, 2018 4:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 04, 2018 1:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Ökad slaglängd som åstadkommits med svetsning av vevaxel är inget nytt. Finns det någon med erfarenhet av detta?
Vilken svetsmetod och tillsatsmedel är att rekommendera?
Avspänningsglödgning efter svetsning?
Slipning, balansering och nitrerhärdning?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 2:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1140
Ort: BjörnL Uddevalla
Det kan inte vara en enkel operation. Den är ju redan härdad och då blir den ju svår svetsad och sedan drar sig allt och blir snett när man svetsar, sedan när man slipar så slår det sig ju ytterligare kanske rätar sig lite?

Nästan så det känns värt å köpa en billetvev om det finns

Känns som ett mastodont projekt å få en rak sprickfri svetsad och omslipad å återhärdad till stryktålig å klar vev alltså. Imponerande att det finns dom som klarar utföra ett sådant jobb

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 04, 2018 6:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Att axeln inte är rak är efter svetsning och att spänningarna ställer till problem vid slipning är inget nytt, och därför tänkte jag att en avspänningsglödgning kunde utföras innan slipning. Utan den åtgärden kommer spänningarna att ge problem med rakheten efter nitrerhärdningen.
Vet inte om jag kommer att utföra någon svetsning av vevaxel, men eftersom det finns axlar som är modifierade på detta sätt väkte det en del tankar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 05, 2018 10:44 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 11, 2009 12:05 am
Inlägg: 67
Ort: Vasa Finland
kanske bättre att slipa om och därvid få mera slag. kräver ju dock custom vevstake för den nya tappdiametern

_________________
M535 Turbo
886hp 1029nm
http://www.garaget.org/?car=321240


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 05, 2018 6:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Att slipa ner vevtapparna för att öka slaglängden har också blivit verkställt och vevstakar som modifierades en del togs från en kasserad motor tillverkad i en annan världsdel. Den axeln nitrerhärdades efter ingreppet.
Den som nu möjligen är aktuell är inte lämplig att slipa ner tapparna på enligt min bedömning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 06, 2018 10:43 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
jag kan inte mycket om den prosessen men det är extremt svårt och tids ödande och det blir oftast ändå haveri ganska fort ändå. jag har en riktigt fin sån gammal B20 stroker vev som faktiskt är hel (har ett par spräckta med). tror det va nån i finland som gjorde de fina på 80-90 talet men ska inte varvas över 6500-7000rpm hur som helst har jag hört

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 06, 2018 10:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Volvo axlarna med längre slag gjorde Forssan Moottorihiomo. De torde ha gjort axlar åt Timos Motor också. Efter vad jag fått hört idag har de upphört med verksamheten, men jag skall kolla upp det. Troligen är det inget vettigt alternativ ur kostnadssynpunkt, fastän de skulle göra det fortfarande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 06, 2018 3:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Jag ringde dit och fick besked, företaget i Forssa har slutat helt med motorverksamheten. All utrustning är såld till olika ställen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 06, 2018 11:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Personligen har jag aldrig förstått det där med att ändra slaget genom att antingen svetsa upp vevtappar eller excentriskt slipa dom och med mindre diameter som följd. Det brukar inte bli hållbara axlar, så dyrt är det inte att göra helt nya axlar med dom mått man vill ha. Framförallt får man axlar som brukar hålla....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 9:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 369
Det har nog slipats för att passa in i typ 2150. Det är möjligt att axeln inte fick bytas men slipas.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 11:52 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1066
Ort: Torpshammar
tror det var mer vanligare förr när det inte fanns nåt annat att välja på. Idag kan man ju köpa vad som helst typ för i sammanhanget rimliga pengar. För en 20-30 år sen fanns ju just ingen asienimport alls på sånt här. Idag mailar man bara och de gör en custom vevaxel i vilka mått du vill.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 1:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Vart skall man då mejla för att få önskemål om vevaxel uppfyllda?
Är det tomteverkstan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 5:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 205
Asien prylar är nog inte det första ställe jag kommer att tänka på om det ska vara kvalite. Då är det antingen England eller USA som gäller. Har varit och besökt några ställen där jag fått se tillverkningen "från ax till limpa", klart imponerande att se en grov smidesklump bli en fin vevaxel i slutändan... :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 07, 2018 9:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Inlägg: 16
Ort: Österbotten
Det är inte tänkt att det skall bli en racing motor i detta fall, utan Vintage Speed.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 08, 2018 8:35 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20540
Ort: Tomterna/sävar
JLundin skrev:
Personligen har jag aldrig förstått det där med att ändra slaget genom att antingen svetsa upp vevtappar eller excentriskt slipa dom och med mindre diameter som följd. Det brukar inte bli hållbara axlar, så dyrt är det inte att göra helt nya axlar med dom mått man vill ha. Framförallt får man axlar som brukar hålla....


jag har varit lite skeptisk till off set slipade volvo vevaxlar men jag har ändrat mig! men fins folkrace slipade och seriöst slipade! de har så stor tapp så de går bra att slipa ned till 48-49mm utan att man minskar hålbarheten så det har nån betydelse. några hk mer får man nocg också och lättare stakar mm :thumbright: micke på UMR här i umeå kan jag rekommendera! stora fina radier :thumbright:

klart det bästa är en ny billet vevaxel men blir väldigt dyrt och krångligt oftast innan ritningar är godkända mm.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Se88e_K och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010