Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 13, 2018 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 4:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Hej,
Jag var på MC-mässan för ett par veckor sedan och då tror jag det var Yamaha som hade en "uppskuren" motor från en nån av deras sportmotorcyklar (R1, R6 eller nått). Jag tyckte att kamaxlarna såg lite underliga ut. Min spontana tanken var ju ventilsläpp! Sport-mc motorer brukar ju varva hiskeligt mycket (typ 13-14 tusen) Jag tycker att kamaxeln ser ut att uppmuntra ventilsläpp eftersom att den minskar lyftet så tvärt efter maxlyft. Dessuton tycker jag att det ser ut som att den ökar lyftet väldigt långsamt varför vill man det i en kolossalt högvarvig motor. Har inte inte någon särskilt ledande fråga mer än att varför är dom såhär? varför släpper inte ventilerna? varför vill man att max lyftet kommer så sent? Varför vill man stänga ventilen så fort?

Helhets bild
Bild

Bild på insugs loben (avgas var snar lik)
Bild

Ursäkta att bilderna "ligger ned" dom var rätt vända lagrade på datorn men dom när jag la in dom på forumsbilder so roterade dom 90 grader av nån anledning.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 5:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Åt vilket håll roterar kammen?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 7:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Den roterar nog mot urs tror jag om man tittar på vart avgas kammen står så måste det vara så annars hade dom inte överlappat. samt om kammen hade roterat medurs så hade den slagit i ändan på vipparmen.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 9:01 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Kammen kommer att trycka på olika ställen på vippan under rotationen och ge olika utväxling.
Kammen är slipad så att den överför en normal ventilrörelse till ventilen.
Finger follower kallas den ventilmekanismen.


Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 9:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Inlägg: 264
Ort: Malmö
Med så korta släparmar blir nocken kraftigt asymmetrisk. Öppningsloben har en kortare hävarm med hög utväxling vilket gör att flanken behöver vara mjukare. Stängningssidan har en längre hävarm plus att flanken inte behöver arbeta mot fjädern, utan bara hålla emot på väg ner. Utgår från att ventilstuds inte är ett problem.

EDIT: Erland hann före :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 9:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Okej då fattar jag, Men vad är grejen med finger follower mekanism? är det lättare så man kan varva mer? varför inte använda vanliga tryckare? känns ju vara dyrare att tillverka en osymmetrisk lob än en symmetrisk?

Tack för bra och snabba svar! :)

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Gissar på lägre friktion

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre mar 09, 2018 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
The skrev:
Gissar på lägre friktion


Menar du friktionen mellan kammen och vipparmen?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: lör mar 10, 2018 12:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
Du har ju inte en lyftare som ska åkå upp & ned i en oljesmord cylinder. + lättare mekanism.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: sön mar 11, 2018 7:50 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20583
Ort: Tomterna/sävar
att den öppnar och stänger väldigt olikt är en synvilla. ventil släpp vill man aldrig ha det förstör grejor mycket snabbt.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: mån sep 03, 2018 7:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 352
Ort: Piteå
Jag tror att den branta delen är öppningfasen och den mjuka är stängning annar skulle det inte gå att varva 15000 rpm

Lacke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: mån sep 03, 2018 7:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 352
Ort: Piteå
Kammarna jag köpte av Timos Motor på 90-talet såg ut så där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: ons sep 05, 2018 8:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
så dom ut sådär med vanliga tryckare?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: tor sep 06, 2018 7:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20583
Ort: Tomterna/sävar
oftast så öppnar man och stänger en ventil likadant eller nästan lika. som sagt en synvilla i detta fall på bilden då utväxligen på släpan blir olika då den öppnar och stänger. man snackar ofta om ventil rörelse i kam värden hur det ser ut på kamaxeln är inte så intresant förutom för de som tillverkar kamaxeln.

sen finns det inga större fördelar att öppna en ventil super snabbt för då får man en jäkla spark (svägning) i ventil fjädern som kommer jäklas hela tiden ventilen är öppen och även då ventilen stängs.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Underliga kamaxlar
InläggPostat: fre sep 07, 2018 5:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Inlägg: 352
Ort: Piteå
kammen jag hade i rallycross var med osymetriska nockar brant på insug o mjuk på stängning visseligen var det vissa
komprimisser Timo sa att det fanns för lite matrial på femmans och sjuans nock för att kunna slipa med mycket
lyft kammen var på 312 grader körspel 285 0,050 tum 100 i nock och 12,2 i lyft med dubbelfjädrar 45
kg innspänn och 125 fullt lyft varvade 10000 rpm utan problem med 97 borr 92 i slag och 158 stake
med en kolhastighet på 30,6m ,är förvånad att det höll så bra, visseligen inte 10 jämmt i vanliga fall
växling mella 7500-8500

Häls Lacke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010