Underliga kamaxlar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

Hej,
Jag var på MC-mässan för ett par veckor sedan och då tror jag det var Yamaha som hade en "uppskuren" motor från en nån av deras sportmotorcyklar (R1, R6 eller nått). Jag tyckte att kamaxlarna såg lite underliga ut. Min spontana tanken var ju ventilsläpp! Sport-mc motorer brukar ju varva hiskeligt mycket (typ 13-14 tusen) Jag tycker att kamaxeln ser ut att uppmuntra ventilsläpp eftersom att den minskar lyftet så tvärt efter maxlyft. Dessuton tycker jag att det ser ut som att den ökar lyftet väldigt långsamt varför vill man det i en kolossalt högvarvig motor. Har inte inte någon särskilt ledande fråga mer än att varför är dom såhär? varför släpper inte ventilerna? varför vill man att max lyftet kommer så sent? Varför vill man stänga ventilen så fort?

Helhets bild
Bild

Bild på insugs loben (avgas var snar lik)
Bild

Ursäkta att bilderna "ligger ned" dom var rätt vända lagrade på datorn men dom när jag la in dom på forumsbilder so roterade dom 90 grader av nån anledning.
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av The »

Åt vilket håll roterar kammen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

Den roterar nog mot urs tror jag om man tittar på vart avgas kammen står så måste det vara så annars hade dom inte överlappat. samt om kammen hade roterat medurs så hade den slagit i ändan på vipparmen.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Erland Cox »

Kammen kommer att trycka på olika ställen på vippan under rotationen och ge olika utväxling.
Kammen är slipad så att den överför en normal ventilrörelse till ventilen.
Finger follower kallas den ventilmekanismen.


Erland
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av gegge »

Med så korta släparmar blir nocken kraftigt asymmetrisk. Öppningsloben har en kortare hävarm med hög utväxling vilket gör att flanken behöver vara mjukare. Stängningssidan har en längre hävarm plus att flanken inte behöver arbeta mot fjädern, utan bara hålla emot på väg ner. Utgår från att ventilstuds inte är ett problem.

EDIT: Erland hann före :thumbright:
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

Okej då fattar jag, Men vad är grejen med finger follower mekanism? är det lättare så man kan varva mer? varför inte använda vanliga tryckare? känns ju vara dyrare att tillverka en osymmetrisk lob än en symmetrisk?

Tack för bra och snabba svar! :)
mvh! Jonathan Hall
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av The »

Gissar på lägre friktion
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

The skrev:Gissar på lägre friktion
Menar du friktionen mellan kammen och vipparmen?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Robert Markström »

Du har ju inte en lyftare som ska åkå upp & ned i en oljesmord cylinder. + lättare mekanism.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

att den öppnar och stänger väldigt olikt är en synvilla. ventil släpp vill man aldrig ha det förstör grejor mycket snabbt.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Lacke »

Jag tror att den branta delen är öppningfasen och den mjuka är stängning annar skulle det inte gå att varva 15000 rpm

Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Lacke »

Kammarna jag köpte av Timos Motor på 90-talet såg ut så där.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

så dom ut sådär med vanliga tryckare?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Jens Gustavsson »

oftast så öppnar man och stänger en ventil likadant eller nästan lika. som sagt en synvilla i detta fall på bilden då utväxligen på släpan blir olika då den öppnar och stänger. man snackar ofta om ventil rörelse i kam värden hur det ser ut på kamaxeln är inte så intresant förutom för de som tillverkar kamaxeln.

sen finns det inga större fördelar att öppna en ventil super snabbt för då får man en jäkla spark (svägning) i ventil fjädern som kommer jäklas hela tiden ventilen är öppen och även då ventilen stängs.

mvh jens
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Lacke »

kammen jag hade i rallycross var med osymetriska nockar brant på insug o mjuk på stängning visseligen var det vissa
komprimisser Timo sa att det fanns för lite matrial på femmans och sjuans nock för att kunna slipa med mycket
lyft kammen var på 312 grader körspel 285 0,050 tum 100 i nock och 12,2 i lyft med dubbelfjädrar 45
kg innspänn och 125 fullt lyft varvade 10000 rpm utan problem med 97 borr 92 i slag och 158 stake
med en kolhastighet på 30,6m ,är förvånad att det höll så bra, visseligen inte 10 jämmt i vanliga fall
växling mella 7500-8500

Häls Lacke
Skriv svar