Underliga kamaxlar

Diskussioner för erfaret folk
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Nicke H »

Crossplane heter dom där motorerna, pga 90 graders veven dom har. Rätt speciellt ljud i dom maskinerna tack vare det, dom är lite känd av sig just pga det (ljudet alltså.)
Bild

https://www.youtube.com/watch?v=YDCb3ofQMOE


.
Senast redigerad av Nicke H den sön sep 09, 2018 8:41 am, redigerad totalt 3 gång.
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av jompazx »

Nicke H skrev:Crossplane heter dom där motorerna, pga 90 graders veven dom har. Rätt speciellt ljud i dom maskinerna tack vare det, dom är lite känd av sig just pga det (ljudet alltså.)
Bild
Jo juste det minns jag den hade "V8" vev

vad är grejen med det? brukar inte flatplane v8or vara varvvilligare? borde inte det gälla 4or också?

hojar brukar ju vilja varva mycket
mvh! Jonathan Hall
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Underliga kamaxlar

Inlägg av Nicke H »

Jag är inte så duktig på motorer så men jag har läst flertalet olika artiklar och svammel om detta tidigare då jag köpte en Mt-10 förra året, som har en crossplane.
Sökte lite och hittade detta nu.

Kan ni försöka lära er: Cross plane är inte Big Bang (yes, we can!)
Alla världens motorjournalister, även undertecknad, har pratat om Yamahas nya R1-motor som Big Bang. Och det är fel. Så låt oss för en gångs skull förklara vad det här motorkonceptet egentligen är:
En traditionell rak fyrcylindrig motor har en så kallad flat plane-vevaxel med två kolvar nere och två kolvar uppe och de fyra förbränningarna jämnt fördelade över en arbetstakt på två varv.
De senaste åren har de fyrcylindriga 1000-kubikarna klättrat till en prestandanivå, där kontroll av effekten och känsla för bakdäckets grepp har blivit en större utmaning för konstruktörerna än jakten på högre effekt.
Bland lösningarna har vi sett Big Bang-motorn, som istället för fyra förbränningar simulerar en stor twin genom att lägga cylindrarnas tändning två och två samtidigt. Med två effektpulser tätt efter varandra får däcket möjlighet att återfå grepp, innan nästa puls kommer.
– Yamahas cross plane-layout har inget med Big Bang eller bättre grepp för bakdäcket att göra. Istället handlar det om att ge föraren en tydligare känsla för motorns vrid, förklarar Oliver Grill som är ansvarig för Yamahas ­produktionsplanering.
– En motors vrid består av två saker; ­förbränningen, som bestäms av förarens påverkan av gasspjället – och den rörelse­energin i vevaxeln som antingen arbetar med eller mot förbränningen.
– När dessa krafter motarbetar varandra, skapar energipulserna en störande frekvens, som distraherar föraren.
– Cross plane-motorn eliminerar huvudparten av de här störande pulserna i rörelseenergin, och ger därför upplevelsen att du får precis den effekt på bakhjulet, som du har bett om i gashandtaget. Bakdäckets grepp blir inte bättre, men under acceleration ut ur en kurva kan föraren lägga på gas tidigare, kraftigare och med mycket större säkerhet.
Nackdelen är större påfrestning för vevaxeln och att Yamaha tvingats montera en balansaxel, för att balansera ut motorvibrationerna.
Lite överdrivet kan Yamahas nya radmotor kallas för en 0-graders V-4. Bortsett ­
V-motorns smalare mått, får man huvudparten av V-4:ans fördelar utan att dras med fördyrande nackdelar som en extra uppsättning kamaxlar och kamdrev och svårigheter med placering av insprutningens spjällhus och dragningen av avgassystemet.


Det kanske finns mer fördelar med det prestandamässigt, jag vet inte riktigt. Det där får ni motor experter lista ut :D
Volvo 244 - B6304
Skriv svar