Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 3:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre mar 30, 2018 1:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1012
Ort: Flisa, norge
tänke bygga en dubbel turbo, men nogra frågor på kompressor sidan.

den ena turbon kommer att ladda hela tiden, den andra bara över 3500rpm (samma storlek på turbo)

Ska man då: låta turbon som laddar hela tiden suga genom den andra turbon, och sen när den kommer i gong så laddar man i serie.

Bild

annars ska man ladda i parallell med backventil?

Bild


för levererat mängd luft blir ju exact den samma?
man bygger ju enklare tryck om man laddar ena inn i andra. så jag tänkte om det vil skona turbon altså båda laddar 1 bar och man får 2 bar till motorn. för jag vil ladda 2 bar på detta gärna över.


Senast redigerad av DreRacing@ fre mar 30, 2018 6:41 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 3:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Om man kör sekventiellt brukar man väl ha olika storlekar?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 3:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 427
Ort: Växjö
Ja man brukar väl ha en liten och en ungefär dubbelt så stor, men om du vill att ena turbon ska komma igång efter 3500 rpm så passar väl parallellt bättre

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1512
Ort: Skelleftehamn
Tyvärr fungerar inte bilderna.

Hänger inte med hur du tänkt ha på avgassidan och på vad för typ av motor anläggningen ska sitta på samt hur backventilen ska jobba i ett parallellt system.

Hursom ... generellt så om du har turbinerna parallellt och kompressorerna i serie trots samma storlek på turbosen så kommer du få ett litet problem med att de olika bankerna har olika avgasmottryck eftersom den ena turbon går lättare än den andra. Enklaste lösningen på det är att göra ett utjämningsrör mellan bankerna och då gärna sätta WG på det röret.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 6:11 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2392
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Titta på hur Porsche 959 var byggd.

Bild

Den har en form av reglerbart system som ändrar mellan en och två turbo, om det var så du tänkte göra ?

Om jag fattat rätt öppnar ventil 4, för att varva igång Höger turbo, innan full belastning krävs.

Förmodligen den allra mest avancerade bilen tillverkad på -80 talet. :wink:

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1012
Ort: Flisa, norge
Jag tänkte inte visa hur jag tänkt på avgassidan, för jag har inte sett nogon gjort det förut
altså jag tänker 2 stk 13c turbo (till att testa med) som alla vet så vill ju en 13c produsera mycket avgasmottrykk på varv. så varför inte öppna en WG och släppa avgaser inn i en 13c till, då har man ju dubbla kapasiteten.

Bild

frågan var mest för innsugsidan, om det fans nogra teorier där.
Skulle ju gå fort att testa båda lösningar på en testmotor också.

det blir lite som porsche där ja, man kan ju sätta WG efter turbinen också


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 30, 2018 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1512
Ort: Skelleftehamn
Nu är jag med hur du tänkt.
Är det 13c så tänker jag iaf att de går bättre med "halva PR" då de inte har så bra verkningsgrad på kompressorn uppe på lite högre PR. Så då är det bättre i mina ögon att köra serie lösningen på kompressorsidan.

Vill du ha ännu bättre spool så kan du sätta på ett twinentry avgashus på turbo nummer 2 och endast skicka avgaserna (från turbo 1) i den kanalen i avgashuset som är närmast downpipe för att sedan öppna Wastegate från nummer 1 till den andra kanalen i nummer 2.

Om ni/du är på Elmia i helgen så ta en till på It's Fun 2.0 Cossien med trippelturbo. Där är det gjort samma "spoolup variant" som jag nämnde ovan.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 31, 2018 3:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
Jag kan inget om sånt här men om du laddar enligt alternativ två, d.v.s. 2 bar per aggregat, så kan väl inte aggregaten bli långlivade va?

EDIT: Det är säkert just det som BigAl säger men med andra ord.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 05, 2018 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
Om du kör 2stegs så får du väll bara luft för vad 1turbo ger den som suger in den andra höjjer väll bara trycket
kör du parralellt blir det ju dubbelt upp.

Så om turbon hänger med till 300 blir det väll bara runt 300 fast den klarar att ladda 3bar med 2stegs
med parralell så borde det ju räcka till 600.

känns ju enklare att köpa en bra modern turbo som spoolar bra och bara ha 1st

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 05, 2018 5:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1012
Ort: Flisa, norge
vi har en modern precision på nu i rätt storlek.
Jag kommer att testa med 2stk mamba 19t.
jag kommer även att testa båda metoder på innsugsidan, då det är gjort i en handvänding att koppla om från ena till andra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 10:27 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 456
Ort: Finland(Jakobstad)
En av problemen om du kör kompressorsidan i serie och avgassidan parallellt är att första turbon står stilla tills WG:en öppnar.
Det innebär att andra turbon måste suga bakvägen genom en stillastående 13c,lär nog bli en rejäl strypning!

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010