Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 13, 2018 11:57 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 01, 2018 2:18 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Hej, jag behöver göra kamaxel och tryckare till en veteranbil, max 6000 rpm ,vilket matreal behövs på dessa delar? någon som vet?
har hört att man bör ha olika matreal och hårdhet på kam respektive tryckare, vet ej om det stämmer, tack på förhand.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 3:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1406
Ort: Umeå
Vad för motor?


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 4:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
Är "matreal" dialekt för material?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 01, 2018 4:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 04, 2018 6:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
mauser240 skrev:
Är "matreal" dialekt för material?


Förstod du inte?
Hacka på folks felstavningar är lågt om man ändå förstår vad det menas.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 04, 2018 3:36 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 55
Man använde gjutjärn länge sen, med lite värmebehandling. Tex tidiga B20 kam. Materialet har blivit bättre, och nyförtiden kammar är mycket hårda, ca 50 HRc.

Det finns firmor som gör kamaxlar från billetämne, huru mycket får den kosta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 04, 2018 4:25 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Hej,och tack för svar, priset är inte så noga i det här fallet , utan kvaliteten är viktigast, har du någon ide eller erfarenhet av att göra kammar och lyftare , tack på förhand.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 04, 2018 5:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Matrialet i de flesta kamaxlar kallas för 'segjärn'.
Vill du köra stålkammar bör du ha coatade lyftare som är hårdare än kammen.
Normalt är segjärn bra pga lite självsmörjande egenskaper.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 05, 2018 3:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
kolvbult skrev:
Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )

För mig får du skriva matreal om du vill. Har bara lagt märke till att MÅNGA gör det, därför jag funderade om det är nån vida utspridd dialekt eller om det kan ha nån annan mening än just "material".

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 05, 2018 4:43 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Tack för tippset,vet du någon beteckning för dom olika matrealen, samt inköpsställe, och vad coatingen heter, samt någon som gör det.

Angående stavfel så beror det på att jag var i garaget mer än i skolan : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 06, 2018 6:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det finns bättre ställen att fråga om dialekt än i tekniska trådar.

Hursom.
Segjärn är ju ett slags gjutjärn, och inköpsställe vet jag ej, coating finns olika, DLC heter en coating, men det finns många fler.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 06, 2018 8:01 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Det kamaxel material som den gode Apfelbeck anger i sin bok om hur man själv tillverkar kamaxlar är
Werkstoff 16Mn 5Cr dvs. vanligt sätthärdningsstål SS 2511. Brukar kosta runt 30Kr/kg
Har själv tillverkat en hel del drev i detta material, det är lite märkligt att svarva i, som en blandning mellan stål och gjutjärn...:-)
Apfelbeck rekommenderar att kamaxeln härdas till 62-63 HRC och med ett härddjup på min. 1 mm.

Det finns en rad andra stålmaterial som också går att använda, ska se om jag kan leta fram dom


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 7:05 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
intressant, kan man ha samma matrial i tryckaren tro, och samma hårdhet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 07, 2018 10:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 370
hittade en ritning på en tryckare SIS2511 härddjup 0,6mm 60 Rc.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 08, 2018 6:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Hej, tack för svar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010