Sida 1 av 2

kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön apr 01, 2018 2:18 pm
av kolvbult
Hej, jag behöver göra kamaxel och tryckare till en veteranbil, max 6000 rpm ,vilket matreal behövs på dessa delar? någon som vet?
har hört att man bör ha olika matreal och hårdhet på kam respektive tryckare, vet ej om det stämmer, tack på förhand.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön apr 01, 2018 3:07 pm
av super7
Vad för motor?


//Nisse

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön apr 01, 2018 4:01 pm
av mauser240
Är "matreal" dialekt för material?

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön apr 01, 2018 4:38 pm
av kolvbult
Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 04, 2018 6:59 am
av Kadett4wd
mauser240 skrev:Är "matreal" dialekt för material?
Förstod du inte?
Hacka på folks felstavningar är lågt om man ändå förstår vad det menas.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 04, 2018 3:36 pm
av OttoB
Man använde gjutjärn länge sen, med lite värmebehandling. Tex tidiga B20 kam. Materialet har blivit bättre, och nyförtiden kammar är mycket hårda, ca 50 HRc.

Det finns firmor som gör kamaxlar från billetämne, huru mycket får den kosta?

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 04, 2018 4:25 pm
av kolvbult
Hej,och tack för svar, priset är inte så noga i det här fallet , utan kvaliteten är viktigast, har du någon ide eller erfarenhet av att göra kammar och lyftare , tack på förhand.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 04, 2018 5:29 pm
av Kadett4wd
Matrialet i de flesta kamaxlar kallas för 'segjärn'.
Vill du köra stålkammar bör du ha coatade lyftare som är hårdare än kammen.
Normalt är segjärn bra pga lite självsmörjande egenskaper.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: tor apr 05, 2018 3:55 pm
av mauser240
kolvbult skrev:Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )
För mig får du skriva matreal om du vill. Har bara lagt märke till att MÅNGA gör det, därför jag funderade om det är nån vida utspridd dialekt eller om det kan ha nån annan mening än just "material".

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: tor apr 05, 2018 4:43 pm
av kolvbult
Tack för tippset,vet du någon beteckning för dom olika matrealen, samt inköpsställe, och vad coatingen heter, samt någon som gör det.

Angående stavfel så beror det på att jag var i garaget mer än i skolan : )

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: fre apr 06, 2018 6:48 am
av Kadett4wd
Det finns bättre ställen att fråga om dialekt än i tekniska trådar.

Hursom.
Segjärn är ju ett slags gjutjärn, och inköpsställe vet jag ej, coating finns olika, DLC heter en coating, men det finns många fler.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: fre apr 06, 2018 8:01 am
av JLundin
Det kamaxel material som den gode Apfelbeck anger i sin bok om hur man själv tillverkar kamaxlar är
Werkstoff 16Mn 5Cr dvs. vanligt sätthärdningsstål SS 2511. Brukar kosta runt 30Kr/kg
Har själv tillverkat en hel del drev i detta material, det är lite märkligt att svarva i, som en blandning mellan stål och gjutjärn...:-)
Apfelbeck rekommenderar att kamaxeln härdas till 62-63 HRC och med ett härddjup på min. 1 mm.

Det finns en rad andra stålmaterial som också går att använda, ska se om jag kan leta fram dom

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: lör apr 07, 2018 7:05 am
av kolvbult
intressant, kan man ha samma matrial i tryckaren tro, och samma hårdhet.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: lör apr 07, 2018 10:47 pm
av nkro
hittade en ritning på en tryckare SIS2511 härddjup 0,6mm 60 Rc.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön apr 08, 2018 6:58 pm
av kolvbult
Hej, tack för svar.