kamaxel och lyftar matrealval

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Erland Cox »

När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kwirk »

Erland Cox skrev:När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland
2541 låter lämpligt...(men någon annan här lär ha bättre koll)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kadett4wd »

Det är ett bra matrial, motsvarar vad junkarna kallar 'chromemolly'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av super7 »

Hur är det med vanligt silverstål?

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Erland Cox »

Hur är 2541 att bearbeta?

Erland
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kwirk »

Erland Cox skrev:Hur är 2541 att bearbeta?

Erland
Vad jag tycker...(jobbar som programerare och operatör ibland)
Det är bra skärbarhet. Lite tuffare att köra än i 2333 rostfritt tex men inte lika tufft som verktygsstål..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Erland Cox »

OK, jag tackar!

Erland
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av dundersmurfen »

En nyfiken fråga, varför måste kamaxlar å lyftare vara så härdade. Funkar inte oljan?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av MVA-Productions »

Nu är jag helt grön på detta men min teori är att det har med deformation att göra?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av JLundin »

Oljan har åtminstone två funktioner, smörjning och värmetransport. Har man inte tillräckligt hård yta så slits den ner då den utsätts för nötning. Nitrerhärdade metallytor påstås vara de enda som kan gå mot varandra utan smörjning, hur detta påstående står sig i verkligheten vet jag inte, har aldrig vågat prova. Förutom ythärdning så måste också materialet under detta skikt vara tillräckligt tufft för att inte svikta och brista. Man kan ibland se detta då det uppstått pittingskador dvs. det härdade skiktet har släppt från underliggande material då detta har blivit överbelastat.

Har själv liggandes kammar som tillverkats i verktygsstål typ 2225, ett material som går att härda till åtminstone 60RHc, men där kamnockarna slitits ner. Så val av rätt material och härdnivå inverkar rejält på hållfastheten.

Sätthärdningsstål 2511 blir i stort sätt alltid randigt då man svarvar i det, skitsvårt att få en spegelblank yta, men det spelar ingen roll, för de funktionsytor som härdats och sedan slipats blir blanka.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av dundersmurfen »

Så man kan säga att oljefilmen inte bär alltså? Men det är väl olika för finns många olika modeller och vida olika belastningar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av JLundin »

Oljan är byggd för att ge en bärande oljefilm med exempelvis tillsats av ZDDP men det innebär inte att den lyckas bibehålla en bärande oljefilm i alla lägen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kadett4wd »

gjutämnen har en liten förmåga att bädda in olja i ytan jämfört mot stål.
aprilia har exempelvis på sina stålkammar en slags 'penad' yta för att binda oljan bättre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av JLundin »

Man har ju också manganfosfatering på en del kammar för att just suga åt sig och binda oljefilmen. Med gjutna ämnen kan man också ha en relativt hög kol/grafit halt i materialet som i sig som motverkar slitage
Skriv svar