kamaxel och lyftar matrealval

Diskussioner för erfaret folk
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

Hej, jag behöver göra kamaxel och tryckare till en veteranbil, max 6000 rpm ,vilket matreal behövs på dessa delar? någon som vet?
har hört att man bör ha olika matreal och hårdhet på kam respektive tryckare, vet ej om det stämmer, tack på förhand.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av super7 »

Vad för motor?


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av mauser240 »

Är "matreal" dialekt för material?
//MartinL
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kadett4wd »

mauser240 skrev:Är "matreal" dialekt för material?
Förstod du inte?
Hacka på folks felstavningar är lågt om man ändå förstår vad det menas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av OttoB »

Man använde gjutjärn länge sen, med lite värmebehandling. Tex tidiga B20 kam. Materialet har blivit bättre, och nyförtiden kammar är mycket hårda, ca 50 HRc.

Det finns firmor som gör kamaxlar från billetämne, huru mycket får den kosta?
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

Hej,och tack för svar, priset är inte så noga i det här fallet , utan kvaliteten är viktigast, har du någon ide eller erfarenhet av att göra kammar och lyftare , tack på förhand.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kadett4wd »

Matrialet i de flesta kamaxlar kallas för 'segjärn'.
Vill du köra stålkammar bör du ha coatade lyftare som är hårdare än kammen.
Normalt är segjärn bra pga lite självsmörjande egenskaper.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av mauser240 »

kolvbult skrev:Oj ursäkta stavfelet,du har helt rätt.
vet ej vad det är för motor,hjälper en kompis,men jag gissar att matrealet är samma oavsett märke?

tack för snabba svar : )
För mig får du skriva matreal om du vill. Har bara lagt märke till att MÅNGA gör det, därför jag funderade om det är nån vida utspridd dialekt eller om det kan ha nån annan mening än just "material".
//MartinL
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

Tack för tippset,vet du någon beteckning för dom olika matrealen, samt inköpsställe, och vad coatingen heter, samt någon som gör det.

Angående stavfel så beror det på att jag var i garaget mer än i skolan : )
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns bättre ställen att fråga om dialekt än i tekniska trådar.

Hursom.
Segjärn är ju ett slags gjutjärn, och inköpsställe vet jag ej, coating finns olika, DLC heter en coating, men det finns många fler.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av JLundin »

Det kamaxel material som den gode Apfelbeck anger i sin bok om hur man själv tillverkar kamaxlar är
Werkstoff 16Mn 5Cr dvs. vanligt sätthärdningsstål SS 2511. Brukar kosta runt 30Kr/kg
Har själv tillverkat en hel del drev i detta material, det är lite märkligt att svarva i, som en blandning mellan stål och gjutjärn...:-)
Apfelbeck rekommenderar att kamaxeln härdas till 62-63 HRC och med ett härddjup på min. 1 mm.

Det finns en rad andra stålmaterial som också går att använda, ska se om jag kan leta fram dom
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

intressant, kan man ha samma matrial i tryckaren tro, och samma hårdhet.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av nkro »

hittade en ritning på en tryckare SIS2511 härddjup 0,6mm 60 Rc.
Niklas
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Inlägg av kolvbult »

Hej, tack för svar.
Skriv svar