Sida 2 av 2

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: tis apr 10, 2018 9:28 pm
av Erland Cox
När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 9:02 am
av Kwirk
Erland Cox skrev:När vi ändå pratar material, vad är lämpligt att använda till lash caps?
Starkt men ändå svarvbart så att man får snygg yta.

Erland
2541 låter lämpligt...(men någon annan här lär ha bättre koll)

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 9:37 am
av Kadett4wd
Det är ett bra matrial, motsvarar vad junkarna kallar 'chromemolly'.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 9:59 am
av super7
Hur är det med vanligt silverstål?

//Nisse

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 3:59 pm
av Erland Cox
Hur är 2541 att bearbeta?

Erland

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 5:18 pm
av Kwirk
Erland Cox skrev:Hur är 2541 att bearbeta?

Erland
Vad jag tycker...(jobbar som programerare och operatör ibland)
Det är bra skärbarhet. Lite tuffare att köra än i 2333 rostfritt tex men inte lika tufft som verktygsstål..

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: ons apr 11, 2018 11:02 pm
av Erland Cox
OK, jag tackar!

Erland

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: tor maj 03, 2018 11:23 pm
av dundersmurfen
En nyfiken fråga, varför måste kamaxlar å lyftare vara så härdade. Funkar inte oljan?

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: fre maj 04, 2018 9:47 pm
av MVA-Productions
Nu är jag helt grön på detta men min teori är att det har med deformation att göra?

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: lör maj 05, 2018 10:20 am
av JLundin
Oljan har åtminstone två funktioner, smörjning och värmetransport. Har man inte tillräckligt hård yta så slits den ner då den utsätts för nötning. Nitrerhärdade metallytor påstås vara de enda som kan gå mot varandra utan smörjning, hur detta påstående står sig i verkligheten vet jag inte, har aldrig vågat prova. Förutom ythärdning så måste också materialet under detta skikt vara tillräckligt tufft för att inte svikta och brista. Man kan ibland se detta då det uppstått pittingskador dvs. det härdade skiktet har släppt från underliggande material då detta har blivit överbelastat.

Har själv liggandes kammar som tillverkats i verktygsstål typ 2225, ett material som går att härda till åtminstone 60RHc, men där kamnockarna slitits ner. Så val av rätt material och härdnivå inverkar rejält på hållfastheten.

Sätthärdningsstål 2511 blir i stort sätt alltid randigt då man svarvar i det, skitsvårt att få en spegelblank yta, men det spelar ingen roll, för de funktionsytor som härdats och sedan slipats blir blanka.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: lör maj 05, 2018 3:27 pm
av dundersmurfen
Så man kan säga att oljefilmen inte bär alltså? Men det är väl olika för finns många olika modeller och vida olika belastningar

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön maj 06, 2018 10:14 am
av JLundin
Oljan är byggd för att ge en bärande oljefilm med exempelvis tillsats av ZDDP men det innebär inte att den lyckas bibehålla en bärande oljefilm i alla lägen.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön maj 06, 2018 10:27 am
av Kadett4wd
gjutämnen har en liten förmåga att bädda in olja i ytan jämfört mot stål.
aprilia har exempelvis på sina stålkammar en slags 'penad' yta för att binda oljan bättre.

Re: kamaxel och lyftar matrealval

Postat: sön maj 06, 2018 10:59 am
av JLundin
Man har ju också manganfosfatering på en del kammar för att just suga åt sig och binda oljefilmen. Med gjutna ämnen kan man också ha en relativt hög kol/grafit halt i materialet som i sig som motverkar slitage