serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
tänke bygga en dubbel turbo, men nogra frågor på kompressor sidan.
den ena turbon kommer att ladda hela tiden, den andra bara över 3500rpm (samma storlek på turbo)
Ska man då: låta turbon som laddar hela tiden suga genom den andra turbon, och sen när den kommer i gong så laddar man i serie.
annars ska man ladda i parallell med backventil?
för levererat mängd luft blir ju exact den samma?
man bygger ju enklare tryck om man laddar ena inn i andra. så jag tänkte om det vil skona turbon altså båda laddar 1 bar och man får 2 bar till motorn. för jag vil ladda 2 bar på detta gärna över.
den ena turbon kommer att ladda hela tiden, den andra bara över 3500rpm (samma storlek på turbo)
Ska man då: låta turbon som laddar hela tiden suga genom den andra turbon, och sen när den kommer i gong så laddar man i serie.
annars ska man ladda i parallell med backventil?
för levererat mängd luft blir ju exact den samma?
man bygger ju enklare tryck om man laddar ena inn i andra. så jag tänkte om det vil skona turbon altså båda laddar 1 bar och man får 2 bar till motorn. för jag vil ladda 2 bar på detta gärna över.
Senast redigerad av DreRacing@ den fre mar 30, 2018 6:41 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Om man kör sekventiellt brukar man väl ha olika storlekar?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Ja man brukar väl ha en liten och en ungefär dubbelt så stor, men om du vill att ena turbon ska komma igång efter 3500 rpm så passar väl parallellt bättre
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Titta på hur Porsche 959 var byggd.
Den har en form av reglerbart system som ändrar mellan en och två turbo, om det var så du tänkte göra ?
Om jag fattat rätt öppnar ventil 4, för att varva igång Höger turbo, innan full belastning krävs.
Förmodligen den allra mest avancerade bilen tillverkad på -80 talet.
Den har en form av reglerbart system som ändrar mellan en och två turbo, om det var så du tänkte göra ?
Om jag fattat rätt öppnar ventil 4, för att varva igång Höger turbo, innan full belastning krävs.
Förmodligen den allra mest avancerade bilen tillverkad på -80 talet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Jag tänkte inte visa hur jag tänkt på avgassidan, för jag har inte sett nogon gjort det förut
altså jag tänker 2 stk 13c turbo (till att testa med) som alla vet så vill ju en 13c produsera mycket avgasmottrykk på varv. så varför inte öppna en WG och släppa avgaser inn i en 13c till, då har man ju dubbla kapasiteten.
frågan var mest för innsugsidan, om det fans nogra teorier där.
Skulle ju gå fort att testa båda lösningar på en testmotor också.
det blir lite som porsche där ja, man kan ju sätta WG efter turbinen också
altså jag tänker 2 stk 13c turbo (till att testa med) som alla vet så vill ju en 13c produsera mycket avgasmottrykk på varv. så varför inte öppna en WG och släppa avgaser inn i en 13c till, då har man ju dubbla kapasiteten.
frågan var mest för innsugsidan, om det fans nogra teorier där.
Skulle ju gå fort att testa båda lösningar på en testmotor också.
det blir lite som porsche där ja, man kan ju sätta WG efter turbinen också
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Jag kan inget om sånt här men om du laddar enligt alternativ två, d.v.s. 2 bar per aggregat, så kan väl inte aggregaten bli långlivade va?
EDIT: Det är säkert just det som BigAl säger men med andra ord.
EDIT: Det är säkert just det som BigAl säger men med andra ord.
//MartinL
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
Om du kör 2stegs så får du väll bara luft för vad 1turbo ger den som suger in den andra höjjer väll bara trycket
kör du parralellt blir det ju dubbelt upp.
Så om turbon hänger med till 300 blir det väll bara runt 300 fast den klarar att ladda 3bar med 2stegs
med parralell så borde det ju räcka till 600.
känns ju enklare att köpa en bra modern turbo som spoolar bra och bara ha 1st
kör du parralellt blir det ju dubbelt upp.
Så om turbon hänger med till 300 blir det väll bara runt 300 fast den klarar att ladda 3bar med 2stegs
med parralell så borde det ju räcka till 600.
känns ju enklare att köpa en bra modern turbo som spoolar bra och bara ha 1st
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
vi har en modern precision på nu i rätt storlek.
Jag kommer att testa med 2stk mamba 19t.
jag kommer även att testa båda metoder på innsugsidan, då det är gjort i en handvänding att koppla om från ena till andra
Jag kommer att testa med 2stk mamba 19t.
jag kommer även att testa båda metoder på innsugsidan, då det är gjort i en handvänding att koppla om från ena till andra
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: serie VS parallell laddning (kompressor sidan)
En av problemen om du kör kompressorsidan i serie och avgassidan parallellt är att första turbon står stilla tills WG:en öppnar.
Det innebär att andra turbon måste suga bakvägen genom en stillastående 13c,lär nog bli en rejäl strypning!
Det innebär att andra turbon måste suga bakvägen genom en stillastående 13c,lär nog bli en rejäl strypning!
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!