Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 9:27 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tis apr 17, 2018 7:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 55
Hola,

Vi har en studentprojekt där vi bygger/renoverar B30. Motorn är nästan färdigt och skall monteras i dyno snart.

Åt andra håll vi har ett simuleringkurs, och studenter kan bygga en Gt-power modell av B30.

Vad som fattas är flödesvärde av B30 std avgaskanal. Tror att insug är samma som B20? A eller E?

Har någon flödesvärde?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 6:20 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
jag kollar under dagen om jag hittar nått

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 6:44 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 4
Spännande, låter som ett udda projekt, var pluggar du någonstans? Kommer ni få vettig mätdata att kalibrera modellen med?

Jobbar med GT dagligen, väldigt trevligt program !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 3:22 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
hittar inte här . jag kollar med roland om han har?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 3:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Inlägg: 25
Ort: Lycksele
2mm 40
4mm 73
6mm 100
8mm 105
10mm 105
12mm 106
14mm 106
16mm 106

Det är på en B30E-topp men avgas är väl lika som en A-topp.

_________________
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 6:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 55
Cedric skrev:
Spännande, låter som ett udda projekt, var pluggar du någonstans? Kommer ni få vettig mätdata att kalibrera modellen med?

Jobbar med GT dagligen, väldigt trevligt program !


Jo, jag har pluggat färdigt men jobbar på Aalto universitets motorlabb. Vi har frivilligt motorprojekt (B30) för studenter att lära skruva och känna motorer. Några studenter har tagit simulering kurs och där man kan bygga egen gt-modell. Och motorprojektkillar valde B30.

Vi har mycket stark simuleringkunskaper i våran labb, dom jobbar mest med nya matematiska metoder (som jag har ingen aning om) men andra sidan, dom fattar inget (INGET) om motorer. "Aha, just jo, ventilen ligger där. Inte i mitten".

Vart jobbar du?

Otto


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 6:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 55
Roland Forsgren skrev:
2mm 40
4mm 73
6mm 100
8mm 105
10mm 105
12mm 106
14mm 106
16mm 106

Det är på en B30E-topp men avgas är väl lika som en A-topp.


Tack Roland!

Och ja, motorn skall testas i dyno.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: tor apr 19, 2018 6:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Inlägg: 147
Ort: Hovdebygda, Norge
Kva er flowen på innsug på en orginal urørt B30E topp? og B30A topp?

_________________
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 240 1991mod. B230F 116hk.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: fre apr 20, 2018 12:21 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Inlägg: 25
Ort: Lycksele
2mm 44
4mm 87
6mm 121
8mm 141
10mm 151
12mm 158
14mm 161
16mm 165

B30E insug STD

_________________
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: ons maj 09, 2018 7:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 55
Har fått lite resultat från första simulering.
B30E med 7,62 timokam (280 dur)
10,2:1 komp

184 Hk /6100 rpm
240 Nm / ? Rpm

Få se vad motor ger.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: B30 avgaskanal flöde
InläggPostat: mån jun 04, 2018 8:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 184
Ort: Björklinge
Det är skillnad på avgaskanalens innerradie mellan tidiga och sena toppar.
De nyare, dvs E-toppar samt förgasartoppar som har en platt yta där spridarna annars skulle sitta, har en större radie.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kökarmicke, mathiesen86 och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010