B30 avgaskanal flöde

Diskussioner för erfaret folk
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

B30 avgaskanal flöde

Inlägg av OttoB »

Hola,

Vi har en studentprojekt där vi bygger/renoverar B30. Motorn är nästan färdigt och skall monteras i dyno snart.

Åt andra håll vi har ett simuleringkurs, och studenter kan bygga en Gt-power modell av B30.

Vad som fattas är flödesvärde av B30 std avgaskanal. Tror att insug är samma som B20? A eller E?

Har någon flödesvärde?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kollar under dagen om jag hittar nått
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Cedric »

Spännande, låter som ett udda projekt, var pluggar du någonstans? Kommer ni få vettig mätdata att kalibrera modellen med?

Jobbar med GT dagligen, väldigt trevligt program !
Porsche 924 turbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Jens Gustavsson »

hittar inte här . jag kollar med roland om han har?
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Roland Forsgren »

2mm 40
4mm 73
6mm 100
8mm 105
10mm 105
12mm 106
14mm 106
16mm 106

Det är på en B30E-topp men avgas är väl lika som en A-topp.
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av OttoB »

Cedric skrev:Spännande, låter som ett udda projekt, var pluggar du någonstans? Kommer ni få vettig mätdata att kalibrera modellen med?

Jobbar med GT dagligen, väldigt trevligt program !
Jo, jag har pluggat färdigt men jobbar på Aalto universitets motorlabb. Vi har frivilligt motorprojekt (B30) för studenter att lära skruva och känna motorer. Några studenter har tagit simulering kurs och där man kan bygga egen gt-modell. Och motorprojektkillar valde B30.

Vi har mycket stark simuleringkunskaper i våran labb, dom jobbar mest med nya matematiska metoder (som jag har ingen aning om) men andra sidan, dom fattar inget (INGET) om motorer. "Aha, just jo, ventilen ligger där. Inte i mitten".

Vart jobbar du?

Otto
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av OttoB »

Roland Forsgren skrev:2mm 40
4mm 73
6mm 100
8mm 105
10mm 105
12mm 106
14mm 106
16mm 106

Det är på en B30E-topp men avgas är väl lika som en A-topp.
Tack Roland!

Och ja, motorn skall testas i dyno.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Kva er flowen på innsug på en orginal urørt B30E topp? og B30A topp?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av Roland Forsgren »

2mm 44
4mm 87
6mm 121
8mm 141
10mm 151
12mm 158
14mm 161
16mm 165

B30E insug STD
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av OttoB »

Har fått lite resultat från första simulering.
B30E med 7,62 timokam (280 dur)
10,2:1 komp

184 Hk /6100 rpm
240 Nm / ? Rpm

Få se vad motor ger.
S Iwarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Ort: Björklinge

Re: B30 avgaskanal flöde

Inlägg av S Iwarson »

Det är skillnad på avgaskanalens innerradie mellan tidiga och sena toppar.
De nyare, dvs E-toppar samt förgasartoppar som har en platt yta där spridarna annars skulle sitta, har en större radie.
Skriv svar