Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Tänkte höra om det finns några Ford trimmare här på forumet :) .
Tanken var att få till lite roligare motor tips på kam och dyligt eller ska man gå turbo (sug) ?
Ev stående Weber 40 och lite frän kam och extraktor rör?
/ Peter
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av anglia-61 »

Hade en Cortina GT tidigare i Anglian. Kollade en massa i england om kent mototr trim, finns ju hur mycket som helst till dessa motorer, dock så verkar de inte vara så stadiga, utan man får byta en hel del om man vill ha lite effekt. Men ca 170hk verkar vara max som sugmotor. Så kostnaden gjorde att jag valde volvomotor istället. Sedan spårade det ur.
Vad är målet? Bara en kul motor?
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av OttoB »

Kent BCF2 Kam med 2x 40 DCOE Webrar funkar bra. Lite mer komp och bra avgas. Varvar över 7000 och drar snällt. Kanske 100 Hk ärliga.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Det är så simpelt att jag vill ha lite sång i maskinen och att den ska låta lite gått.
Vi ska kunna åka på fika träffar och sånt och det är ju kul om den låter lite gott :).
Lite tuff tomgång/lågvarv så den låter stöddig när man crusar runt med den :)
Stående Weber rup rup kam ventil fjädrar exraktor rör 2" avgas system är tanken.
Så om någon har ett bra förslag på kam/fjädrar och ev något annat man kan göra eller behöver göra för att få till det skulle vara kul.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av Erland Cox »

Du får mycket bättre gång från låga varv med dubbla Weber.


Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av Jarmo Y »

http://www.kentcams.com/product-details ... --Clubmans

Den här drar fint, mycket effektivare än 244 och funkar från låga varv med dubblas. Låter effektivt också. Max. insug lift 100-103 grad.atdc.

Om du ska ha bara en förgasare, hellst en weber dcoe eller dell. dhla. 40 eller 45mm med så lång insug vad det finns plats. 1-2 cyl. och 3-4 cyl drar ihop, inte alla 4 ihop och delningen till förgasaren, inte nån plenumkammare x 2 före förgasaren.
Insugs rör 38 mm utanpå, 35mm inuti, raka rör av steel, inte konade, måste böja förstås mellan topp och en förgasare.
Insugs kanal 34-35mm, mycket jobb att få det så stor, 40-35 ventiler.
Original GT eller sport extractor är tillräckligt bra.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Hej
Erland : ja dubbla Webrar skulle sitta fint men jag har alu insug och 2 ports förgasare redan och extraktor rör.
Jarmo Y : den motorn låter go men just nu har jag inga tankar att bygga en sådan rejs motor kommer att behålla org ventiler tills vidare. Det får inte bli ett till tok projekt :)
Har suttit och kollat på Burton powers hemsida.
Har funderat på denna kam http://www.burtonpower.com/camshaft-roa ... eg-a2.html till sammans med det jag har så kanske det kan bli något :)
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av loop »

Snikvarianten är GTinsug, extraktor och 1300kolvar. Att få upp kompressionsförhållandet är det viktiga.
Dom låter ju trevligt ändå pga tändföljden 1243 :)
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
TVR
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: fre dec 08, 2006 10:46 am
Ort: Göteborg

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av TVR »

Nu är det väl inte svar på frågan och inte så korrekt att hänvisa till ett annat forum men vill man läsa om X-flow trimning och annat så ska man kolla på:
http://www.turbosport.co.uk/

Det finns ganska mycket delar på engelska ebay fortfarande. Fast priserna är nog på väg upp. Torrsumpdelar är ganska billigt så vill man bygga om så är det inget problem.
Motorn fanns i en hel del olika utföranden beroende på årsmodell, t ex tidiga hade ett litet förbränningsrum i toppen och dessutom i kolvarna och de senare med "flat" topp och förbränningsrummet enbart i kolvarna. Man får kolla upp vilken variant man har och vilka kolvar som är lämpliga. Det lär vara sämre radie på kanalerna i toppen med (litet) förbränningsrum jämfört med de flata men jag har inte kollat upp det närmare. Finns högkomp versioner och lågkomp också.
Själv sålde jag den bil jag hade med X-flow för några år sen och alla delar åkte med då.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Vi har flat toppen och förbrännings rummet i kolven.
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av loop »

p.hedman skrev:Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
Jepp, kortare slag. Men jag har för mig att det skiljer på vevstakslängden, och att skillnaden på kolvarna är storleken å förbränningsrummet i kolvarna. Jag har 1100kolvar i min 1300.
Användarvisningsbild
MGBGTSR
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: sön jul 08, 2007 12:39 pm
Ort: Göteborg

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av MGBGTSR »

Om du vill ha det billigt med originaldelar och runt 105-110hk så kolla senaste FF1600 reglementet :thumbright:
Iprincip allt är original Cortina GT ex avgassystem.
MGB GTSR - 1970
Austin Mini Van 1380cc - 1965
Lotus Europa S1 - 1968
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av p.hedman »

Ja det är kul :) har inte haft tid med Esorten för PVn har slukat all tid .
Har du någon länk till det reglementet ?
Jag har många ideer ang Escorten så alla förslag är välkommna.
/ Peter
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Inlägg av Jarmo Y »

En polare har mk1 Escort 1300 cc, dubbla förgasare osv. Reggad bil, närmast som historic racing bil med bur å allt, ca. 130 hk. Kör 1/4mile på skoj, eller hans fru kör och jävligt bra hon kör trots att har just börjat.
15,2/ 150 är bra tid för en 1300 cc. Körde sist på lördagen.
Skriv svar