Sida 1 av 2

Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: tor apr 19, 2018 8:50 pm
av p.hedman
Tänkte höra om det finns några Ford trimmare här på forumet :) .
Tanken var att få till lite roligare motor tips på kam och dyligt eller ska man gå turbo (sug) ?
Ev stående Weber 40 och lite frän kam och extraktor rör?
/ Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 1:59 am
av anglia-61
Hade en Cortina GT tidigare i Anglian. Kollade en massa i england om kent mototr trim, finns ju hur mycket som helst till dessa motorer, dock så verkar de inte vara så stadiga, utan man får byta en hel del om man vill ha lite effekt. Men ca 170hk verkar vara max som sugmotor. Så kostnaden gjorde att jag valde volvomotor istället. Sedan spårade det ur.
Vad är målet? Bara en kul motor?

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 8:14 am
av OttoB
Kent BCF2 Kam med 2x 40 DCOE Webrar funkar bra. Lite mer komp och bra avgas. Varvar över 7000 och drar snällt. Kanske 100 Hk ärliga.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 11:45 am
av p.hedman
Det är så simpelt att jag vill ha lite sång i maskinen och att den ska låta lite gått.
Vi ska kunna åka på fika träffar och sånt och det är ju kul om den låter lite gott :).
Lite tuff tomgång/lågvarv så den låter stöddig när man crusar runt med den :)
Stående Weber rup rup kam ventil fjädrar exraktor rör 2" avgas system är tanken.
Så om någon har ett bra förslag på kam/fjädrar och ev något annat man kan göra eller behöver göra för att få till det skulle vara kul.
/ Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 6:21 pm
av Erland Cox
Du får mycket bättre gång från låga varv med dubbla Weber.


Erland

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 8:27 pm
av Jarmo Y
http://www.kentcams.com/product-details ... --Clubmans

Den här drar fint, mycket effektivare än 244 och funkar från låga varv med dubblas. Låter effektivt också. Max. insug lift 100-103 grad.atdc.

Om du ska ha bara en förgasare, hellst en weber dcoe eller dell. dhla. 40 eller 45mm med så lång insug vad det finns plats. 1-2 cyl. och 3-4 cyl drar ihop, inte alla 4 ihop och delningen till förgasaren, inte nån plenumkammare x 2 före förgasaren.
Insugs rör 38 mm utanpå, 35mm inuti, raka rör av steel, inte konade, måste böja förstås mellan topp och en förgasare.
Insugs kanal 34-35mm, mycket jobb att få det så stor, 40-35 ventiler.
Original GT eller sport extractor är tillräckligt bra.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: fre apr 20, 2018 11:40 pm
av p.hedman
Hej
Erland : ja dubbla Webrar skulle sitta fint men jag har alu insug och 2 ports förgasare redan och extraktor rör.
Jarmo Y : den motorn låter go men just nu har jag inga tankar att bygga en sådan rejs motor kommer att behålla org ventiler tills vidare. Det får inte bli ett till tok projekt :)
Har suttit och kollat på Burton powers hemsida.
Har funderat på denna kam http://www.burtonpower.com/camshaft-roa ... eg-a2.html till sammans med det jag har så kanske det kan bli något :)
/ Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: mån apr 23, 2018 9:52 am
av loop
Snikvarianten är GTinsug, extraktor och 1300kolvar. Att få upp kompressionsförhållandet är det viktiga.
Dom låter ju trevligt ändå pga tändföljden 1243 :)

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: mån apr 23, 2018 6:59 pm
av p.hedman
Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: mån apr 23, 2018 7:26 pm
av TVR
Nu är det väl inte svar på frågan och inte så korrekt att hänvisa till ett annat forum men vill man läsa om X-flow trimning och annat så ska man kolla på:
http://www.turbosport.co.uk/

Det finns ganska mycket delar på engelska ebay fortfarande. Fast priserna är nog på väg upp. Torrsumpdelar är ganska billigt så vill man bygga om så är det inget problem.
Motorn fanns i en hel del olika utföranden beroende på årsmodell, t ex tidiga hade ett litet förbränningsrum i toppen och dessutom i kolvarna och de senare med "flat" topp och förbränningsrummet enbart i kolvarna. Man får kolla upp vilken variant man har och vilka kolvar som är lämpliga. Det lär vara sämre radie på kanalerna i toppen med (litet) förbränningsrum jämfört med de flata men jag har inte kollat upp det närmare. Finns högkomp versioner och lågkomp också.
Själv sålde jag den bil jag hade med X-flow för några år sen och alla delar åkte med då.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: mån apr 23, 2018 9:52 pm
av p.hedman
Vi har flat toppen och förbrännings rummet i kolven.
/ Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: tor maj 10, 2018 8:10 pm
av loop
p.hedman skrev:Det där med 1300 kolvar vad behövs det att göra då ?
Jag har läst om det lite grann .
1300an har dom kortare slag än 1600an ?
/Peter
Jepp, kortare slag. Men jag har för mig att det skiljer på vevstakslängden, och att skillnaden på kolvarna är storleken å förbränningsrummet i kolvarna. Jag har 1100kolvar i min 1300.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: sön jun 10, 2018 10:01 pm
av MGBGTSR
Om du vill ha det billigt med originaldelar och runt 105-110hk så kolla senaste FF1600 reglementet :thumbright:
Iprincip allt är original Cortina GT ex avgassystem.

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: sön jun 10, 2018 10:30 pm
av p.hedman
Ja det är kul :) har inte haft tid med Esorten för PVn har slukat all tid .
Har du någon länk till det reglementet ?
Jag har många ideer ang Escorten så alla förslag är välkommna.
/ Peter

Re: Ford Kent 1600 crossflow trim tips :)

Postat: mån jun 11, 2018 8:55 am
av Jarmo Y
En polare har mk1 Escort 1300 cc, dubbla förgasare osv. Reggad bil, närmast som historic racing bil med bur å allt, ca. 130 hk. Kör 1/4mile på skoj, eller hans fru kör och jävligt bra hon kör trots att har just börjat.
15,2/ 150 är bra tid för en 1300 cc. Körde sist på lördagen.