Lustgaskam till b230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Thunderbolt: Tack för länkarna.

Sikta på månen så når du trädtopparna. 500hk är nog inget jag verkligen tror vi kommer uppnå, men 400 borde gå.
Budgeten är liten, men om nåt måste inhandlas så är det ju så.

Bränsle och tändning styrs av ett meagsquirt 2.
Vi kommer nog köra ett torrt fogger.
Alternativt så kör vi ett torrt och ett vått. Vi har ju en bit till 200hk gas. så vi klarar oss nog ett tag på ett system.
Vi kommer köra manuel låda till att börja med. Tycker vi det är kul att fibbla med lustgas och b230 så blir det nog en automat och ett andra lustgassystem.

Tändstift tänkte vi köra på br#es. Dom är lika som original stift fast dom är såna som inte sticker ut mittelektråden. Finns upp till 9:or.

Topp är obefintligt än så länge. Har en original 531 med natriumventiler tänkte göra en halvkass hemmaportning på. Original ventiler och tryckare blir det i alla fall.
Kanske är enklast att köpa en mild turbokam? KL-racing har några, men jag tyckte det verkade som att dom hade lite för mycket överlapp.

Hur mycket är det lämpligt att plana en topp för att öka kompet? 2mm? Vi borde kunna köra med ca. 13:1.
Just det! Vi tänkte använda E85.
Finns det flattopps kolvar till b230? Jag vet att det är det i b21, men b230?
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Som ni märker så är det många halvgenomtänkta, beräknade gissningar.
Halva idén med detta bygge är ju ändå att man kanske lär sig något i slutändan.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Det jag vill ha med kam till lustgas är att det ska inte vara för mycket överlapp och att den ventilerar lite extra på avgas.
Man vill ju liksom behålla det man sprutar in..
Sedan behöver man inte så mycket kam då man sprayar in i koncentrerad form lika som turbon komprimerar in blandningen.
Det man ska tänka på med lustgas det är att du ska öka förgasarna ett eller två snäpp och lika så på avgas sidan.
Du vinner ca 15 % mer insugs flöde för gasen krymper insugs luften kraftigt så därför måste man ta det med i beräkningen.
Som tex på vår motor så gick jag från svanhals insug med 3 tums spjäll till 4st mikuni TM40 förgasare som endast användes som spjällhus och tjänade 1/2 sekund på 1/4 milen (402m) bara att låta motorn få mer flöde fick även feta på den något.
/ Peter
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

B230E har platta kolvar men kanske det vore bättre med smidda?
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Budget :wink:

Har en camaro jag måste byta block i också.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Jag titta lite på diverse kamaxlar och fann att denna har liten överlapp.
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v ... bo-kamaxel
Vad tror ni om den? orkar den varva? Eller kan man ha en med lite mer överlapp?

Kl-racings är kanske lite bättre för sugsidan om bygget. Mer duration, men mer överlapp. Fortfarande inget våldsamt mycket överlapp vad jag förstår.
https://folkraceshop.se/volvo/kamaxel-v ... bo-kamaxel

Alla kamaxlar jag titta på är för turbo då jag inte riktigt vet hur mycket överlapp som är för mycket.
Kraven är att originaltryckare går att använda. Är lite tveksam till lashcaps dock. Dom brukar väl inte gillar att varva och varvstopp? Nu ska vi väl inte ligga på varvstopp och banka, men det är ju inge kul med en lashcap på vift direkt.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Läs lite här så får du lite feedbak till ditt ev bygge http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=69064
Det är min tråd jag startade 2012 och fram till 2015 (som vi körde mellan 2008 till 2014)
Vi körde så fort att det blev dax för båge och vi startade det nya projektet http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82110 och ska förhoppnings vis gå till midsommar racet i Orsa .
/ Peter
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror den där FS265T är på tok för snäll, och länken till KL går till folkraceshop igen...
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Hej om jag kommer i håg rätt så hade den 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep .
Med den kammen bromsade dom en sug motor med Weber 45or och ett extraktor rör och standard ventiler 210hk och sedan med 46/38 ventiler 245 hk .
Jag laddade 125hk gas fick ca 320 hk då med låg tändning hade kunnat lägga på säkert 10 grader till men under delen va ny byggd så jag ville prova mig fram lite med tändningen och hann ej prova fullt ut med tändningen pga att jag höll på att brejka ut bilen säkerhets mässigt , och då hade jag brejkat ut mig själv ur tävlingen.
/ Peter
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Jäklar!
Här är rätt länk till kl: https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... -t2-2.html
Thunderbo1t skrev:Jag tror den där FS265T är på tok för snäll
För snäll generelt eller på durationen?
p.hedman skrev:Hej om jag kommer i håg rätt så hade den 12,8 mm i lyft 310gr dur och 106 eller 108 i loob sep ./ Peter
Ok :thumbright: . Blir lite lättare att leta när ma har något att jämnföra med. Va det på standard tryckare?
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av »

Klrt2 och fs265 är inte vassare än dom värre standardkammarna till volvo du behöver något mer åt rally hållet.
Kl,s värsta eller en fs300-13 om du ska ta den från någon av dom sidorna är nog det bästa.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Ja jag åkte helt standard topp det enda jag gjorde va att putsa bort dom värsta kanterna i kanalerna slipa/ fräsa ventil/sätes vinklarna och satt i hårdare ventil fjädrar jo jag planslipade toppen också för att säkerhets skull.
Jag har gjort samma sak med snäll motorn i PVn nu.
/ Peter
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av DreRacing@ »

Jompa_a skrev:Thunderbolt: Tack för länkarna.

Tändstift tänkte vi köra på br#es. Dom är lika som original stift fast dom är såna som inte sticker ut mittelektråden. Finns upp till 9:or.
vad är för/nackdel med att elektroden sticker ut? jag trodde det va bättre den sticker ut
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror den förenklade förklaringen är att de tål mer "misshandel" om den inte sticker ut.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av fugazi »

Mindre chans till "heatspot" och detonation (på en hårt trimmad motor)?
Skriv svar