Lustgaskam till b230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Tjo!

Jag och en kompis har lite funderingar på att ha ett litet sido projekt. Går det få 500hk i en b230 med lustgas? :hey:
Vi har hittat en 240 utan motor och utan motorhärva som vi får gratis.
Nu funderar jag lite på en kamaxel. En h-kam borde ju funka hyffsat om man inte använder gasen under 3000rpm, men hur långt vill en h-kam varva innan dom ger upp?
Det finns ju givetvis bättre kamprofiler, men vi tänkte bara ha lite kul, lite halvseriöst.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag är bara en amatör i sammanhanget, men jag tror det krävs en extrem kamprofil för något åt det hållet i effekt, ser fram emot svar från de som kan bättre än mig :banana:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av The »

Om jag nu inte fått det om bakfoten så ska väl insug vara ungefär som för en n/a motor, men avgas behöver mer duration för att fungera bra.

Men 500hk i en b23x med lustgas, njaaaa.
Har du en bra sugmotor på 250hk ska du ändå köra 250hk gas....
SKa du ha de effekterna så är nog det enda vettiga att bygga en turbomotor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

500hk är målet, men jag skulle tro att det landar på typ, 200+200hk. Lika mycket lustgas som motorhästar är ju inte omöjligt.
Vi har inga som helst visioner om att det skulle vara pålitligt. Därav valet av motor.