Lustgaskam till b230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

Tjo!

Jag och en kompis har lite funderingar på att ha ett litet sido projekt. Går det få 500hk i en b230 med lustgas? :hey:
Vi har hittat en 240 utan motor och utan motorhärva som vi får gratis.
Nu funderar jag lite på en kamaxel. En h-kam borde ju funka hyffsat om man inte använder gasen under 3000rpm, men hur långt vill en h-kam varva innan dom ger upp?
Det finns ju givetvis bättre kamprofiler, men vi tänkte bara ha lite kul, lite halvseriöst.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag är bara en amatör i sammanhanget, men jag tror det krävs en extrem kamprofil för något åt det hållet i effekt, ser fram emot svar från de som kan bättre än mig :banana:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av The »

Om jag nu inte fått det om bakfoten så ska väl insug vara ungefär som för en n/a motor, men avgas behöver mer duration för att fungera bra.

Men 500hk i en b23x med lustgas, njaaaa.
Har du en bra sugmotor på 250hk ska du ändå köra 250hk gas....
SKa du ha de effekterna så är nog det enda vettiga att bygga en turbomotor.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jompa_a »

500hk är målet, men jag skulle tro att det landar på typ, 200+200hk. Lika mycket lustgas som motorhästar är ju inte omöjligt.
Vi har inga som helst visioner om att det skulle vara pålitligt. Därav valet av motor.

Det där med kammen har du nog rätt i. En lustgasmotor borde ju uppföra sig som en sug på inloppssida och mer som en turbo, eller det kanske är bättre att jämföra med en kompressor matad motor på utloppssidan.
Kanske en sjysst turbokam? Den behöver ju varva i alla fall 7-7500rpm. Ännu bättre vore väl nån turbo/sugkam hybrid. Jag förstår ju att det finns profiler som är tänkta till detta. Det vore ju dock fint att hitta nåt som funkar dugligt utan att beställa en dyr specialkam.
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tror, med risk för att göra bort mig totalt, att ni då ska leta en kam med så mycket duration och LSA som möjligt, antagligen inget som vanligen kombineras, men är det dyrt att beställa en customslipad kam?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av »

Hur ska bränsletillförseln skötas för sugmotorn?
Och har ni någon befintlig topp eller vad är tankarna där?
Är det ett riktigt snikprojekt duger en vanlig folkrace kam med 108gr Lsa utmärkt det är ju ändå mer än man oftast vill ha på en sugmotor men man blir ju begränsad av original ämnena och dom ligger ju bäst i pris också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

för att nå 500 riktiga hk så krävs det en riktigt fin sugmotor på ca 225-260hk först då man inte kan ladda fram hur många hk som helst med lustgas enkelt iallafall.

om vi säger att en bra sugmotor kam i en 250hk 46x38 531 topp 2.5L bil har en kam med ca 275 grader in och 270grader ut och ut med ca 16mm lyft in och 15.5mm ut och 105 nock vinkel så vill nog den lustgasade ha samma 275 graders både in och ut sen med lite bredare nock ca 107-109 grader eller ca 278-280 grader ut

vi har dock dubblat effekten en gång i en monky men den höll inte så länge sen så varvar den rätt mycket också och det är bra om man ska köra in mycket effekt i ett steg som jag skulle gissa ni ska göra?

en H kam blir det ingen sugmotor effekt av så man kan komma till 500hk. den har ganska lite avgasduration också och det är inte optimalt heller-


mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Borde man inte komma väldigt långt med "bara" en rejält "överkammad" motor med ventilfjädrar som klarar höga varv?
Ett bra extraktorrör som är "onormalt" avstämt krävs också antagligen?
Motorn kommer antagligen vara näst intill okörbar men det var ju inte syftet i första hand :hihi:
Ser verkligen fram emot försöken om det blir av :thumbright:
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Lite läsning om lustgaskammar, ger lite info om vart åt det lutar tror jag, skåpmat för många här kanske?
http://www.akamoto.co.uk/info/Nitrous-cam-shafts.htm
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Lustgas motorer har lika kammar som turbo motorer.
500 hk i en volvo motor är nog inga större problem.
Har själv kört i 125hk i en standard B230 fick ut ca 320hk med en modifierad K-kam hembyggt K-jet sprut nästan orörd topp med std ventiler.
Det du bör ha koll på är ring gapet , en riktig tändning stiften.
Kammen som jag hade var en K-kam som var om gjord för turbo bruk så välj en kam för turbo motor som kan leverera 500 hk.
Tuna in motorn för n/a sedan tunar du lustgasen för sig , använd dubbla foggrar så du kan skicka i två steg 125+125 plus motorn så kommer du ganska nära 500 hk.
Hade själv köpt ett till fogger till vår motor men då vi åkte 11,05 sek med enkelt fogger så skulle jag åka en tia direkt med dubbla .
Då vi inte hade båge i den så va det stopp vid 11,00sek.
/ Peter
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av psa »

Turbokammar brukar väl oftast ha samma eller lägre duration på avgassidan (bortsett från gamla slipningar), jag tror det blir helt fel med lustgas iaf om man skall köra med mycket. Sedan brukar väl många lite mer extrema turbokammar ha ganska låg nockvinkel, eller iaf lägre än vad jag har sett brukas till lustgas.
Men jag är ingen expert på området.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

Det borde bli väldigt olikt en turbomotor på avgassidan tycker jag? Eller funkar det med en förställd turbokam?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av p.hedman »

Det funkar mkt bra åt mig ca 320 hk ur en "org" topp std ventiler och turbo kam.
Den är köpt av Pär Eriksson i Borlänge som åker en Volvo C70 i competition.
/ Peter
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av psa »

Jo de är klart att trycker man in lustgasen så lär ju nånting hända, frågan är väl om det är optimalt.
Dom brukar säga att får man det helt rätt så ökar motorn mer med lustgasen än vad bestyckningen egentligen skall ge.
Det finns ju många lustgaskammar att köpa till typ jänke åttor, det går ju att få lite idéer om man tittar närmare på dom, sedan är det väl kanske inte det senaste nytänket på dom som säljs över disk iof.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Lustgaskam till b230

Inlägg av Thunderbo1t »

lite om lustgaskammar och även andra:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=976634
Skriv svar