Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 23, 2018 10:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 10, 2018 9:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
Tjo!

Jag och en kompis har lite funderingar på att ha ett litet sido projekt. Går det få 500hk i en b230 med lustgas? :hey:
Vi har hittat en 240 utan motor och utan motorhärva som vi får gratis.
Nu funderar jag lite på en kamaxel. En h-kam borde ju funka hyffsat om man inte använder gasen under 3000rpm, men hur långt vill en h-kam varva innan dom ger upp?
Det finns ju givetvis bättre kamprofiler, men vi tänkte bara ha lite kul, lite halvseriöst.

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 10, 2018 9:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
Jag är bara en amatör i sammanhanget, men jag tror det krävs en extrem kamprofil för något åt det hållet i effekt, ser fram emot svar från de som kan bättre än mig :banana:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tor maj 10, 2018 10:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
Om jag nu inte fått det om bakfoten så ska väl insug vara ungefär som för en n/a motor, men avgas behöver mer duration för att fungera bra.

Men 500hk i en b23x med lustgas, njaaaa.
Har du en bra sugmotor på 250hk ska du ändå köra 250hk gas....
SKa du ha de effekterna så är nog det enda vettiga att bygga en turbomotor.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: sön maj 13, 2018 5:37 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Inlägg: 45
Ort: Karlskoga
500hk är målet, men jag skulle tro att det landar på typ, 200+200hk. Lika mycket lustgas som motorhästar är ju inte omöjligt.
Vi har inga som helst visioner om att det skulle vara pålitligt. Därav valet av motor.

Det där med kammen har du nog rätt i. En lustgasmotor borde ju uppföra sig som en sug på inloppssida och mer som en turbo, eller det kanske är bättre att jämföra med en kompressor matad motor på utloppssidan.
Kanske en sjysst turbokam? Den behöver ju varva i alla fall 7-7500rpm. Ännu bättre vore väl nån turbo/sugkam hybrid. Jag förstår ju att det finns profiler som är tänkta till detta. Det vore ju dock fint att hitta nåt som funkar dugligt utan att beställa en dyr specialkam.

_________________
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: sön maj 13, 2018 6:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
Jag tror, med risk för att göra bort mig totalt, att ni då ska leta en kam med så mycket duration och LSA som möjligt, antagligen inget som vanligen kombineras, men är det dyrt att beställa en customslipad kam?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 14, 2018 1:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 497
Ort: lycksele
Hur ska bränsletillförseln skötas för sugmotorn?
Och har ni någon befintlig topp eller vad är tankarna där?
Är det ett riktigt snikprojekt duger en vanlig folkrace kam med 108gr Lsa utmärkt det är ju ändå mer än man oftast vill ha på en sugmotor men man blir ju begränsad av original ämnena och dom ligger ju bäst i pris också.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 14, 2018 1:41 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
för att nå 500 riktiga hk så krävs det en riktigt fin sugmotor på ca 225-260hk först då man inte kan ladda fram hur många hk som helst med lustgas enkelt iallafall.

om vi säger att en bra sugmotor kam i en 250hk 46x38 531 topp 2.5L bil har en kam med ca 275 grader in och 270grader ut och ut med ca 16mm lyft in och 15.5mm ut och 105 nock vinkel så vill nog den lustgasade ha samma 275 graders både in och ut sen med lite bredare nock ca 107-109 grader eller ca 278-280 grader ut

vi har dock dubblat effekten en gång i en monky men den höll inte så länge sen så varvar den rätt mycket också och det är bra om man ska köra in mycket effekt i ett steg som jag skulle gissa ni ska göra?

en H kam blir det ingen sugmotor effekt av så man kan komma till 500hk. den har ganska lite avgasduration också och det är inte optimalt heller-


mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 14, 2018 2:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
Borde man inte komma väldigt långt med "bara" en rejält "överkammad" motor med ventilfjädrar som klarar höga varv?
Ett bra extraktorrör som är "onormalt" avstämt krävs också antagligen?
Motorn kommer antagligen vara näst intill okörbar men det var ju inte syftet i första hand :hihi:
Ser verkligen fram emot försöken om det blir av :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 14, 2018 2:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
Lite läsning om lustgaskammar, ger lite info om vart åt det lutar tror jag, skåpmat för många här kanske?
http://www.akamoto.co.uk/info/Nitrous-cam-shafts.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: mån maj 14, 2018 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 902
Ort: bjursås
Lustgas motorer har lika kammar som turbo motorer.
500 hk i en volvo motor är nog inga större problem.
Har själv kört i 125hk i en standard B230 fick ut ca 320hk med en modifierad K-kam hembyggt K-jet sprut nästan orörd topp med std ventiler.
Det du bör ha koll på är ring gapet , en riktig tändning stiften.
Kammen som jag hade var en K-kam som var om gjord för turbo bruk så välj en kam för turbo motor som kan leverera 500 hk.
Tuna in motorn för n/a sedan tunar du lustgasen för sig , använd dubbla foggrar så du kan skicka i två steg 125+125 plus motorn så kommer du ganska nära 500 hk.
Hade själv köpt ett till fogger till vår motor men då vi åkte 11,05 sek med enkelt fogger så skulle jag åka en tia direkt med dubbla .
Då vi inte hade båge i den så va det stopp vid 11,00sek.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tis maj 15, 2018 6:47 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 93
Turbokammar brukar väl oftast ha samma eller lägre duration på avgassidan (bortsett från gamla slipningar), jag tror det blir helt fel med lustgas iaf om man skall köra med mycket. Sedan brukar väl många lite mer extrema turbokammar ha ganska låg nockvinkel, eller iaf lägre än vad jag har sett brukas till lustgas.
Men jag är ingen expert på området.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tis maj 15, 2018 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
Det borde bli väldigt olikt en turbomotor på avgassidan tycker jag? Eller funkar det med en förställd turbokam?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: tis maj 15, 2018 9:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 902
Ort: bjursås
Det funkar mkt bra åt mig ca 320 hk ur en "org" topp std ventiler och turbo kam.
Den är köpt av Pär Eriksson i Borlänge som åker en Volvo C70 i competition.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 12:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 93
Jo de är klart att trycker man in lustgasen så lär ju nånting hända, frågan är väl om det är optimalt.
Dom brukar säga att får man det helt rätt så ökar motorn mer med lustgasen än vad bestyckningen egentligen skall ge.
Det finns ju många lustgaskammar att köpa till typ jänke åttor, det går ju att få lite idéer om man tittar närmare på dom, sedan är det väl kanske inte det senaste nytänket på dom som säljs över disk iof.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lustgaskam till b230
InläggPostat: ons maj 16, 2018 1:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 609
Ort: Ljusdal
lite om lustgaskammar och även andra:
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... p?t=976634


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010