Sida 3 av 3

Re: Lustgaskam till b230

Postat: mån maj 28, 2018 1:44 pm
av Jompa_a
CÅ skrev:Klrt2 och fs265 är inte vassare än dom värre standardkammarna till volvo du behöver något mer åt rally hållet.
Kl,s värsta eller en fs300-13 om du ska ta den från någon av dom sidorna är nog det bästa.
Tror vi kör på en KLR S/T5 då den har lite mer lob sep, bara för att välja den som är lite, lite mer säker.

Re: Lustgaskam till b230

Postat: mån maj 28, 2018 8:26 pm
av
Båda har 108 grader skillnaden imellan dom är minimal om det inte är samma kamaxel (specifikationen är Mkt lik och ja har för mig båda slipas av axelsson)
Dock kräver kl ingen inbytesstomme så enklare på det viset

Re: Lustgaskam till b230

Postat: tis maj 29, 2018 4:47 pm
av Erland Cox
Den kammen är bra, vi har fått ut 197 hästar med 45:or på en renoverad och toppdeckad original bottendel med en sån.
Toppdeckad för svarvning av kolvarna så att kolvarna blev plana och klämspalten 0,8mm.

Erland

Re: Lustgaskam till b230

Postat: tor maj 30, 2019 8:52 pm
av Parlen
Erland

Använde du då klr s/t5 kamaxel då?

Re: Lustgaskam till b230

Postat: tor maj 30, 2019 10:04 pm
av p.hedman
Hej du ska inte åka för vass kam med lustgas för ju mer kam du har ju mer ventilerar du ut av lustgasen.
Visst kan du åka vass kam men då eldar du lite för kråkorna (inte för mycket över lapp) .
Hur fort vill du åka ?
Tänk på att "motorn" tror att den är större med lustgas, skillnaden med och utan 125hk gas är , utan gas la jag i 4an vid mål och med gas la jag i 4an vid ca 300m .
Jag hade 3,54 utväxlng i bakaxeln och ändå 1,44 60 foot (965kg) allt tack vare gasen och vridet , starta på ca 4500rpm och växlade på 7500-8000 varv som sagt 7,05 på 201m och ca 11,00 på 402m
Bara så du har något att tänka på med kam valet.
En lustgas motor varvar inte mer den blir mycket starkare..
/ Peter

Re: Lustgaskam till b230

Postat: fre maj 31, 2019 9:38 pm
av Erland Cox
Parlen skrev:Erland

Använde du då klr s/t5 kamaxel då?

Ja.

Erland