Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 9:28 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jun 25, 2018 8:52 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Inlägg: 80
Ort: Stockholm/Ekerö
Har nu kört min maskin ca 500mil och får fortfarande glitter i oljan. Endast 1-2 småflingor hittar jag i oljefiltret men ett fint glitter när man lyser ner i oljan och en liten tuss ståldamm på pluggen. Har bytt olja 5-6 gånger sedan den byggdes ihop, kör Castrol racing 10-60 och mahle oljefilter.

Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.

"Knacket" hörs tydligast runt sprängkåpan med stetoskop.

På tomgång låter det mest och försvinner så fort motorn får lite påfrestning/varv.

Bild

Bild

https://www.youtube.com/watch?v=ZHqmvX2OPY8

Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.

M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter


JAG TROR att boven i dramat är lådan men då tråget ändå är sprucket så tänkte jag kolla över lager och byta kolvringar då jag tyckte att dom var lite otäta. Men inna jag river och står där ocg måste beställa grejer mitt i semestertider så tänkte jag kolla med er experter innan om ni kan ha någon bra ide om vad som kan tänkas orsaka det här, eller står jag bara och byter saker i onödan?

Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 25, 2018 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1087
Spån i oljan lär ha försvunnit efter 2-3 oljebyten på nybyggd maskin.

Fortsätter det efter så är nåt galet.

Är det alu spån elle metallspån? Fastnar på magnetpenna?

Jag hade rivet och kollat vevlagerna samt lyft på överfallen på kammarna och kollat runt lite om det är nåt enkelt som orsakar spån innan man river hela maskinen


Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 25, 2018 9:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
Inlägg: 80
Ort: Stockholm/Ekerö
Inte spån utan mer som damm, och det är inte magnetiskt utan skulle gissa på mässing/brons då dammet är guldfärgat.

Hade det varit vevlagerras så hade väl det forsatt knacka och låta även på varv? Samt större bitar skulle hittats i filtret?

Självklart ska maskin rivas men vill ha inköpslistan klar innan jag börjar riva.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 26, 2018 7:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm
Inlägg: 291
Tapper skrev:
Har nu kört min maskin ca 500mil och får fortfarande glitter i oljan. Endast 1-2 småflingor hittar jag i oljefiltret men ett fint glitter när man lyser ner i oljan och en liten tuss ståldamm på pluggen. Har bytt olja 5-6 gånger sedan den byggdes ihop, kör Castrol racing 10-60 och mahle oljefilter.

Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.



Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.

M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter



Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat



Har du 0,40 i lagerspel? Det är väldigt mycket. 0,05 låter mer rimligt....
/Mats


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 27, 2018 11:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 195
Ort: Ulricehamn
Kanske det bakre ramlagrets sidobelastningsyta med fränare tryckplatta?
Står du mycket med kopplingen nere?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 27, 2018 10:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1013
Ort: Eslöv
var försiktig med racingolja. Nu vet jag inte hur castrols är, men rena racingoljor är till för täta oljebyten då de saknar tillsatser som behövs för att oljan skall fungera länge. Så var det förr i alla fall.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 28, 2018 6:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4698
Ort: Boden
Castrol racing 10w60 är väl bara en "bättre" standardolja. Är väl den man kör M motorerna på.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kökarmicke, mathiesen86 och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010