Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Postat: mån jun 25, 2018 8:52 pm
Har nu kört min maskin ca 500mil och får fortfarande glitter i oljan. Endast 1-2 småflingor hittar jag i oljefiltret men ett fint glitter när man lyser ner i oljan och en liten tuss ståldamm på pluggen. Har bytt olja 5-6 gånger sedan den byggdes ihop, kör Castrol racing 10-60 och mahle oljefilter.
Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.
"Knacket" hörs tydligast runt sprängkåpan med stetoskop.
På tomgång låter det mest och försvinner så fort motorn får lite påfrestning/varv.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHqmvX2OPY8
Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.
M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter
JAG TROR att boven i dramat är lådan men då tråget ändå är sprucket så tänkte jag kolla över lager och byta kolvringar då jag tyckte att dom var lite otäta. Men inna jag river och står där ocg måste beställa grejer mitt i semestertider så tänkte jag kolla med er experter innan om ni kan ha någon bra ide om vad som kan tänkas orsaka det här, eller står jag bara och byter saker i onödan?
Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat
Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.
"Knacket" hörs tydligast runt sprängkåpan med stetoskop.
På tomgång låter det mest och försvinner så fort motorn får lite påfrestning/varv.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHqmvX2OPY8
Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.
M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter
JAG TROR att boven i dramat är lådan men då tråget ändå är sprucket så tänkte jag kolla över lager och byta kolvringar då jag tyckte att dom var lite otäta. Men inna jag river och står där ocg måste beställa grejer mitt i semestertider så tänkte jag kolla med er experter innan om ni kan ha någon bra ide om vad som kan tänkas orsaka det här, eller står jag bara och byter saker i onödan?
Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat