Sida 1 av 1

Ny bräsnlesnål wankel?

Postat: sön jul 01, 2018 10:34 am
av AntonD
https://www.nyteknik.se/automation/snal ... id-6920937

Vad tror ni? Ut-och-in-vänd wankelmotor

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Postat: mån jul 02, 2018 7:41 am
av sylta nr1
Oj vad liten den var!

Jag har också haft en ut och in motor då motorkuddarna var paj så motorn hoppade och kolvarna stod still ;)

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Postat: mån jul 02, 2018 6:00 pm
av Robert Markström
gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Postat: tis jul 03, 2018 9:46 pm
av mauser240
Robert Markström skrev:gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:
Du menar "standard-dieseln"? :hihi:

Skämt åsido, jag reagerade på samma sak. De har släpat in nåt halvkomplett (gillar 4 skruvar i sprängkåpan :)) rackelrede, som de knappt orkat spola av, som de jämför med "mirakelmotorn".

Luktar lite Tesla vs. Dodge över det hela men visst är det en intressant motor bara man bortser från texten och bilderna.

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Postat: fre jul 06, 2018 9:53 pm
av hauge
"Den tyske uppfinnaren presenterade sin genialiska rotationskolvmotor 1953" enligt tidningen. "Wankel received his first patent for the engine in 1929. He began development in the early 1950s at NSU, completing a working prototype in 1957" enligt wiki

Wankeln lider av långa förbränningsvägar och stora kylande ytor, förutom en massa tätningar som skall hålla tätt. Jag kan inte se riktigt hur det skulle bli nån större skillnad utan att ha sett någon skissd på hur det är tänkt.

Det kommer då o då "nya" motorkonstruktioner som presenteras som fantastiska, men alla som har varit med ett tag vet hur det brukar sluta. Därmed inte sagt att detr kan finnas någon nisch där en "udda" motorkonstruktion kan vara motiverad.