Ny bräsnlesnål wankel?

Diskussioner för erfaret folk
AntonD
För mycket laddtryck
Inlägg: 487
Blev medlem: lör nov 08, 2008 1:39 pm

Ny bräsnlesnål wankel?

Inlägg av AntonD »

https://www.nyteknik.se/automation/snal ... id-6920937

Vad tror ni? Ut-och-in-vänd wankelmotor
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Inlägg av sylta nr1 »

Oj vad liten den var!

Jag har också haft en ut och in motor då motorkuddarna var paj så motorn hoppade och kolvarna stod still ;)
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Inlägg av Robert Markström »

gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Inlägg av mauser240 »

Robert Markström skrev:gilla att dom jämnför med 70tals traktordiesel på bilden, Med all kringutrustning mot den nakna wankeldieseln :lol:
Du menar "standard-dieseln"? :hihi:

Skämt åsido, jag reagerade på samma sak. De har släpat in nåt halvkomplett (gillar 4 skruvar i sprängkåpan :)) rackelrede, som de knappt orkat spola av, som de jämför med "mirakelmotorn".

Luktar lite Tesla vs. Dodge över det hela men visst är det en intressant motor bara man bortser från texten och bilderna.
//MartinL
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Ny bräsnlesnål wankel?

Inlägg av hauge »

"Den tyske uppfinnaren presenterade sin genialiska rotationskolvmotor 1953" enligt tidningen. "Wankel received his first patent for the engine in 1929. He began development in the early 1950s at NSU, completing a working prototype in 1957" enligt wiki

Wankeln lider av långa förbränningsvägar och stora kylande ytor, förutom en massa tätningar som skall hålla tätt. Jag kan inte se riktigt hur det skulle bli nån större skillnad utan att ha sett någon skissd på hur det är tänkt.

Det kommer då o då "nya" motorkonstruktioner som presenteras som fantastiska, men alla som har varit med ett tag vet hur det brukar sluta. Därmed inte sagt att detr kan finnas någon nisch där en "udda" motorkonstruktion kan vara motiverad.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar