sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av jompazx »

Kanske dumma frågor men hur ökar man flödet med kortare slaglängd? det sänker väl bara kraven på flödet? vad betyder "traversering"?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av Kadett4wd »

Det handlar ju om 'luftfjädern' har inget bra ord för det... den räknar man med helmholtz.
Vad som sen knuffar på luftfjädern i röret spelar ingen roll anser jag.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av Erland Cox »

Traversering, fram och återgång från att pulsen lämnar cylindern tills den kommer tillbaka till ventilen igen.
Jag kom inte på nåt bra svenskt ord så jag använde engelskans traversing.
Sen finns det 2 pulsfenomen i insuget, ventil öppen och ventil stängd.
Vid ventil öppen påverkar flödeshastigheten pulshastigheten men vid ventil stängd står gasen i kanalerna still.
Det är ventil stängd som man kan beräkna med Helmholtz men ventil öppen är viktigare.
Ventil öppen pulsen är den som fyller på vid insugningstakten och den flyttar sig med varvet så den kan utnyttjas på ett brett varvtalsområde.
Ventil stängd ska hjälpa till att hålla avgaser ute ur förbränningsrummet och där ska övertrycket helst komma när avgas skapar övertryck.
Annars så skapar avgaspipan när den är i fas så kraftigt undertryck att övertryck i insuget då blir för mycket och friskgas spolas ut genom avgas.
Kallas overscavenge på Engelska.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av jompazx »

Detta? är det den ni menar med helmholtz?

∇^2A + k^2A = 0
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jompazx skrev:Kanske dumma frågor men hur ökar man flödet med kortare slaglängd? det sänker väl bara kraven på flödet? vad betyder "traversering"?

samma 2150cc cylindervolym men med större borr och mindre slag gör att flödet ökar då man kan ha större ventil och friare runt ventilen men som sagt blir svårare att nå max kompa också.

mvh jens
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av Matti johansson »

Intressant tråd. Jag bygger ju inte utan justerar bara. Istort sett uteslutande rally, men några rc flyter förbi med.
Jag har ju mest då motorer som ska funka med det kunden kommer med i första läget. O jag har helt motsatt tanke än erland på lambdakurva vs längd på insug. Vid weber 50) den tendens jag sett är att kort insug blir besvärlig under 4000rpm. Mikuni är mer tålig just där.
O jo erland f7 är jättevanligt i b230 o w50. O det funkar!!

Mvh Matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sparkar igång lite diskution här om Rc sugmotorer mm

Inlägg av Erland Cox »

Vilket E rör som funkar beror nog till stor del på grenröret och hur man försöker justera motorn.
Jag vill försöka få motorn att ta full gas från 2000 varv.
Mycket möjligt att F7 fungerar med mycket mer kam än jag kör med nu.
Men förutom bromsbänkstest kör jag varvtidstest på bana med olika kombinationer i samma bil.
Drar inte motorn hårt från 4000 varv och om man måste växla ofta så tappar man tid.
Jag gör det i varje fall.

Erland
Skriv svar