Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre nov 16, 2018 3:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 12, 2018 8:13 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm
Inlägg: 4
Ni kan svara på svenska.

Reading Rickards dyno thread and his 4,8 bar of boost and same thread mentioned Ekanoo and Zoian using something like 7:1 or 8:1 pressure ratios. Highest pressure ratio compressor maps I have seen are something like 5:1, so what kind of compressor and turbine efficiencies I should expect to see at for example PR 7:1 ? And other factors to take into account for example when using Borg Warners MatchBot ?

I know extreme pressures have been used in diesel tractor pullers for years but didnt know it is possible with spark ignition engines due to detonation and other problems.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 18, 2018 3:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 207
Verkar inte som att du får något svar av dom som håller på......


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 19, 2018 6:18 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
vid riktigt extrema tryck så är det nog mycket custom hjul och kåpor som gäller för att det ska fungera. men utväckligen går mot allt högre tryck i diesel värden och det har nog hjälpt oss race nissar mycket. sen slutar ibland kompressor diagrammen där man inte "bör" va.

skulle tro att verkningsgrads siffrorna inte är så roliga men så länge som effekten ökar eller det går fortare på strippen så ökas det lite till :)

sista +0.5 baret kommer med fart vinden och i +300km/t. behövs inte mycket mer tryck in i turbon för att det ska bli skilnad vid extremt höga PR

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 2:36 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm
Inlägg: 4
Maybe not so important when thinking that Roots-blowers have adiabatic efficiency something like 40% at higher pressure ratios and they have been used for ages.

Efficient chargecooler helps a lot, I know tractor pullers have compressor out temperatures over 300 celsius but intake temperatures something like 60 celsius.

Interesting interview at Youtube, one tuner said they use "wastegate" at intake side to leak some air out to prevent big compressor from surging at starting line.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010