Turbo at extreme high pressure ratios

Diskussioner för erfaret folk
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av Leiffi »

Ni kan svara på svenska.

Reading Rickards dyno thread and his 4,8 bar of boost and same thread mentioned Ekanoo and Zoian using something like 7:1 or 8:1 pressure ratios. Highest pressure ratio compressor maps I have seen are something like 5:1, so what kind of compressor and turbine efficiencies I should expect to see at for example PR 7:1 ? And other factors to take into account for example when using Borg Warners MatchBot ?

I know extreme pressures have been used in diesel tractor pullers for years but didnt know it is possible with spark ignition engines due to detonation and other problems.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av JLundin »

Verkar inte som att du får något svar av dom som håller på......
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid riktigt extrema tryck så är det nog mycket custom hjul och kåpor som gäller för att det ska fungera. men utväckligen går mot allt högre tryck i diesel värden och det har nog hjälpt oss race nissar mycket. sen slutar ibland kompressor diagrammen där man inte "bör" va.

skulle tro att verkningsgrads siffrorna inte är så roliga men så länge som effekten ökar eller det går fortare på strippen så ökas det lite till :)

sista +0.5 baret kommer med fart vinden och i +300km/t. behövs inte mycket mer tryck in i turbon för att det ska bli skilnad vid extremt höga PR
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av Leiffi »

Maybe not so important when thinking that Roots-blowers have adiabatic efficiency something like 40% at higher pressure ratios and they have been used for ages.

Efficient chargecooler helps a lot, I know tractor pullers have compressor out temperatures over 300 celsius but intake temperatures something like 60 celsius.

Interesting interview at Youtube, one tuner said they use "wastegate" at intake side to leak some air out to prevent big compressor from surging at starting line.
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av Fyrken »

Kompressormapparna som finns tillgängliga är framtagna för kontinuerlig drift. Om man vill upp i tryckförhållande får man helt enkelt tumma på dessa gränser och övervarva kompressorn.

Som Jens säger så är Ram Air inte att förakta heller.
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Inlägg av whilliam »

På stora turbos för fartyg så har man kompressorhjul med integrerad kylning, där finns det turbos som klarar upp till 4.8 Bar kontinuerlig drift. (fortfarande inom tillverkarens specifikationer och med långa livslängder på turbon)
Annars är det som angetts här ovan, bara till att övervarva dem kortvarigt för högre tryck men det är inte säkert att livslängden blir så lång :shock:
Skriv svar