Sida 1 av 1

Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: ons sep 12, 2018 8:13 pm
av Leiffi
Ni kan svara på svenska.

Reading Rickards dyno thread and his 4,8 bar of boost and same thread mentioned Ekanoo and Zoian using something like 7:1 or 8:1 pressure ratios. Highest pressure ratio compressor maps I have seen are something like 5:1, so what kind of compressor and turbine efficiencies I should expect to see at for example PR 7:1 ? And other factors to take into account for example when using Borg Warners MatchBot ?

I know extreme pressures have been used in diesel tractor pullers for years but didnt know it is possible with spark ignition engines due to detonation and other problems.

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: tis sep 18, 2018 3:10 pm
av JLundin
Verkar inte som att du får något svar av dom som håller på......

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: ons sep 19, 2018 6:18 am
av Jens Gustavsson
vid riktigt extrema tryck så är det nog mycket custom hjul och kåpor som gäller för att det ska fungera. men utväckligen går mot allt högre tryck i diesel värden och det har nog hjälpt oss race nissar mycket. sen slutar ibland kompressor diagrammen där man inte "bör" va.

skulle tro att verkningsgrads siffrorna inte är så roliga men så länge som effekten ökar eller det går fortare på strippen så ökas det lite till :)

sista +0.5 baret kommer med fart vinden och i +300km/t. behövs inte mycket mer tryck in i turbon för att det ska bli skilnad vid extremt höga PR

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: sön sep 23, 2018 2:36 pm
av Leiffi
Maybe not so important when thinking that Roots-blowers have adiabatic efficiency something like 40% at higher pressure ratios and they have been used for ages.

Efficient chargecooler helps a lot, I know tractor pullers have compressor out temperatures over 300 celsius but intake temperatures something like 60 celsius.

Interesting interview at Youtube, one tuner said they use "wastegate" at intake side to leak some air out to prevent big compressor from surging at starting line.

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: lör jan 19, 2019 11:21 am
av Fyrken
Kompressormapparna som finns tillgängliga är framtagna för kontinuerlig drift. Om man vill upp i tryckförhållande får man helt enkelt tumma på dessa gränser och övervarva kompressorn.

Som Jens säger så är Ram Air inte att förakta heller.

Re: Turbo at extreme high pressure ratios

Postat: lör jan 19, 2019 9:30 pm
av whilliam
På stora turbos för fartyg så har man kompressorhjul med integrerad kylning, där finns det turbos som klarar upp till 4.8 Bar kontinuerlig drift. (fortfarande inom tillverkarens specifikationer och med långa livslängder på turbon)
Annars är det som angetts här ovan, bara till att övervarva dem kortvarigt för högre tryck men det är inte säkert att livslängden blir så lång :shock: