lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Inlägg av jompazx »

Hej,

är det någon som har någon erfarenhet av lotus engine simulator software? funkar det bra? Alltså gratis varianten som är bara för 1 cylinder. eller finns det bättre gratis/billigt alternativ? överväger att använda det till ett skolarbete.

mvh!
Senast redigerad av jompazx den fre jan 11, 2019 11:05 pm, redigerad totalt 2 gång.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation

Inlägg av Erland Cox »

Jag har använt detta programmet: http://vannik.co.za/EngMod4T.htm
Jag har använt Lotus med men jag kom bättre överens med Engmod4t.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation

Inlägg av jompazx »

Ska kolla in det :thumbright:

Kostar lite men det är väl sånt studiebidrag är till för!

Hade kunnat vara intressant att använda båda programvarorna och jämföra resultat i diskussionen/slutsats delen kanske? typ om man får samma resultat kan det styrka en hypotes. alternativt om resultatet skiljer kan man kanske resonera kring/"undersöka" varför det kan skilja osv.

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation

Inlägg av Erland Cox »

Jag har hela Lotusprogrammet på CD nånstans.
Kanske inte senaste versionen men ändå.
Ska se om jag kan hitta den.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Hej,

Nu har det blivit så att jag kommer att använda engmod4t till mitt skolarbete. Dom snackar mycket avgränsning i sitt arbete så man inte löper risken att inte bli klar i tid så jag har tänk lägga focus på insug. Tanken är att köra 3 olika längder och 3 areor så alltså 9 kombinationer. typ 300mm 350mm 400mm ser man en hyffsat stor skillnad om man går med 50mm steg? eller 300,400,500 bara för att göra stora steg? nån ide vad man ska köra för area i själva runnern? tänkte låta det vara en konstant och sedan testa lite olika minsta areor eller låta minsta arean vara en konstant och justera runner arean och "undersöka" hela helmholtz faderullan snarare än hur gas hastigheten påverkas? hade kanske varit roligare att sacka lite gas hastigheter också och hur det går ihop med god VE osv än bara snack om tryckvågor. I testet så tänkte jag låta det mesta vara konstanter alltså allt utom insug annars blir det för mycket. jag vet att man inte får bästa resultat om man inte justerar alla parametrar. men det är inte det som är syftet, det är att undersöka vad man får för resultat av insugs justering. inte hur man optimerar samtliga parametrar för ett specifikt kurva/effekt. Jag tänker köra på endast en cylinder. Sedan ber ju programmet om en hel del mått och då vill man ju ogärna hitta på. så jag tänkte b230 och b230 kam. Det finns dock en del mått jag inte vet. Så om nån sitter på lite data om en kam som är mittemellan tänker jag så typ VX3? eller nått åt det hållet. Jag har en 530 topp som jag kan mäta på sätena osv

annars är det de mått jag saknar just nu är

Klämpspalt

Klämpspalt area

Sedan verkar min plan OK? Det var lite synd vi fick en ny tekniklärare denna terminen och hon kan inte så mycket om motorer så det är lite svårt att resonera kring hur jag ska göra undersökningen för hon fattar typ inte alls vad jag snackar om. Så därför vänder jag mig hit! Men verkar det rimligt? att köra dessa insugslängdsskillnader osv.
och 3 längder eller behöver man fler? osv

mvh!
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Om du kör för stor area på insug kan du kompensera det med mera längd.
Tryckvågen går ut mot flödet och tillbaka med flödet.
Det gör att ökad gashastighet förlänger tiden fram och återgång tar.
Runt 7000 varv brukar gilla 325 till 375mm från ventil till kanalkant.
Kör minsta diametern 88% av ventildiametern under ventilen och kona därifrån.
har du en Hemi eller 4 ventilare kan du lägga minsta arean något högre upp beroende på hur kanalen kröker.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av quattro »

Här finns data/kurvor med kommentarer från en serie tester på rullande landsväg om vad som händer när man stegvis går från 40 mm till 330 mm långa trattar på en 1600 cc Ford Zetec på 180 bhp.
Det är Dave Walker tidigare teknikguru och skribent i engelska CCC - Car & Car Conversions (som inte längre finns) - som gjorde dessa 2011.
Väldigt intressant. Du kan säkert hitta en del uppslag och idéer från detta.

http://www.emeraldm3d.com/articles/emr- ... th-intake/
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Intressant länk, tack!

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo som jag sagt några gånger så är ett insug som inte går att justera längd på inte nå bra än hur fint det ser ut att va. jag har så man kan justera steglöst vilken längd som helst till weber 48-55 så man hittar igen området där allt lirar bäst ihop (allt är grenrör, insug, kam och kam instälning oftast). sen har vi tempen på luften som kan ge en tydlig inverkan på ljudets hastighet ser man om man suger in luften under huven då man kör i rulande dyno.

oftast då man vill ha bra register i en motor så får man inte korta ned grenröret, då är det väldigt svårt att få bra nere vid 4500-4700rpm bättre att jobba med kam och topp och insug för att få till toppeffekten. då jag säger bra så snackar vi i siffror ca 0.95-0.97 x pik vridmoment!

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag läste artikeln i helgen.
Jag håller inte med om att raka trattar är lika bra eller bättre än konade.
jag har jämfört mellan helt raka 48mm:s trattar och trattar som konar upp till 52mm.
Samma längd, samma radie i änden och de som konade var 4 hästar bättre på en 210 hästars motor.
Att de förlorade effekt utan radie i änden fast flödet bara minskade från 140 till 138 CFM beror på hur reflektionen ser ut med olika ändar.
Vilket fick mig att tänka på varför man inte har en radie på avgas, det borde ge en kraftigare reflektion.
Och Jens, grenröret har flera delar med möjlighet till flera reflektioner.
Jag körde test idag med ett kortat steg 4 mot ett standard steg 3 på min 240.
380mm sekundärdel, ungefär samma som primär, kortat till innan svängen.
Samma botten men 7 hästar mer på topp med avgas men bättre botten med bara kollektor så jag måste få till en kollektorreflektion med.
Så jag ska på med 3,5" efter grenröret fram till katten och se hur det funkar.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av quattro »

Samma längd, samma radie i änden och de som konade var 4 hästar bättre på en 210 hästars motor.
Första testet Walker gjorde var med 40 mm raka vs konade av samma längd och då vart de ju viss skillnad på kurvorna så helt lika resultat gav dom ju inte. Och 4 hästars skillnad kan det väl absolut bli om toppar o dippar hamnar lite olika. Jämför man bästa o sämsta trattlängden i Walkers tester så skiljer det över 10% i bhp över ganska stora varvtalsområden. Sen kör han också alla tester på en 16-ventilare och den borde ge mer distinkta pulser än en 2-ventilsmotor vilket väl kanske kan påverka så att trattlängden blir viktigare att få rätt.

Jag har själv ingen erfarenhet av trattlängder. På den tiden jag körde Volvo var det B20 med Webrar och typ standardtrattar som var vanligast. 40mm eller vad dom nu var. Jag hade Solex-45or från Volvo R-sport och där ingick röda plasttrattar och filter. Ville man byta till längre trattar så passade inte filtret, jag vet ingen som experimenterade med sånt.
Men intressant är det. Körde jag Volvo med sugmotor idag skulle jag absolut testa vilken trattlängd motorn trivs bäst med - och kanske också testa flera olika längder samtidigt för att se om det går att jämna ut toppar och dippar i vridkurvan genom att stämma av olika cylindrar till något olika varvtal.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag är tvungen till att ha olika trattlängder.
På bakersta halsen får jag bara plats med en Weber originaltratt.
På de främre 3 har jag en hembygd variant av dubbeltratt, kolla Yoshimura dual stacks.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

quattro skrev:
Samma längd, samma radie i änden och de som konade var 4 hästar bättre på en 210 hästars motor.
Första testet Walker gjorde var med 40 mm raka vs konade av samma längd och då vart de ju viss skillnad på kurvorna så helt lika resultat gav dom ju inte. Och 4 hästars skillnad kan det väl absolut bli om toppar o dippar hamnar lite olika. Jämför man bästa o sämsta trattlängden i Walkers tester så skiljer det över 10% i bhp över ganska stora varvtalsområden. Sen kör han också alla tester på en 16-ventilare och den borde ge mer distinkta pulser än en 2-ventilsmotor vilket väl kanske kan påverka så att trattlängden blir viktigare att få rätt.

Jag har själv ingen erfarenhet av trattlängder. På den tiden jag körde Volvo var det B20 med Webrar och typ standardtrattar som var vanligast. 40mm eller vad dom nu var. Jag hade Solex-45or från Volvo R-sport och där ingick röda plasttrattar och filter. Ville man byta till längre trattar så passade inte filtret, jag vet ingen som experimenterade med sånt.
Men intressant är det. Körde jag Volvo med sugmotor idag skulle jag absolut testa vilken trattlängd motorn trivs bäst med - och kanske också testa flera olika längder samtidigt för att se om det går att jämna ut toppar och dippar i vridkurvan genom att stämma av olika cylindrar till något olika varvtal.
Varför blir det mer distinkt puls med 4 ventils topp?
mvh! Jonathan Hall
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av quattro »

Varför blir det mer distinkt puls med 4 ventils topp?
Den har både större kanaler och större ventilarea. Den flödar därför betydligt bättre direkt den börjar öppna. Det gör också att man inte behöver ha lika lång duration på kammarna för att få effekt i motorn, då den flödar mer under kortare tid. Sammantaget gör det att flödet är mer av och på. Detta måste ge starkare och mer distinkta pulser.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Fyrventilaren har mindre ventiler än motsvarande 2 ventilare.
När en ventil har lyft till 25% av ventildiametern så är mantelytan lika stor som ventilarean.
Detta gör att fyrventilaren snabbare kan komma upp på höga flöden och den behöver inte
lika mycket duration som 2 ventilaren som har längre transportsträcka till lyft över 0,25D.
25% av ventilens diameter, 0,25D.

Erland
Skriv svar