lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, det är på tiden att du kommer ut och visar vem du är.
Och jag håller inte med dig om något.
Teorier måste bygga på fakta man testat fram och för att förstå vad som har hänt måste man förstå fysiken bakom.
Teorier som inte bygger på fysikens lagar är ofta illa underbyggda och är egentligen bara fantasier.
Du svarar inte på frågor, kommer med konstiga påståenden om vad folk sagt som inte heller de stämmer med verkligheten.
Därför föreslog jag att vi skulle lämna fantasins och teorins värld och ge oss ut i verkligheten.
Så Martin, vad har du att visa upp som du har åstadkommit.
Nån bil som du gjort grejer till finns det väl med specar på vad som är gjort med motorn.


Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre jan 18, 2019 8:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Och jag håller inte med dig om något
Nej, det kanske du inte gör och det är därför jag tog upp "motvalls kärring" Men likaväl är vi överens (jag håller med dig) på vissa punkter.
Jag skrev exempelvis så här:
"när man bygger grenrör så ska man göra som Erland skrev tidigare, hålla samma diameter (eller svagt nedåtkonade) hela vägen och då menar jag från ventilstyrnings "området" till kollektor.
(tyvärr går detta sällan eftersom själva grenrörsflänsen har för stora hål)"

För min del kan vi kalla varandra för vad som helst, jag tar inte illa upp om du uttrycker dig "hårt" och du skrev ju tidigare att du inte heller tar illa upp? Fast det kan ju hända att de som läser inte tycker att det är så lustigt?
Jag har massor av gånger skrivit att jag vurmar för ett brett register och en sådan inställning skiljer sig rejält från att jaga "maxeffekt"
Jag tror faktiskt att vi skulle komma mycket bättre överens om vi inser denna skillnad?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Vi måste locka tillbaks JLundin och få lite mer bilder från hur det var att vara "före sin tid" förr.
Jag testar med spriten igen :twisted:

Verkar som att vi hade kommit till snabb förbränning och tillräckligt med brännbart stoff tillgänglig för det dyrbara syret. (Erland,även här var vi fullt ense :thumbright: )
Jag lade till faktumet att man tjänar på att elda bensinens väte och "dumpa" kolet ut i avgas.....

Man kan avrunda kolhalten i bränslena till 30% för bensin, 28% Etanol och 25% Metanol, detta är nästa sak som ger fördelar med sprit :hihi:
Om vi avvaktar lite så kommer säkert fler goda vinklar in för ett ökat spritintag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Hur förbränner du vätet utan att förbränna kolet?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Jens, Adeen racing, det är väl Rickards bil? 8V i varje fall.

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av anglia-61 »

Ja visst är det Rickards bil. Även om bilden är gammal, dock med nya blocket.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Hur förbränner du vätet utan att förbränna kolet?

Erland
Vätet är "snabbare" på att förena sig med syre, så detta sker helt automatiskt vid överberikning. Tas även upp i tidigare inlägg angående detta. (sid 16)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

anglia-61 skrev:Ja visst är det Rickards bil. Även om bilden är gammal, dock med nya blocket.
Tänkte också likadant men höll "tyst" då kanske Adeen haft 8V nån annan gång :doh:
Den är vassast av dem alla, tycker jag :thumbright: Vilken enorm envishet det måste krävas från hans sida, hela motorn är ju totalt "egenbyggd"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vart lite fel i bilderna men det är en turboanläggning värt att nämna också :thumbright:

vi försöker att tagga ned lite här nu och håller vänlig och sansad stämning tycker jag!

som vi skrivit tidigare så uppskattar vi att ni står för det ni säger och har ert namn i signaturen eller som användare på vårt forum.

det jag tänker på ibland är att de snabba bilarna skiter i att maximera pulserna ofta och kör ett 3-4" rör fram till turbon och det går ju utan tvekan mycket bra också men klart det är en speciell miljö de jobbar i men ville flika in det att det går att göra sker på många olika sätt men ändå lyckas mycket bra (inte svart/vit värd).

mvh jens







Forumets regler

• Anstötligt språk tillåts inte.

• Kommersiell reklam är inte tillåten utan tillstånd.

• Behandla övriga medlemmar på forumet med respekt. Se det som att det ni skriver till någon ska ni kunna säga ansikte mot ansikte.

• Skriv inget som kan vara kränkande för enskild person.

• Ni måste skriva er bostadsort alternativt kommun/län i er profil.

• Ert riktiga namn ska framgå i ert namn på forumet alternativt i er signatur.


Om du vill vara anonym så har du kommit fel. Här måste du stå för vem du är och vad du skriver.

Om du inte heter något alltför vanligt så registrera dig helst med ditt fullständiga namn (dvs hela namnet, både för och efternamn). Men det går även bra att registrera sig med alias typ ("PelleP", "TurboJohan" osv...)

Om du inte registrerat dig med ditt fullständiga namn så måste du ha hela ditt namn som signatur i alla dina inlägg. (Dvs, skriv in hela ditt namn som signatur på sidan "Mina inställningar" så det blir automatiskt)

Om du på absolut inga villkor vill ha ditt fullständiga namn synligt så är det absolut minimum med ditt förnamn plus initialen i ditt efternamn. Men då vill vi att du tydligt motiverar varför detta är så viktigt för just dig.

Du ändrar ditt namn här på forumet längst upp på din profil-sida som du hittar till genom att klicka på länken "Profil" längst upp på varje sida på detta forum, här är en direkt-länk till sidan :
http://forum.savarturbo.se/profile.php?mode=editprofile



Vårt och ditt ansvar

Fastän administratörer och moderatorer på det här forumet försöker att ta bort eller ändra allt störande eller stötande material så fort som möjligt, är det omöjligt att gå igenom alla meddelanden. Vi vill därför meddela dig om att alla inlägg som skrivits på det här forumet uttrycker vad författaren tänker och tycker, och administratörer eller moderatorer skall inte stå till svars för det (förrutom då för de meddelanden som de själva skrivit).

Du går med på att inte göra inlägg med något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot det här kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumet (och din Internet-leverantör blir kontaktad). IP-adressen av alla meddelanden sparas för att stärka de här villkoren. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid dataintrång som kan leda till att data stjäls.

Det här forumssystemet använder 'cookies' till att spara information på din dator. En 'cookie' innehåller inte något av den information du skrivit in i din profil, utan används endast för att göra ditt användande av forumet bättre. Email-adressen måste anges för att aktivera din registrering (och för att skicka nytt lösenord till dig om du råkar glömma det).

Administratörerna av STS-forum förbehåller sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga ett ämne med innehåll som strider mot forumets regler och anda, samt rätten att spärra och bannlysa användare som inte följer forumets regler.

Genom att registrera dig på detta forum har du accepterat de här villkoren.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Jens, jag anser att det är en fördel med korta rör och en nackdel med sugmotorlängd på turbomotorer.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Håller med i vad Erland skriver, men det kan ibland vara så att en s.k. raceturbo är dimensionerad med relativt liten turbin och det är alltid så att en turbo ger mera effekt om det inte kommer pulser till turbinen utan en jämn ström av gaser.
Detta har med turbinens verkningsgrad att göra och beror på förhållandet mellan hastighet på gasen och hastigheten på turbinhjul (vilken ska vara 30% högre än hjulet, och är det pulser så går det ju inte att ha den på "stabila" 30%).
Cedric har behandlat detta också men han anger förhållandet från "andra hållet" U/C = 0.77

Ska man få mesta möjliga effekt ur en given turbin så ska man alltså inte ha några pulser, jag är rätt övertygad (tror starkt) om att byggs turbon "rätt" så ger den ännu mer effekt med korta grenrör, tyvärr är detta (vad jag vet) obevisat men jag är överbevisad om att de korta grenrören ger ett bredare register och jag vet också att om man inte bygger turbon så som raceturbos brukar byggas så funkar den väldigt bra med korta grenrör också.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

"raceturbo dimensjonerad med relativt lite turbin ?? Det er veldig vanlig i dag med stor relativt stor turbin baneracing / drifting. Da får du veldig god respons gas av/på v høgt varvtal. Blir som å kjøre en sugmotor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

I F1 er ikke uppgiften max effekt utav en 1,6 liter motor, men max effekt utav 100 kg fuel. Dieseltekik på mange sätt. Når V6 motorene kom så var reglementet max 15.000 rpm, men ingen kjørte så høgt. Det ble bedre power/fuel forhold med høgre ladetrykk og lägre varv. E-turbo besørger at lag ikke er noe problem. Stor artikkel om turbo i februarnummeret av Racecar engineering.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Precis! Blir lite samma sak på den rallycrossmotor som det frågas om av Love.
Så fort man har restriktor eller maximerar turbokompressorn så blir det samma sak som att man begränsar bränslet (eftersom AFR ska stämma)
Skriv svar