lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Den har ett skitgrenrör, original.
Fattar inte hur dom kunnat få till att denna turbon skulle passa?
Nu sitter det en 40mm wastegate som är portad rakt fram i turbinen.
Om den är fullt öppnad hela tiden laddar den bara 2,4 absolut.


Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

Når jeg sa "skitgrenrør" så tenkte jeg på lengre primærør og et 2 1/4 tums rør mellom collector og turbo der uttak for wastegate må være. Original grenrør er designet for en liten turbin og eksostrykk på 4-5 bar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

du skulle se bilen, där är inte gott om plats.
Men jag tror den går bra nu faktiskt men det känns ju fel att wasta så mycket.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

En kompis satte en EFR turbo på ett japangrenrör då de turbona var nyligen lanserade.
Den spoolade också galet tidigt(för att vara en 5cyl), men inga konstiga fenomen som surge och okontrollerat ladd.
Vet inte exakt modell, men den gav runt 500hk iaf vill jag minnas.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Denna gav strax under 500 som mest med GLT kammarna.
Den har boost cut eftersom den absolut ska gå på bensin.
Gick bra på bantest igår flera gånger men efter att sista dunken bensin tankats började den tokspika.
Inte en tendens innan, vanlig 98 macksoppa.
Hade en kompis som spikade sönder en Evo på Aspen och kör Elf nu för dyra pengar.
Fast det är ju dyrare att byta block och kolvar hela tiden.
Tror att dom med Porschen vill köra utomlands, därav ingen E85.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

Hva kompresjon vs ladetrykk snakker vi om når det spiker? Klarer dere å senke innsugstemperatur og/eller avgasmottrykk ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Runt 8:1. Nu har den laddat max 2,4 bar absolut, strax över 400 hästar.
Men den har klarat 3 bar utan att spika i bänken.
Måste varit något fel på sista dunken bensin dom slog i för alla pass innan funkade bra.
Bjarne var med och läste loggar eftersom han vet att det skiljer mellan bänk och bana.


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Om du har en inertiabänk så kan du inte riktigt jämföra med verkliga förhållanden, om inte bänken motsvarar exakt den belastning som sker i verkliga livet förstås.
Men det är MYCKET vanligt att man får mappa om lite.
Ligger man nära gränsen men safe i bänken brukar man alltid få skala av lite effekt pga det går tyngre i verkligheten på höga växlar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

Jeg tror jeg ville sett på innsugstemperatur i benken vs på banen. Har dere data på dette ? Nå det er sagt så er det skilnad på pumpebensin. Har dere 5% etanol i pumpebensinen i Sverige også, slik som i Norge ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Ja det är 5% i all bensin nu.
Ska kolla om det finns insugningstemp loggar.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av jompazx »

Så nu har mitt gymnasiearbete blivit godkänt, om nån undra det gick med det. Det var synd att det blev en så tråkig opponering ingen klasskamrat/lärare förstod vad det handlade om :doh: , opponeringen bestod endast av stavfel och nån missad källhänvisning. men det fick det att framstå som mer avancerat än vad det egentligen var.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Vad kul att du fick det godkänt, gratulerar! Kan du inte lägga upp det här så att man kan läsa det?

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Vad kul att du fick det godkänt, gratulerar! Kan du inte lägga upp det här så att man kan läsa det?

Erland
Du får jätte gärna läsa det, dock vill jag ogärna lägga ut det öppet här innan jag står med gymnasieexamen i näven(främst för att inte riskera att Urkund reagerar, man vill ju inte bli anklagad för att ha plagierat sig själv). Men jag skickar det på mail till dig på mailadressen du har skrivit på din hemsida i eftermiddag/kväll(info@topplocksverkstan.se om den inte funkar/är inaktuell skriv en annan här/skicka den på PM). Om du har nån kommentar går det bra att skriva det här. Om nån annan också skulle vilja läsa så kan jag skicka den till den också.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Det är den adressen fortfarande, jag tackar.
Ska läsa och återkommer.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av jompazx »

Erland,

Kom du nån vart i mitt gymnasiearbete?

mvh
mvh! Jonathan Hall
Skriv svar