Tack!Erland Cox skrev:Det samma när det gäller att tömma men man vill inte trycka tillbaka några gaser.
Kolla på min hemsida där den här uträkningen för en Fiddy kommer ifrån: https://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html
Du kan läsa här med: https://burnsstainless.com/blogs/articl ... chnology-1
Erland
där har jag lite att sätta mig in i om grenrör. blir sugen på att bygga ett avstämt rör likt ditt till fordonet till vänster se om jag kan vinna nått på den stackars kina 70cc fyrtaktarn.
Dock en grej jag kom att tänka på. Går det ens att få nån vidare resultat när det gäller att stämma av insuget för under 3000rpm? för när jag kollar på hur hög amplituden är på 1000 och 2000 varv så är det ju sinnes sjukt liten. alltså gashastigheten är alldeles för låg för att det ska bli nått, och att det är därför jag inte kan döda nått vrid vid 1 och 2000 med kortare insugs eller vinna nått med ett längre för att den tjärnar ändå inget för att vågen är för klen. för ett kortare insugs förlorar jag 2nm vid 3 och 4000 men tjärnar 4Nm vid 6000 varv och 1Nm vid 7000. men det förblir mer eller mindre det samma vid 1 och 2000 om nått en viss vinst med kortare insug på ca 0,4 nm vid 2000 varv vilket kanske beror på mindre pumpförlust med mindre friktion eller att jag fångar nästa puls vid så låga varv.
summa summarum: går det att stämma av insuget för riktigt låga varv utan att göra en otroligt trång kanal för att få upp gashastigheten?