lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Det samma när det gäller att tömma men man vill inte trycka tillbaka några gaser.
Kolla på min hemsida där den här uträkningen för en Fiddy kommer ifrån: https://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html


Bild

Du kan läsa här med: https://burnsstainless.com/blogs/articl ... chnology-1

Erland
Tack!

där har jag lite att sätta mig in i om grenrör. blir sugen på att bygga ett avstämt rör likt ditt till fordonet till vänster se om jag kan vinna nått på den stackars kina 70cc fyrtaktarn.

Dock en grej jag kom att tänka på. Går det ens att få nån vidare resultat när det gäller att stämma av insuget för under 3000rpm? för när jag kollar på hur hög amplituden är på 1000 och 2000 varv så är det ju sinnes sjukt liten. alltså gashastigheten är alldeles för låg för att det ska bli nått, och att det är därför jag inte kan döda nått vrid vid 1 och 2000 med kortare insugs eller vinna nått med ett längre för att den tjärnar ändå inget för att vågen är för klen. för ett kortare insugs förlorar jag 2nm vid 3 och 4000 men tjärnar 4Nm vid 6000 varv och 1Nm vid 7000. men det förblir mer eller mindre det samma vid 1 och 2000 om nått en viss vinst med kortare insug på ca 0,4 nm vid 2000 varv vilket kanske beror på mindre pumpförlust med mindre friktion eller att jag fångar nästa puls vid så låga varv.

summa summarum: går det att stämma av insuget för riktigt låga varv utan att göra en otroligt trång kanal för att få upp gashastigheten?
Senast redigerad av jompazx den lör dec 08, 2018 9:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

en annan grej som är lite intressant är att vridet är på pricken exakt det samma vid 5000varv med 400 och 300mm insuget, och 400mm insuget är bättre på alla varv under och 300mm insuget är bättre på alla varv över.

ännu en annan grej jag undrar över. hur relevant är detta på turbo motorer, borde väl funka lika bra då med va? blir det något annorlunda i hur långt det blir eftersom ljudets hastighet är väl beroende på tryck?
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Det funkar likadant på turbomotorer.
Får du 110% VE på en N/A moror så har du 220% VE vid 1 bars tryck om inget förändras av turboinstallationen.
Det går att stämma av för låga varv men då tappar man all effekt på höga varv.

http://www.chrysler300club.com/uniq/all ... trams.html

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av JLundin »

Intet nytt under solen, bild på min motor från 1982... :lol:
Bild
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

JLundin skrev:Intet nytt under solen, bild på min motor från 1982... :lol:
Bild
vart kommer bränslet in på den motorn? ser ju varken spridare i toppen eller förgasare, eller är det vid dendär grunkan som sitter på turboinloppet med massa slangar? om/om inte, vad är det? eller är det en spridare som man kan skymta lite gran där i insugsböjen? och vart är gasspjället? vad är det för bil föresten amazon? pv? apropå nått helt annat, är det originalkylare? jag har behövt vända på en 140kylare 90grader så den får sina "tankar" uppe och nere likt den kylaren, har bara sett det på moped kylare annars hade bra att veta att volvo hade så på nån bil också.
mvh! Jonathan Hall
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Thunderbo1t »

36 år sedan.... :shock:
Om inte Lundin hinner svara före mig så hade den väl Kugelfisher mekanisk insprutning, och jag gissar att gasspjället sitter före turbon? Svårt att se.

Fråga till JLundin, hur hade du koll på AFR? Avgastemp?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av JLundin »

Det är en Kugelfisher insprutningspump som förser motorn med bränsle, man kan ana bränsle huvudet under rörböjen mot plenumet. Spridarna kom från Porsche Carrera.
Gasspjället på 80mm tillverkade jag själv, anslutningarna på spjällhuset var lustgas/bensin och vakuumuttag för bromsservot samt vatteninsprutning.
Amazon givetvis... :wink:
Insugssystemet var avstämt för 3500rpm, detta för att hjälpa till att sparka igång turbon
Spjället satt där det ska sitta dvs. före turbon...!
I och med att det handlade om ett mekaniskt sprut så styrde man själv över hur mycket soppa motorn fick via slaglängden på kolven i pumpen, luftmängden var ju känd via kompressormap och turbinkurva. Med en mekanisk pump så har man fördelen att man kan köra sekventiellt dvs. ställa in pumpen exakt var på kolvslaget den ska ge soppa. Det här gäller bara på lågfart och det är då det är intressant, mitt fall stod pumpen så att den sprutade in soppa då kolvhastigheten var som högst dvs. då soppan förångades bäst. På tomgång lät motorn som om den stod och steppade i högklackat och med ett momentant gassvar.
Då det gällde avgastemp så hade man lite hjälp av vad för färg grenröret uppvisade, vitt och gult var dom temperaturer man undvek... :lol: Körsbärsrött var det man siktade på... :lol: Det fanns kritor att använda om man var intresserad av vilket tempområde man var inne och körde i.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Big Al skrev:
JLundin skrev:Insugssystemet var avstämt för 3500rpm, detta för att hjälpa till att sparka igång turbon
Spjället satt där det ska sitta dvs. före turbon...!
Fan Lundin kan du inte repetera dedär typ en miljon gånger så folk börjar fatta!
att insuget ska vara avstämt för låga varv? eller vad är det folk inte fattar? att spjället ska sitta vid turbons inlopp? varför vill man det?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Kadett4wd »

Big Al skrev:
JLundin skrev:Insugssystemet var avstämt för 3500rpm, detta för att hjälpa till att sparka igång turbon
Spjället satt där det ska sitta dvs. före turbon...!
Fan Lundin kan du inte repetera dedär typ en miljon gånger så folk börjar fatta!

Nu minsann vill du öka VE i maskin för att spoola igång turbon...
Men öka flödet vill du väl fortfarande inte antar jag? *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Big Al skrev:
jompazx skrev:att insuget ska vara avstämt för låga varv? eller vad är det folk inte fattar? att spjället ska sitta vid turbons inlopp? varför vill man det?
Både. Men främst insugsavstämningen då dagens turbos inte är byggda för att spjällhuset sitter framför turbon :thumbdown:

Anledningen varför jag anser man bör stämma av insuget i turbons spool område är för att bredda registret till fullo. Av samma anledning vill man stämma av insuget att få en negativ puls vid området då WG ska öppnas.
Ökat VE är jag väl inte direkt emot, är bara på sätten som det görs jag är emot då nästan alltid bara flyttar registret istället för att bredda det.
ok brett effektregister = :thumbright: istället för att satsa på max effekt mao max VE, rimligt!

men varför negativpuls när WG ska öppnas? för att WG inte gör sitt jobb och man vill se till att man inte överfyller cylindern? eller är det bara det bästa sämsta scenariot?
mvh! Jonathan Hall
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Wastegaten kan bara wasta tryck om man bygger mottryck i grenröret.
På de grenrör jag har byggt med wastegaten åt sidan har det inte gått att styra laddtrycket som jag vill.
Jag har därför gått över till att sätta wastegaten i flödets riktning och då krävs det inte mottryck för att den ska funka.

Erland
Skriv svar