lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Kadett4wd »

Du får inte glömma att turbinen inte bara reflekterar pulsen, utan även diffuserar och 'käkar' upp den pga turbinen tvärstannar ju faktiskt inte efter varje puls.

Hur man bygger det, ja det är nog mest en fråga om tester, men jag är mån om att försöka till en början att turbinen inte får pulser reflekterade från avgasröret, då är allt bortkastat, det man gjort uppströms från turbinen.
Jag och Peter som är död nu fick ju grenrör testade av Martin Schanke i hans bromsbänk.
Vi gjorde nog ett 40 tal prototyper totalt bara åt ford cosworth.

Edit: sen ska man inte glömma första lilla stunden INNAN turbon laddar så är motorn en sugmotor med dumt grenrör.
Lyckas man få motorn andas bra och producera effekt INNAN laddtrycket kommer så spoolar det turbon än hårdare.

Här är en filmsnutt hur turbon spoolade i kadetten, ingen retard, ingen launchcontrol, inget varvstopp, ingen berikning, nada!
bara gasa till ett par ggr och sedan hålla ned pedalen,, tjipp tjopp 0.7bar innan den varvade ur.
Den ritade fyra fina streck på backen om man klev av kopplingen efter sån här liten juckning på gasen.
detta med r-däck och mjukaste gummibandningen som fanns på dem.

https://www.youtube.com/watch?v=YGPur_YGsXI
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

På dom små extremt högvarviga (30000 varv) motorerna jag pratar om så kar man ingen kolvring alls.
Kolven tätar mot cylindern med hjälp av smörjoljan.
Så rektangulär som man bara kan med minimala radier.
Så kan spolkanalerna på en motor med kolvringar se ut med och på spolkanalerna ska man undvika fasning mot cylindern.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Du får inte glömma att turbinen inte bara reflekterar pulsen, utan även diffuserar och 'käkar' upp den pga turbinen tvärstannar ju faktiskt inte efter varje puls.
En diffusor är en kon som öppnar upp i area, en turbiningång går ner i area och är en area förminskning.
Det går mot fysikens lagar att få något annat än ett eko från en turbin, övertryck återvänder som övertryck.
Övertryck lämnar ventilen för att reflekteras som övertryck mot turbinen, gå tillbaka som övertryck mot ventilen
för att där reflekteras som övertryck mot turbinen igen osv.
Den enda undertrycksvåg sim kommer att finnas är den där grenröret grenar sig från de andra rörens areor.
Hur långt efter det kommer turbinen och hur kan du använda de undertrycksvågor som finns?

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:En sak till om finit amplitud ljudvågors utbredning i motorers insugnings och avgassystem, cylindrar samt luftburkar.
Det som gör det så komplext att räkna på längder är att när ventilerna i respektive system är öppna så rör sig tryckvågen
med eller mot gasströmningen. Som att simma medströms och motströms, medströms går mycket fortare.
Gashastigheten varierar med arean, tryckskillnaden, temperaturen osv.
Det gör att man inte helt enkelt kan sätta sig ner och räkna ut ett insug eller ett avgasgrenrör.
Man kan göra beräkningar i beräkningsprogram men resultaten måste testas och modifieras i bromsbänk.
I det evinnerliga för man kan hela tiden förbättra och hitta mer effekt någonstans och det är just det som gör trimning så intressant och roligt.
En grundläggande förutsättning för att förstå vad man håller på med är grundläggande kunskaper i fysik.
Jag gick först fordonsteknisk men senare då jag sökte svar 4 årig teknisk på komvux och efter det har jag läst allt som jag har kommit över.
Jag kan rekommendera den som är riktigt intresserad av detta att köpa Gordon P. Blairs 4 takts bok.
Den innehåller allt man behöver för att förstå en motors gasväxling.
Många simuleringsprogram som EngMod 4t bygger på professor Blairs beräkningar.
Hur många här har läst den och vad har ni läst för andra böcker?
Några ni vill rekommendera?

Erland
Kanske är en dum fråga.
Är tryckvågor i insug och avgas samma som de man får lära sig om på fysiken i skolan? med öppna/slutna rör? där ett räkneexempel är typ en orgelpipa. gäller samma formler?
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Kadett4wd »

nja,, håller inte med.
hjulet är inte en total plugg för pulsen enkelt förklarat, den sätter ju uppenbarligen igång hjulet.
Och med det åker lite av pulsen med ut enkelt förklarat, annars skulle ju motorn vara tyst efter turbinhjulet, det skulle inte finnas nån puls efter hjulet som skapar ljud.
När hjulet sen snurrar fungerar det även lite som en ångbåt på missisippi floden för typ 100 år sedan.

Ha även i åtanke att pulsen träffar hjulet tangentiellt nästan runtom, med nästan samma kraft, beroende på turbinhusets A/R förhållande.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:Du får inte glömma att turbinen inte bara reflekterar pulsen, utan även diffuserar och 'käkar' upp den pga turbinen tvärstannar ju faktiskt inte efter varje puls.
En diffusor är en kon som öppnar upp i area, en turbiningång går ner i area och är en area förminskning.
Det går mot fysikens lagar att få något annat än ett eko från en turbin, övertryck återvänder som övertryck.
Övertryck lämnar ventilen för att reflekteras som övertryck mot turbinen, gå tillbaka som övertryck mot ventilen
för att där reflekteras som övertryck mot turbinen igen osv.
Den enda undertrycksvåg sim kommer att finnas är den där grenröret grenar sig från de andra rörens areor.
Hur långt efter det kommer turbinen och hur kan du använda de undertrycksvågor som finns?

Erland
Kan bara återigen uppmana till att inte komplicera saker så himla mycket, använd hjärnan i stället :hihi:
Ska du använda pulser till att driva turbinen (vilket alltid sker i större eller mindre utsträckning) så kommer den att förbruka dem.
Jag gillar inte att skriva sådana uttalanden som du gör, men i detta fallet passar det in så självklart. Man kan inte använda energin två gånger, detta funkar bara på en evighetsmaskin. Ännu tydligare: använder du pulsernas energi så blir de försvagade, eller?

Den form som avgashuset har och den slits som sitter där med hjulets roterande blad, måste ses som enormt effektiv på att döda pulser.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:nja,, håller inte med.
hjulet är inte en total plugg för pulsen enkelt förklarat, den sätter ju uppenbarligen igång hjulet.
Och med det åker lite av pulsen med ut enkelt förklarat, annars skulle ju motorn vara tyst efter turbinhjulet, det skulle inte finnas nån puls efter hjulet som skapar ljud.
När hjulet sen snurrar fungerar det även lite som en ångbåt på missisippi floden för typ 100 år sedan.

Ha även i åtanke att pulsen träffar hjulet tangentiellt nästan runtom, med nästan samma kraft, beroende på turbinhusets A/R förhållande.
Här är du inne på en sak som inte många tänker på. (kursivmarkerat) Turbinhjulet har en "bortkastande" funktion (faktiskt på samma sätt som ett kompressorhjul)
Detta bygger ett statiskt mottryck i systemet och storleken på detta mottryck bestäms av trimförhållandet (och axelhastighet)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

Ljudvågen bryr sig inte om vad hjulet gör bara att det är en areaförminskning.
Det behöver inte vara en plugg utan förminskningar reflekteras lika och förstoringar vänder tecken.

Vanliga ljudvågor som när vi pratar med varandra fungerar nog likadant som finit amplitud ljudvågor men amplituden, tryckskillnaden är mycket mindre.
Om man skjuter av ett gevär så är det ett högt ljud som går genom luften men amplituden är under en tiondels bar.
Finit ampltud ljudvågor kan ha amplituder på flera bar i motorns avgassystem.
Finit betyder ändlig, alltså ändlig amplitud.
Men jag har glömt mer än jag kommer ihåg så jag är ingen uppslagsbok i ämnet men det är Blairs bok.
Min ena hittar jag inte och den andra har jag lånat ut och inte fått tillbaka.
Hittar ingen bra text om det på nätet just nu.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev: Kan bara återigen uppmana till att inte komplicera saker så himla mycket, använd hjärnan i stället :hihi:
Ska du använda pulser till att driva turbinen (vilket alltid sker i större eller mindre utsträckning) så kommer den att förbruka dem.
Jag gillar inte att skriva sådana uttalanden som du gör, men i detta fallet passar det in så självklart. Man kan inte använda energin två gånger, detta funkar bara på en evighetsmaskin. Ännu tydligare: använder du pulsernas energi så blir de försvagade, eller?

Den form som avgashuset har och den slits som sitter där med hjulets roterande blad, måste ses som enormt effektiv på att döda pulser.
Whilliam. Det står helt klart för mig att du helt saknar grundläggande kunskaper i fysik.
Istället för att ta till dig och lära dig så använder du dig av din egen hittepå fysik.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig eller andra som dig som tror att dom vet allt.
Om du öppnar en bok så sitter det fast en annan bok i varje sida och i den bokens sidor sitter det fast ytterligare böcker osv.
Vill du lära dig och inte framstå som en komplett idiot så gör dig själv en tjänst och läs Blairs bok minst 3 gånger.
Läs, tänk efter och läs igen. Låt det han skriver sjunka in och efter det kan du börja diskutera.
Blair har inte lösningen på alla problem men han och hans doktorander har tagit fram den nödvändiga baskunskap
som varje trimmare måste lära sig för att förstå vad som händer i en motors grenrör.
Jag tror alla simuleringsprogram delvis bygger på hans kunskaper och allt det jag skrivit om har han testat och beräknat.
Utan hans arbeten så hade jag varit lika klok som som dig och bara trott en massa som inte har med verkligheten att göra.

En puls kan inte förbrukas, den reflekteras alltid men blir svagare varje gång.

"Skillnaden mellan geniet och dumheten är att geniet har sin begränsning".

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Kadett4wd »

Lika vass i käften som vanligt Erland, tål du inte ifrågasättas?

Pulsen är luft/gas i rörelse. that simple!
Ljudet ur avgasröret är luft/gas i rörelse.

Du skrev Erland tidigare att du lärde dig genom att bli ifrågasatt.
Var ödmjuk inför det faktumet.
give or take!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

Jo visst tål jag det.
Men till slut undrar jag ju om det är lönt att skriva överhuvudtaget eller om det är bortkastad tid.
Varför detta motstånd mot att sätta sig in i hur det fungerar när det finns bra källor som Blair?


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

Om man välter ner ett glas från bordet gäller 2 av fysikens lagar, Murphys för att jag välte det och Newtons lag om tyngdacceleration.
Jag tror att alla här är överens om att glaset kommer att ramla från bordet till marken, även du och Whilliam.
Sen blir det ett kunskaps glapp mellan oss.
Vad hade du tänkt om mig om jag under 10 sidor upprepat att glaset for rakt upp i taket istället fast du under
10 sidor försökt förklara tyngdaccelerationen för mig?


Eröand
Virre1230
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 17, 2013 1:48 pm
Ort: Bureå

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Virre1230 »

Erland, när jag ser dig försöka hålla en saklig diskussion med whilliam och big al tänker jag på ett rätt känt citat. "Det löns inte förklara för dom som inte förstår" :hihi:

Det vore trevligt om ni (William eller big al) kom med verklighetsförankrade påståenden eller riktiga genomförda tester som visar vad ni pratar om.
Istället för bortförklaringar eller att börja prata om annat hela tiden, för det gör det iallafall för mig svårt att tro på något ni säger.
Viktor Holmqvist
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av Erland Cox »

Tack!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: lotus engine simulation, EngMod4t samt "lite" sidospår!

Inlägg av quattro »

Turbinhjulets "bortkastande verkan" är ett intressant uttryck. Inne i ett turbinhjul som roterar med typ 100 000 rpm skapas en stark centrifugalkraft som vill kasta ut avgaserna samma väg som de trycks in. Man skulle kunna säga det energimässigt är "uppförsbacke" för avgaserna att ta sig in i turbinhjulet. Denna kraft måste avgaserna övervinna för att kunna ta sig igenom turbinen och därigenom skapar den ett grundavgasmottryck som samvarierar med turbinens rotationshastighet. Principen är exakt densamma som för kompressorhjulet, som slungar ut luften med hjälp av centrifugalkraften.

Håller ni med ?
Skriv svar