" Det är enda sättet att wasta utan att behöva öka trycket innan turbinen.
Ökat tryck är mottryck för motorn."
När man portar toppar så är det, enligt dig, viktigt hur kanalen utformas strax innan ventilen. Konstigt att du då inte kan överföra lite av den kunskapen till ett annat område?
Turbinens verkningsgrad är beroende av att gaserna träffar hjulet tangentiellt, man visste inte detta förr (70-tal) och då fanns det avgashus som kallades "on center" (du kan gärna googla och lära dig lite mera) i vart fall vill man ha så god kontroll som möjligt av "träffbilden" mot hjulet.
Hur tror du att det blir med turbulens i det blåmarkerade området vid ditt förslag på montering? Tror du att det bidrar till en snygg träffbild i tangentiell riktning?
Ökat tryck är inte alls något som motorn bryr sig om, den är känslig för en dynamisk backpuls som inträffar just när avgasventilen skall till att stänga, inte vad du gör med flödet när det lämnat ventilen (trycket är både statiskt och dynamiskt och att du ändrar förhållande mellan dessa gör ingen skillnad annat än att du får förluster vid omvandling)
Ett tips är att tänka energi i stället för flöde och tryck, motorn släpper ifrån sig en viss "restenergi" från förbränningen och detta ska turbon ta hand om.
Det är ganska ointressant att mäta vad man har för statiskt tryck eftersom "energipaketet" är till största delen dynamiskt (eller kinetiskt som du uttrycker) så fort gasen saktar in vid flänsar eller uttag så ökar det statiska trycket men att mäta det säger inget om helheten. Vid en mergekollektor som är utformad som det är tänkt på sugmotorer så blir det en kraftig hastighetsökning (och trycksänkning) i dess närhet - det är ingen självklarhet att detta är "rätt" i ett turbosammanhang och förklaringen finns i att gashastigheten skall ligga 30% högre än hjulets högsta hastighet (för maximal verkningsgrad) och det är smartast att låta turbotillverkaren/leverantören låta denna hastighet bestämmas av turbinhuset - att öka den för att sedan minska den och låta den åter öka i turbon är att slösa med energi.
Du säger också att du inte gillar att öka genomströmningsarean vid W/G, lite komiskt att du presenterar en bild som gör just detta (och i mycket högre grad än andra typer av anslutningar) Vad har du för genomströmningsarea vid gröna strecket på bilden?
Jag tycker (och hoppas att flera håller med) att när man skriver på avancerade delen (och särskilt med den typ av "status" som Erland har) att man håller sig till saklighet - det blir ju missledande information annars?
Problematik kring att inte kunna hålla laddtrycket tillräckligt lågt är en helt annan del av saken och den ska egentligen inte behöva ligga på avancerat?
Det är nämligen så, att om man undviker att komponera ihop "random" trimdelar och i stället har ett vettigt beräknat koncept med ett i förväg fastställt effektmål/användningsområde/bränsle/körbart register så undviker man mycket av problemen - och sådant "tänk" hör väl till avancerade avdelningen?
För övrigt kan man montera wastegate och turbo precis hur man vill, man kan även plocka och vraka bland begagnat skrot och ändå få ut en hög effekt (kanske efter en massa trial and error) man kan porta toppen med en borr och rasp och så länge man inte skadar sätet så kommer det garanterat att fungera.
Jag försöker tipsa om sådant som gör registret bredare och det blir faktiskt en stor skillnad på körglädjen om man gör rätt på varje punkt.
Som Cedric skriver är lite så som jag menar, visst man märker inte så mycket av att man gör fel både här o där- det "funkar" ändå men börjar man med att göra rätt, åtminstone i teorin och i diskussioner så kommer resultaten att bli bättre.