lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Tore Bjerke skrev:Når jeg leser 500 hk v 1 bar så tenker jeg at dette er en perfekt motor for baneracing. Det som er ubrukbart til baneracing er motorer med lav sugeffekt og stor turbo /høgt ladetrykk.
Allt borde väl avgöras av hur vridmomentkurvan är? Just att få ett brett körbart register är ju vad Rimbomartin ansträngt sig med under de dryga 20 år han hållit på med turbos (innan dess "hatade" han turbo och dess "ketchup" och åkte endast sugmotorer)

Tycker du detta en ok kurva för bana? Vridet överst och samma skala som effekt.
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av super7 »

Per Ohlsson skrev:Rent generellt anser jag att om man påstår något, så bör man kunna ha någon slags källhänvisning eller referera till egna studier och jämförelser. Naturligtvis måste dessa vara dokumenterade med värden och inte bara känslor. Om man inte gör det sällar jag mig till Erlands skara som anser att påståendena är svammel.
Jag har aldrig hört talas om "Rimbo-Martin", så jag kan heller inte uttala mig om hans kunskaper eller avsaknad av såna. Har han något företag eller håller han på i garaget bara? Någon skrev tidigare i tråden att han varit inblandad i någon rallycrossmotor. Försöker erinra mig om vad jag sett för svenska turboföretag på bilarna de senaste 10 åren och jag kan vid en första fundering bara komma på GIK. Vem har Martin levererat aggregat till i så fall?
whilliam skrev:Jag misstänker att det du är mest nyfiken på är det jag skrev innan om restriktorturbo, jag kan säkert verifiera allting som skrevs där utom det som handlar om motorns VE vid höga varvtal, den biten är öppen för diskussion eftersom det handlar om att lågvarvsegenskaper "offras" för att hitta mera hästar på höga varv (det är alltså en avvägningsfråga och lite av "tycke och smak")

Kanske fastnade du på att jag skrev att ingen byggt turbos till rallycross som verkligen klarar av att få mesta möjliga luft genom restriktorn? Lade därefter in en länk till en film om hur man läser kompressordiagram och om man lär sig det samt därefter kollar på de turbos som finns, ja då ser man att de inte har så bra effektivitet på det höga tryck de måste bygga på restriktormotorer.

Kanske var det rentav det faktum att trycket in i turbon bara är hälften av det normala? Det är mycket mer komplicerat än att läsa kompressordiagram men lite fakta och hänvisningar finns här:https://en.wikipedia.org/wiki/Choked_flow

Alla som läser i tråden är av olika kunskap när det gäller tekniska frågor. Det är omöjligt att veta vad som krävs "verifiering" på, en del förstår precis allt jag skriver och en del läser för att "hitta fel", i takt med att det ifrågasätts så kan jag inte annat än att försöka svara på frågor som dyker upp. Om jag exempelvis skriver att det är 7 dagar på en vecka så krävs knappast nån verifiering och för många som är insatta i trimning av motorer så är allt jag skrev angående rallycrossturbos (restriktorturbos) mer eller mindre "vardagsmat" (utom just det kring VE, ovan)

Här finns något som pekar på vikten av att ha stora hjul på en restriktorturbo, det är FIA som begränsat storleken och det är ju inte svårt för dig att tro på att de gjort det för att inte effekten ska bli för hög (gubbarna på FIA vet alltså om att turbon begränsar effekten)
F.I.A. Technical Regulations Maximum of one turbocharger with one turbine wheel and one compressor wheel on a common shaft No variable geometry Maximum compressor wheel diameter 69.5mm Maximum turbine wheel diameter 60.00mm All engine air must pass through a 34mm diameter restrictor within 50mm of the compressor blade leading edge.

Hittar inte originaldokumentet men om du kopierar hela den feta texten och söker på nätet så får du upp så pass många förslag så att du inte behöver misstro mig.

Finns även en bra tråd här på sävar där andra diskuterar restriktorproblematik http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 68#p452015 främst sidan 3 och 4 som verkar intressant
Jag har en känsla av att Per vill se en motor som sitter i en bil och visar va den går för.... inte en massa text!!!
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller med, det vill jag också se.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Ni kan väl fråga om den här bilen exempelvis, den måste ju ha presterat nåt, och den har ju uppenbarligen en fräck klibba i framrutan:

Bild

Edit: kom att minnas en god liten tråd på före detta Zatzy: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ch-kompani

Och,, en kompis provade också den där grenrörsteorin, mest uppfuckade motor jag nånsin sett *lol*
Senast redigerad av Kadett4wd den fre feb 01, 2019 6:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Tore Bjerke »

Svar til William: Veldig fin effektkurve du viser til men jeg vil heller at effekten skal komme oppover som på en sugmotor. Høgt moment i bunn av register er vanskelig å kjøre på bane. Husk at du kjører med høg kurvehastighet og skal ha kreften ned i asfalten ut av kurven. Og høgt ladetrykk er skit da det blir mye varme.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Ni kan väl fråga om den här bilen exempelvis, den måste ju ha presterat nåt, och den har ju uppenbarligen en fräck klibba i framrutan:

Bild

Edit: kom att minnas en god liten tråd på före detta Zatzy: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ch-kompani

Och,, en kompis provade också den där grenrörsteorin, mest uppfuckade motor jag nånsin sett *lol*
Vilken grenrörsteori?
Jag hittade bara detta och inga bilder:

"Vet ingen som lyssnar på han, och vet ingen bil som han byggt som presterat nått, inget illa mot Martin,han är en trevlig kille
Vilken rördimenstion det var är ju en uppskattning och rykten från andra, jag har hört att det va 32mm utvändigt, vilket bekräftades ovan"

Vad var det i den tråden du ville ha fram Patrik?

Erland
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av magnaten »

Följer denna tråd med stort intresse ;)

Apropå rimbo..hur gick det med trippelturbon i gamla its fun? Det har varit tyst.
Verkar vara dålig fart på palmturbos hemsida också

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
kör 5-axligt
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Apropå rimbo..hur gick det med trippelturbon i gamla its fun? Det har varit tyst.

Blåste väl toppackningen i jakt på effekt med laddtryck på en oportad maskin ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av nkro »

Ett enkelt turbo test skulle vara att låta Martin ta fram en likvärdig turbo till tex Erland eller Jens som testar mkt och kan jämföra i bänk.
Klart att det kostar att göra enturbo. Men det kanske kan vara värt det om man jobbar med turbos och tänkt sälja turbos.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Apropå rimbo..hur gick det med trippelturbon i gamla its fun? Det har varit tyst.

Blåste väl toppackningen i jakt på effekt med laddtryck på en oportad maskin ;)

Om det var en luftkyld Porsche så har dom ingen topplockspackning.
Man brukar köra en stålring i spår mellan topp och cylinder.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:Ni kan väl fråga om den här bilen exempelvis, den måste ju ha presterat nåt, och den har ju uppenbarligen en fräck klibba i framrutan:

Bild

Edit: kom att minnas en god liten tråd på före detta Zatzy: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ch-kompani

Och,, en kompis provade också den där grenrörsteorin, mest uppfuckade motor jag nånsin sett *lol*
Vilken grenrörsteori?
Jag hittade bara detta och inga bilder:

"Vet ingen som lyssnar på han, och vet ingen bil som han byggt som presterat nått, inget illa mot Martin,han är en trevlig kille
Vilken rördimenstion det var är ju en uppskattning och rykten från andra, jag har hört att det va 32mm utvändigt, vilket bekräftades ovan"

Vad var det i den tråden du ville ha fram Patrik?

Erland
Läs mer i tråden, men kort: att ha liten area i piporna för att spoola turbon med höga gashastigheter, sen då det öppnar wastegaten tas avgaserna tidigt så nära ventilerna som möjligt för att spilla ut den extra gasmassan bredvid grenröret.
Det resulterade i på den bekantes motor att turbon i stort sett aldrig spoolade, började ladda vid normalt varvtal för den turbon, ca 3000rpm.
Men nådde inte fullt laddtryck förrens ca 6500rpm, med stora värmeproblem som följd av detta.
Dessutom gav den extremt lite effekt för sin setup.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:

Om det var en luftkyld Porsche så har dom ingen topplockspackning.
Man brukar köra en stålring i spår mellan topp och cylinder.

Erland
Itsfun 1... ford cosworth...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Erland Cox »

OK, men så tror jag inte ens Martin gör idag?
OK, Escorten, det var ett bra tag sen. 20 år?

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av nkro »

Qvarnis ska trimma sin gamla sierra igen med hjälp av Martin.
Jag tror inte dom blåste ngn packning för att man inte portat......
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Its fun 1... sierra cosworth,, som återuppväckts i martins ägo, skulle köras igen av qvarnis, drog på stora trissor inför säsong 2018, men blev aldrig klar i tid.
Trippel turbo anläggning skulle revolutionera, men hittils bara blåst en topplockspackning och en massa ouppbackade siffror från Big al mm mm på facebook.

Och de grenrörsteorierna gjorde inte jag heller,, då.
Såhär såg min idé ut just vid den tiden(+- nåt år):
Bild
Verifierades av Martin Schanke i bromsbänk och på rallycrossbanan.

Nkro,, nä, men det kan mycket väl ha varit resultatet av att våldta med högt ladd på låga varv,, eller kan det inte?
Senast redigerad av Kadett4wd den fre feb 01, 2019 9:58 pm, redigerad totalt 2 gång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar