Martin och Erland har haft telefon och mailkonversation genom åren. Erland bygger mycket sällan motorer, han har också uppgett för Martin att han inte beräknar turbos. Martin har tyckt att han ska göra det därför att resultatet för kunden blir så mycket bättre, han har också erbjudit Erland att göra dessa beräkningar, detta till en början så att Erland själv ska bli varm i kläderna och så småningom bli en äkta "motorpappa" till de motorer han är involverad i.Per Ohlsson skrev:Precis som Super7 skrev så är jag mest intresserad av att veta om du whilliam (eller Martin) byggt någon rallycrossmotor som gått något. Då menar jag alltså något som vunnit SM eller andra stora serier. "Bara för att jag själv målat taket är jag ju inte målare!"
Beträffande källhänvisning så kan man säga att om man är erkänt duktig (som Erland bl a) så behöver man bara säga att så här brukar jag göra. Om man däremot inte ens kan skriva ut sitt namn så får man kallt räkna med att ens teorier blir ifrågasatta.
Ibland ringer Jehovas vittnen på min dörr. De brukar svamla om ett liv efter detta och annat. Då jag brukar fråga efter saklig fakta annat än det som står i bibeln brukar de snabbt tacka för sig...
I mitt enskilda fall är jag inte ett dugg intresserad av att lära mig en massa teorier kring turboaggregat till min tävlingsbil. Jag inser att jag inte kan hålla på med allt, både av tidsbrist och av kostnadsskäl. Har genom åren lärt mig att inte lyssna på såna som predikar sin lära, då det som levererats inte hållit måttet. Detta har varit dyrköpt kunskap. Tycker att det är förbaskat tråkigt om en massa "kvacksalvare" lurar av andra pengar på något som inte håller måttet. Nu syftar jag inte på någon enskild person här, utan rent generellt.
Du har ju köpt en turbo till din bil, på något sätt måste du ju ha fått förtroende för den som du köpte den av? Fick du se något kompressordiagram? Jag reagerar när du tar upp ordet "kvacksalvare" har sett att JLundin flitigt brukar använda det och då ibland om folk/företag som säljer turbos utan kompressordiagram. Om du har ett kompressordiagram hjälper jag gärna till att beräkna prestandan, det är just turbos som är "mitt område" precis som Erland avsäger sig "turbobiten" och portar toppen i stället, så du måste förstå att du inte kan hitta "hela kunskapen" på samma plats om den ska vara i absolut toppklass.
För många år sedan åkte Kenneth Hansen med GARRETT dekaler på hela bilen men han hade en KKK lastbilsturbo (modifierad) under huven. Detta kanske säger dig något om hur det hänger ihop med Turbos/reklam+marknadsföring/prestanda.