lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Per Ohlsson skrev:Precis som Super7 skrev så är jag mest intresserad av att veta om du whilliam (eller Martin) byggt någon rallycrossmotor som gått något. Då menar jag alltså något som vunnit SM eller andra stora serier. "Bara för att jag själv målat taket är jag ju inte målare!"
Beträffande källhänvisning så kan man säga att om man är erkänt duktig (som Erland bl a) så behöver man bara säga att så här brukar jag göra. Om man däremot inte ens kan skriva ut sitt namn så får man kallt räkna med att ens teorier blir ifrågasatta.
Ibland ringer Jehovas vittnen på min dörr. De brukar svamla om ett liv efter detta och annat. Då jag brukar fråga efter saklig fakta annat än det som står i bibeln brukar de snabbt tacka för sig...
I mitt enskilda fall är jag inte ett dugg intresserad av att lära mig en massa teorier kring turboaggregat till min tävlingsbil. Jag inser att jag inte kan hålla på med allt, både av tidsbrist och av kostnadsskäl. Har genom åren lärt mig att inte lyssna på såna som predikar sin lära, då det som levererats inte hållit måttet. Detta har varit dyrköpt kunskap. Tycker att det är förbaskat tråkigt om en massa "kvacksalvare" lurar av andra pengar på något som inte håller måttet. Nu syftar jag inte på någon enskild person här, utan rent generellt.
Martin och Erland har haft telefon och mailkonversation genom åren. Erland bygger mycket sällan motorer, han har också uppgett för Martin att han inte beräknar turbos. Martin har tyckt att han ska göra det därför att resultatet för kunden blir så mycket bättre, han har också erbjudit Erland att göra dessa beräkningar, detta till en början så att Erland själv ska bli varm i kläderna och så småningom bli en äkta "motorpappa" till de motorer han är involverad i.

Du har ju köpt en turbo till din bil, på något sätt måste du ju ha fått förtroende för den som du köpte den av? Fick du se något kompressordiagram? Jag reagerar när du tar upp ordet "kvacksalvare" har sett att JLundin flitigt brukar använda det och då ibland om folk/företag som säljer turbos utan kompressordiagram. Om du har ett kompressordiagram hjälper jag gärna till att beräkna prestandan, det är just turbos som är "mitt område" precis som Erland avsäger sig "turbobiten" och portar toppen i stället, så du måste förstå att du inte kan hitta "hela kunskapen" på samma plats om den ska vara i absolut toppklass.

För många år sedan åkte Kenneth Hansen med GARRETT dekaler på hela bilen men han hade en KKK lastbilsturbo (modifierad) under huven. Detta kanske säger dig något om hur det hänger ihop med Turbos/reklam+marknadsföring/prestanda.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

nkro skrev:Om vi tar Qvarnis cosworth. Det är möjligt att installationen fungerar. Om Martin är europas bästa cosworth byggare borde bilen varit på Emmaboda och presterat. En topplockspackning är inget problem för ngn som är bäst.

Angående rallycross. Det finns en annledning till att man köper ett beprövar aggregat. Kunden vet vad det klarar och vilka service intervaller som behövs. Får du 10 nm mer vid ett varvtal är inte det värt ngt om du rasar turbon efter varannan tävling.

En film på en cosworth har jag sett många gånger och effekten är samma som på 80 talet. Har man den effekten i en sierra är det annat än turbon som behöver klara effekten.
Det är inte Martins idé att få fart på denna bilen. Han sade till Quarnis och Bilsport från allra första början att han inte tänkte vara ansvarig (han hade redan för många andra projekt att brottas med)
Lovade däremot att bygga turbos (och då var det tänkt att ha 2turbos i parallell) samt hjälpa till med mappning, eventuellt skulle han också ombesörja en 3-växlad låda i fall motorns register blev det han hade beräknat.
Av en hel rad händelser så blev det andra planer och turbona blev 3 till antalet, detta är huvudanledningen till att att det inte blev klart i tid.

En ganska nyligt bortgången, beklagar verkligen sorgen, motorguru i Finsta (Sune) myntade en gång ett mycket skojigt uttryck, det var ett par grabbar som lämnat någon motordel till honom inför årets rallycross och när de sade: Vi måste ha den där NU! SM har ju redan börjat! Då svarade Sune: Det blir väl SM nästa år också :hihi:

Registret blev bättre än vad Martin trodde så den 3-växlade lådan är under uppbyggnad och kanske hinner den komma på plats innan säsong.
Topplockspackningen verkar vara gammal, den har gått sönder mellan vatten och oljekanaler utan att det verkar ha gått ut cylindertryck, bilen mappas med cylindertrycksövervakning på samtliga cylindrar, detta är utrustning som inte många mappare har och det går nog inte att göra det på ett mer "safe" sätt gentemot motorskador.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Skadan jag såg var ett tydligt fall av att toppen lyft.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Normalt går inte en packning sönder 'där', utan nåt har gjort att vattentrycket har stigit över det normala(och snabbare än locket på expansionskärlet kunde reagera) och sedan har det helt enkelt blåst väck grafitmatrialet till vattnet letade sig ned i tråget genom returen.

Ett ganska vanligt fel faktiskt på skärringspackningar då de 'återgår' i sina spår efter en 'lyftning'.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Skadan jag såg var ett tydligt fall av att toppen lyft.
Jo, det är ju så det borde vara. På denna motor sitter det ett original insug och det fördelar luften så att mittencylindrarna får mest, att det nu hänt så här med packningen på cylinder 4 och dessutom på den yttersta bulten (de håller ju bara emot "hälften" av vad de inre bultarna gör)
verkar vrida tankegången åt att det inte var riktigt bra ifrån början. Motorn sattes ihop av föregående ägare och det enda som gjordes var att efterdra toppbultarna, som mest var den uppe i 833Nm men på ett lägre varv än någonsin förr.

hade det varit skador vid mittencylindrarna så hade inga tankar funnits om att grejerna kunnat vara dåliga från start men nu undrar vi om inte packningen var väldigt gammal, den är i vart fall mer spröd och "torr" än vad de brukar vara, tre bultar verkar också vara längre än de andra, tyvärr lades de inte i ordning vid isärtagning.

Nu sitter det nya bitar monterat.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Big Al skrev:För att återgå till ämnet turbo och fokus på turbin.
Vad är eran uppfattning över turbos med stora turbiner kontra de med små för en given kompressorinduser.
Finns ju en uppsjö eftermarknads turbos med båda varianterna.
Någon borde ha märkt nångting iaf?
Tore borde ha koll
Tore Bjerke skrev:"raceturbo dimensjonerad med relativt lite turbin ?? Det er veldig vanlig i dag med stor relativt stor turbin baneracing / drifting. Da får du veldig god respons gas av/på v høgt varvtal. Blir som å kjøre en sugmotor.
Jag vet inte vad han menar med stor relativt stor turbin, tycker själv att raceturbos verkar ha små turbinhjul.

Har kört med turbinhjul som klarar uppåt 800 hästar, fast effektuttaget varit mellan 450 - 650 hästar och jag märker då inga nackdelar. Flera Lancia och Cosworth 16V motorer, avgashusen har dock varit små, för bra respons.
Per Ohlsson
Forumsberoende
Inlägg: 704
Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Ort: Sundsvall

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Per Ohlsson »

Whilliam!

Tack, men jag avböjer hjälp från såna som inte ens kan stå för vem de är och i ditt fall det företag du representerar (om det nu är så att du är delägare i Palm Turbo).

Beträffande kompressordiagrammet så har jag inget. Detta kan bero på att det är en massa delar i aggregatet som är utbytta. Det sitter bl a ett billet kompressorhjul i den. Lämnar det företag du påstås representera ut kompressordiagram på de hopkok som levereras?

Tvivlar på att Kenneth haft något sånt aggregat. Kan jag lätt kolla då vi ofta har kontakt.
Rent logiskt så är den axiella påfrestningen på lagren stort i en restriktormotor, så lagren i ett lastbils aggregat håller inte i längden. Utöver det så håller inte avgashusen heller för den värme som en motor avger på full ALS. Sedan skulle ett sånt aggregat väga för mycket också.
Naturligtvis hände det en del under den tid då vi hade svart-vit TV, men under senare tid skulle ingen ens prova någon sån lösning.
Där du har seglat, där har jag rott!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av JLundin »

Whilliam, ska du citera mig så ska det åtminstone vara korrekt, att jag skulle ha använt ordet kvacksalvare flitigt vill jag att du ska visa var någonstans det skett och i vilket samband... :roll:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Egentligen var det inte meningen att citera dig, så får väl be om ursäkt för att orden hamnade just i den ordningen. Själva Citationstecknen kring ordet satte jag för att citera Per
För övrigt verkar inte sökfunktionen vara riktigt "up to date" då jag sökte på ett ord som jag sett dig skriva : mumbojumbo Hittade det bara på ett ställe men har absolut för mig att det fanns på flertalet....
Tycker mig också ha sett att du gärna kräver att tillverkaren ska presentera kompressormapp för att det ska "ses" som seriöst, blir ju lite svårt att matcha emot motorn annars?

Att jag kopplade till just dig beror nog mest på en skojig tråd här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p584591

Att man skrattar när man läser gör lätt att det "fastnar i minnet" och att något fascinerat dig under så lång tid gör ju lätt att det blir en sorts koppling till person.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Återgår till Loves förfrågan om att "komponera" en rallycrossmotor. Det skulle vara kul att se en kompressormapp eller åtminstone måttdata på kompressorhjul från en befintlig turbo. Kadett 4wd tog upp ett HTA 3582 hjul, har kollat detta och det verkar ha samma mått som Garrett gt/gtx 3582 och dessa är inte superoptimala till rallycross.
Big Al, vet du vad det var för EFR modell som Marklund testade?

Utav de kompressormappar jag kollat så är de jag tidigare hänvisade till allra bäst, det gäller att verkningsgraden är högsta möjliga och då på så högt P/R (tryckmultiplicering) som möjligt.

Kolla vid 55-60 lb/minut, det är ungefär där vi hamnar i flöde och detta hjul med 83.5 exducer (det har säkert extended tip också, vilket ökar exducerdiametern) klarar detta med c:a P/R 4.3 vid 70%. Ett tidigt hjul som inte verkar finnas längre har 5mm större exducer och där hoppar kapaciteten upp till P/R 4.5
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske samma mått.
Men helt olika impellrar.

Kanske är owen lite hemlig också, han har ett HTA hjul med 86mm exducer också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av whilliam »

Hemlig va ordet :hihi: Söker på hemsidan efter motorsportturbo för +500 Hp och då kommer inget upp, testade även att söka på "regulated" vilket borde innebära att den är klassad, men inget där heller?

Om man tittar på bilderna från de förare som haft dessa produkter (på hemsidan) så står både 3582HTA och 3586HTA med där.
Vid sökning på nätet om dimension så verkar 3582 hålla 59x82mm ingen extended tip, detta är ganska lämpligt mått men inte så stor exducer som man skulle vilja ha. 3586 verkar vara 62x86mm och ingen extended tip heller.

Blir svårt att räkna på turbonas kapacitet utan bättre underlag.

några har ju gett kommentarer om att det viktigaste är att aggregaten håller och då spelar ju inte några extra% effekt eller körbarhet särskilt stor roll men man ska tänka på att ju större exducer man har på kompressorn desto lägre varvtal för samma tryck och effekt och detta ökar tillförlitligheten på turbon.

Nuförtiden kan man ringa och beställa billethjul som är anpassade till sitt ändamål, detta gör det väldigt frestande att bygga turbo i stället för att köpa något "från hyllan"
Cedric skrev: Motorer som kör med restriktor brukar ju ha kompressorer byggda för riktigt höga PR, det brukar nästan alltid betyda pyttesmå trim, helst med rätt stort hjul. När man går ner i trim roterar man kompressormappen "åt vänster" och den blir hög och smal. Sen går det ju att designa kompressorhjuldesign/kompressorhus för att få en väldigt hög och smal mapp, men det blir ju ingen storsäljare direkt :)
Just att det inte blir någon storsäljare är kanske orsaken till att man inte hittar någon färdig turbo eller ens kompressorhjul.

De där 3582HTA är ju tänkta till "normala" bilar också, de är alltså inte dedikerade för restriktorbruk och det är inte den S300 jag visar heller, fast den verkar "duktigare" än andra på höga P/R
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

En normal gt3582r med gjuten impeller har 61.4 inducer om jag minns korrekt och 82mm exducer och HTA '82' hjulet är direkt utbytbart.

Och på bilden här ser man har flera olika varianter:
Bild

Så du får söka lite noggrannare ;)

En rolig grej, många år sedan då billetimpellerarna började göra intåg så fanns det faktiskt precision turbos som hade extended tip, men jag har bara sett ett sånt aggregat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Owen har eget avgashus också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar