lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

En fråga gällande minsta arean. ligger den original under ventilen på 530 och 531?
mvh! Jonathan Hall
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av »

Org på en 530 ligger den just där svängen ner mot ventilen börjar och brukar bli där när man portar också en 531 skulle jag tro (aldrig mätat) är minst någonstans vid styrningen där hyllan runt den är men ganska jämn i aria men med en mild portning lägger man den vid sätet och sedan flödar det bäst om man krymper kanalen igenom svängen så man håller den minst vid sätet iaf blir flödet lugnast och minst chans för avlösning/stall i flödet.
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Hej,

Jag håller fortfarande på med mitt arbete. Syftet är ju att jämföra insugslängder och se hur det påverkar. Men eftersom jag endast justerar insugslängden är jag lite orolig att det inte blir så tydligt vad skillnaden blir. Men jag tänkte att jämnföra vrid kanske ger tydligare resultat. programmet ger ju ingen kurva utan bara siffror för varvtal. men det fixar man ju lätt i excel. Men vrid borde väl ge visa en tydligare skillnad när man ändrar på insuget eftersom det är helt beroende av cyltrycket. eller tänker jag fel.

PS: Motorn som simulerades lämna hela 65.41 hästar/liter vid 5000varv! med ett 400mm långt insug. kan säga att den tappar av rejält vid 8000 lämmnar den bara drygt hälften av max effekten(dock tänder den väldigt sent för så höga varv). bättre än original b230 iallafall som motorn i stor uträckning är baserad på en sådan.

ska precis ändra insugets längden och samla data igen men är ändå nöjd än så länge bör inte vara några problem att märkbar skillnad i värsta fall tidigare ställer jag tändningen lite på höga varv
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

okej nu har jag kört lite mer här men är inte nöjd med resultatet får bara typ 2nm när jag ändrar insugs längden med 100mm är det normalt? trodde det skulle handla om ca 5-10nm+-

det är nått som inte stämmer jag får nästan inget svar på en förändring gick 100mm till i längd hände inget. verkar som det är nått som stryper så jag ändå tjänar på höga varv vad jag än gör, dock så förlorar jag knappt något häller på låga varv. ska testa en längd mitt emellan nu kanske 100mm steg är för stor och jag fångar nästa puls vid samma varv istället?

jag kör 12-1 bränsle/luft förhållande alltid. 10 till 1 i kompressionsförhållande. tändningen ökar jag vid högre varv. tycker kammen är hyfsat vass så den borde inte strypa lyfter 12mm. Gas hastigheten i insugsporten är 126m/s i medelgas hastighet vilket inte är för lågt och inte för högt häller alltså inget täcken på att kaneln är för trång. måtten är tagna från b230 i kanalerna minsta area 88% av ventil diametern. nått annat som är skumt det är att den ger 50Nm redan vid 1000rpm. sedan ökar det lite för att tappa som fan från och med 6000.

står kammen skit tidigt? ska testa att backa den också.

programmet snackar om "effective diameter" om portarna fattar inte riktigt vad den menar

Bild
Bild

har backat kammen en hel del fattar inte varför den inte tjärnar nått på toppen

nu har jag också testat att ställa fram kammen som bara den och då försvann 11Nm på toppen och vann typ 1.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Okej, nu har jag svamlat en hel del.

skillnaden är ju kanske inte så illa det är ändå typ plus minus 4% när jag ändrar insugslängden med 100mm. Eller? hur mycket kan man förvänta sig? men fattar inte varför jag inte kan få den att inte tappa så jävla mycket på höga varv

Okej på 6000varv har jag faktiskt vunnit 11% i vrid genom att korta insuget 100mm. jag kanske härjat i onödan och svammlat i önödan

det måste vara att jag är lite "skadad" av att läsa på nätet om absolut kvantitet folk får i skillnad om det handlar om nån stor motor så blir det många Nm i skillnad.

imon testar jag 200mm insug ser om jag få lite mer på toppen hade varit bra att få ett insug som prestera bra på höga varv. alla konstanter är ju helt klart "jäviga" för lågvarvs egenskaper. trodde dock kammen skulle ge lite mer på toppen.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

För länge sen körde jag ett test på min 142:a med 30, 70 och 100mm långa trattar.
70mm:s trattarna kändes bäst när jag körde så jag började med dom.
Max effekt vid 6700 varv.
30mm:s trattarna gav max effekt ett par 100 varv högre upp men ungefär samma effekt.
Det som var konstigt var att 100 mm:s trattarna gav effekten på högsta varvet så motorn måste ha bytt puls vid max effekt.
70 mm:s trattarna med effekten på lägsta varvet gav mest vrid och bäst kurva.
De andra två svängde mycket mer upp och ner.
Vid ventil öppen under insugningstakten när allt funkar så drar först avgas och sen kolven.
Det är inte en puls som går ut utan en lång undertrycksvåg på 70 till 90 grader.
Den kommer i princip alltid att träffa insugningsventilen med positivt tryck när den stänger.
Men under ventil stängd fasen kommer det att vara alternerande tryck och undertrycksvågor som man måste få att träffa rätt.
Och det går bara på vissa varvtal.
Inte lätt att få till det.
Avgas är väldigt viktigt på en 4:a men det är ta och ge.
Jag har ännu inte lyckats få till ett rör som funkar både på låga och höga varv.
Det jag satsar på är max area under kurvan på de varvtal som jag använder.
Dumt att förlora 10 hästar o botten där man har 120 för att vinna 5 på toppen där man har 240.
Jag brukar testa mina modifieringar genom varvtider på bana och hittills har lågvarvseffekten varit viktigare än hlgvarvs effekten.
Effektiv diameter eller hydraulisk diameter beror på förhållandet mellan portarea och väggarea.
En cirkelrund kanal är bäst, den har minst väggarea mot kanalarea.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Tack för svar,

Jag kör bara en cylinder för att grenröret inte ska påverka, 40mm invändigt och 1000mm långt.

Jag testa att använda den innbyggda längd räknare den sa ca 360mm långt skulle vara rätt timeat vid 7000varv. trots det vann den knappt nått vid 7000. dock ska testa 350mm 300mm kanske är för kort och den tar nästa puls. börjar fundera på om det stryper på avgas. för cylinder trycket är inte så mycket lägre på högre varv. eller att nock vinkeln är lite stor det väldigt högt tryck fortfarande i cylinder när insugsventil öppnar. jag får nöja mig såhär jag får som sagt procentuell skillnad. och det är bara skillnad som gäller, arbetet är inte att optimera en motor det är att undersöka hur insugslängd påverkar. och skiter i att mäta upp till 8000varv det verkar ju ändå vara irrelevant.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Du har kammen väldigt mycket efterställd, 122 på insug och 93 på avgas, varför det?
Om det funkar bäst tyder det på att det är nåt fel på kamtiderna.

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Just den bilden som är bifogad ställde jag bak kammen så mycket jag kunde och ha minst 1mm lyft vid TDC. I ett tappert försök att vinna lite vrid på höga varv i vanliga fall har den stått mycket tidigare. jag testa att ställa fram den jätte mycket också.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

OK!

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

är 20 graders förtändning mycket vid 2000varv?
mvh! Jonathan Hall
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av »

på en standard motor ligger det därikring om man pratar volvo b230 men trimmat med 260+gr dur vi 1,27mm på kammen kan man köra närmare 30gr där iaf och närmare 20 på tomgång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Jag kom att tänka på en grej.
Kör du bara ett avgassystem med en diameter?
Har du provat steg, konor och motkonor?

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Erland Cox skrev:Jag kom att tänka på en grej.
Kör du bara ett avgassystem med en diameter?
Har du provat steg, konor och motkonor?

Erland
nej det ett 1000mm långt rakt rör 40mm invändigt.

Jag har inte så god koll på sånt där med konor, Jag byggde mig en expansionskammare till moppen för drygt 2 år sen, Är det samma tänk?(Om jag fatt det hela rätt är det såhär) i tvåtakts krökar så är ju uppkoningen är för att skicka undertrycks-puls för hjälpa till suga för cylinder fortfarande inte är tom när insugsportarna först öppnar och dra in lite bränsleluftblandning i kröken också för att sedan låta mot nedkoningen reflektera en övertryckspuls som knuffar in den överflödiga bränsle luftblandningen i kröken och efter som kolven redan vänt och gått förbi insugsportarna så knökar man lite extra och får lite "överladd".

är konceptet det samma? meningen med uppkoningnar fattar jag, att man får bättre signal än endast en hastig area förändring, men inte när man vill reflektera en övertrycks-puls på en 4taktare egentligen?
CÅ skrev:på en standard motor ligger det därikring om man pratar volvo b230 men trimmat med 260+gr dur vi 1,27mm på kammen kan man köra närmare 30gr där iaf och närmare 20 på tomgång.
Okej, va lite orolig att jag satt alldeles för tidig tändning på låga varv och det var det som generera så mycket vrid.
mvh! Jonathan Hall
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Erland Cox »

Det samma när det gäller att tömma men man vill inte trycka tillbaka några gaser.
Kolla på min hemsida där den här uträkningen för en Fiddy kommer ifrån: https://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html


Bild

Du kan läsa här med: https://burnsstainless.com/blogs/articl ... chnology-1

Erland
Skriv svar