lotus engine simulation, "lite sidospår turbo deep tech"

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av psa »

Volymflödet bestäms väl av motorns cylindervolym, massflödet bestäms av densiteten.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av JLundin »

Det går alldeles utmärkt att köra med avstämt avgassystem tillsammans med turbo, provade ut ett flertal olika system i början av 80-talet. Roade mig att bygga 9st olika grenrör med avseende på rördimension/längd och typ av merge. Det man kan säga om dylika system är att dom som väntat är en aning sega i början för att sedan ge ett djävulskt drag då resonansen infinner sig. Dylika system passar bäst för rundbanekörning där varvtalet är relativt konstant, det är bara att kolla in rörlängderna på "gamla" Indybilar, där användes det ganska flitigt.

Lavaldysa i stingern på en 2-taktare..glöm det helt, tillför ingenting förutom möjligheten till kolvnyp beroende på "skit i vägen" på utloppsröret vilket då genererar högre värme på gasmassan.

Självklart är dimensionen i en lavaldysa viktig, den måste anpassas noggrant efter det massflöde den är tänkt att användas ihop med, är arean för liten så fungerar den som en kork i systemet. Satt och räknade en hel del på detta i början av 80-talet, fortfarande är inget nytt under solen... :lol:
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av psa »

Fast samtidigt är det ganska många som kör med den typen av pipor nu med bra resultat... Även en bra ide kan bli dålig om man gör fel. ;)
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av nkro »

Jag får en känsla av att vi på forumet inte skriver om samma sak. Ngn vill bygga en effektiv turbo. En annan vill bygga en körbar motor en tredje vill köra snabbt rakt fram med en auto låda. Om vi bygger en motor med en optimerad turbo som willham vill kommer motorn att vara körbar i stadstrafik eller är det enbart en köra rakt fram motor vi pratar om. Det har använts fel motorer i motorsport tidigare och som har alltid fått anpassats till det dom ska användas till.
Niklas
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av whilliam »

@Erland: Jag har läst lite om motorn i länken, svårt för mig att läsa igenom alla sidorna bara för att hitta data att räkna på men jag hittade ett effektdiagram och utifrån det har jag räknat lite på förbränningseffektivitet (räknar med att motorn håller 2500cc och kollat vid varvtal för högsta ladd)
1017Nm/4.54 Bar absolut/2.5liter ger 89.8 Nm/Bar/Liter detta är mycket lågt för att vara Metanol och även lågt för E-85, faktiskt ett ganska normalt värde för 98oktan.
Det går att jämföra med att motorn körs med respons/ALS och då blir det självklart svårt att hålla ner laddtrycket, jag skrev faktiskt att wastegate skulle vara så liten som möjligt på "färdigmappad motor" och att man vid mappning använder en teknik som "eldar på" turbon är inte medräknat.
Jag förstår att ni vill vara "rädda om motorn" och inte ge den den sista effekten med tändning men om turboleverantören (jag hittade inte turbotyp eller storlek vid snabbkoll i länken) hade fått veta att det var så här ni tänkte göra så hade de kunnat anpassa turbon för att "vara rädd om motorn" och det är mycket säkrare än att mapparen ska försöka "rädda situationen" med försiktig tändning.

När det gäller mottryck så verkar du inte läsa allt jag skriver och då blir det svårt med en diskussion. Motorn bryr sig inte om statiskt tryck på det sätt som vanligen används/diskuteras, den har bekymmer med återvändande pulsenergi just i ögonblicket av ventilens stängning. Det måste gå att få dig förstå att den pulsen kan vara mycket svagare än det statiska trycket och det statiska trycket kan (vid normala driftsförhållanden) aldrig bli lika starkt som blowdownpulsen.
Vad som är intressant är därför förhållandet mellan dem och det går inte att mäta utan höghastighetssampling. Bilden i länken nedan beskriver förhållandet och om du använder stor avgasventil och kamnock så som jag förespråkar så kan tidsåtgången mellan EVO och Peg kortas ner, detta i sin tur går att använda för kraftigare puls till turbon eller längre utnyttjande av arbete mot kolven. https://x-engineer.org/wp-content/uploa ... 857&f24857

@ Big Al: Det är ju ett uttryck som passar i "dagligt tal" men inte i diskussion här? Exempelvis det jag tar upp precis i stycket ovan, det är ju inte alls känsligt på sugis hur "segt" man öppnar avgas och ibland kan det även hjälpa extraktorn att man inte har för stark och "kortvarig" blowdownpuls. (alltså tvärtom)
Finns faktiskt ett ännu värre uttryck: Det är turbon som "trycker" in luften. :whistle:

@psa: ja precis, men mycket av diskussionen här handlar nog också om pulsens påverkan på volymflödet (och därav även massflödet) Man bör alltså ta med i beräkningen att en högtrimmad turbomotor kan ha uppemot 30Bar tryck när avgasventilen öppnas.

@JLundin: Du tar upp precis det jag försökte beskriva. Förr var man piskad till att ändra allt möjligt "runtomkring", att hitta en "anpassad turbo" var inte i närheten av lika enkelt som idag - nuförtiden går det faktiskt att beställa ett billethjul som "stämmer" istället för att försöka läsa tvivelaktiga kompressordiagram (som ofta inte ens fanns eller finns)

@Nkro: Kan egentligen bara svara för min inställning, om man nu köper en turbo? Varför inte lägga ner största möjliga energi på att välja rätt? Anser att lägger man ner den tiden så betalar det sig mångfalt i slutänden, när man väl sitter bakom ratten.
Faktum är att det märks ju mest på en gatbil (som du säger) men även en dragracingbil kan tjäna massor i starten - kan faktiskt bli skillnaden mellan vanlig koppling och en dyr kolfiberhistoria när det kommer till 60ft
Senast redigerad av whilliam den lör jan 05, 2019 5:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Kadett4wd »

massflödet låter så jäkla fel.
är det inte bättre att specifiera densiteten på volymflödet?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av whilliam »

Kan jag hålla med om, allting kring motorer (pulser och "mängden" det flödar) handlar ju egentligen om volym, vad som verkligen har "fångats" i cylindern och kan förbrännas är ju däremot bäst beskrivet av massan men en tryckspecifikation skulle ju även visa rätt.

(ändrat EVC till EVO i förra inlägget, "tryckfelsnisse" hade varit och rotat bland tangenterna)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Kadett4wd »

Kolla Gale Banks på youtube, han promotar sin nya mätare, den verkar ganska bra enligt mig.
https://shop.bankspower.com/c-69-produc ... nitor.html

Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:Kolla Gale Banks på youtube, han promotar sin nya mätare, den verkar ganska bra enligt mig.
https://shop.bankspower.com/c-69-produc ... nitor.html
The boost gauge is dead to him!
mvh! Jonathan Hall
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av psa »

Jag la nog upp nån video för ett tag sedan om den mätaren, men här är videon igen: https://www.youtube.com/watch?v=hbsnzC3nXOU

Här är ett längre föredrag: https://youtu.be/eMusa5hZxtk?t=
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Kadett4wd »

Ja jag följer ju banks på tuben så jag har kikat på den ett tag, och den berättar ju massvis mer om luften än vad andra mätare visar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av psa »

Jo jag följer han på FB också, han har ju helt klart en del intressanta idéer.
En sån mätare borde ju underlätta ganska mycket under tex dyno körning, vanliga väderkompenseringar brukar ju inte vara helt 100%.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:41 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Re: lotus engine simulation (EngMod4t samt FRÅGOR!)

Inlägg av Kadett4wd »

Det borde uppfinnas en givare i plenumet som läste densitet, tillsammans med fuktighet temp och tryck.
Då behövs inget mer på kalla sidan av motorn, mer än spjällvinkel då iofs.

Man vill ju slippa allt krafs i luftandningsvägarna som kan störa/strypa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar