Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån feb 18, 2019 9:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 515 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9251
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bild
Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:10 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5317
Ort: Lykksällä
whilliam skrev:
Hemlig va ordet :hihi: Söker på hemsidan efter motorsportturbo för +500 Hp och då kommer inget upp, testade även att söka på "regulated" vilket borde innebära att den är klassad, men inget där heller?


Lyckas man inte ens använda sökfunktionen på forumet utan att påstå att den inte funkar så kanske man inte ska söka på andra sidor heller

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9251
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bild
Bild

Överst en modell av 3586hta impeller.
underst ett tial internal gate hus med en liten knorr på.(som jag testat funkar)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 12:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 391
Jag vet inte riktigt vilka bilar som kommer vara med i SM. Men EKS gamla Audi kommer säkert vara med. Iof inte förra årets modell.
Det är dom bilarna som sätter standarden som du måste vara bättre än.
Turbon från EKS och PSRX från förra året får du nog svårt att hitta info om.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 09, 2019 6:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 211
@ Kadett 4wd: Martin har kikat på bilden (3586HTA) Hjulet har en bra utförandedetalj, nämligen att det kortare bladet, splitbladet, lutar så att det är kortare inne vid "roten" och längre/högre ute vid spetsen. Detta gör att registret blir lite bredare genom att luften enklare kan välja om den ska löpa framför eller bakom splitbladet.
Han bedömer inte designen vara bättre än exempelvis Borg Warner EFR eller SXE- hjul, nu menas just effektiviteten på höga P/R, förmodligen kan de vara bättre på spool men när man jämför hjul så gör man det med samma "diameterklass" och vid restriktorbruk så är man ju låst till en viss diameter. Man kan alltså inte välja ett större "HTA designat" hjul för att få det att bli effektivare än ett "EFR designat"

Jag såg något intressant som du skrivit för över ett år sedan, sådant jag i denna tråd försökt få bl.a. Erland att hänga med på:
Kadett4wd skrev:
Och mottrycket vad jag vill tro är ju bestämt av mängden gasmassa som ska ut genom en strypning.
Säg vi har 20bar tryck då avgasventilen öppnar, har vi samma volym i grenrörspipan som cylindern så utjämnas trycket ned till 10bar, men nu blir inte verkligheten sådan pga det trots allt sipprar ut gaser ut genom turbinen.
Men jag vill ändå tro det är en hyfsat viktig detalj att kika på, volym i grenrörspiporna och kollektorn samt inlopp i turbinhuset.
Blir volymen för stor saktar gaserna in och bygger mottryck då bakomvarande puls 'kör in' i den mer långsamtgående gasmassan.


I "skolböckerna" står det ju som Erland menar, alltså att vinsten med korta rör beror på att pulsen hinner vända tillbaka och användas en gång till, Rimbomartin har nog trott på detta en ganska lång tid men kommit fram till att böckerna har "fel" den stora vinsten beror på det som du är inne på :thumbright:

Här är inlägget, som citerats ovan:
viewtopic.php?f=11&t=91000&start=285#p683902


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 515 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 31, 32, 33, 34, 35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010