Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör apr 20, 2019 1:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 640 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 43  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bild
Bild

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:10 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5343
Ort: Lykksällä
whilliam skrev:
Hemlig va ordet :hihi: Söker på hemsidan efter motorsportturbo för +500 Hp och då kommer inget upp, testade även att söka på "regulated" vilket borde innebära att den är klassad, men inget där heller?


Lyckas man inte ens använda sökfunktionen på forumet utan att påstå att den inte funkar så kanske man inte ska söka på andra sidor heller

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 11:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bild
Bild

Överst en modell av 3586hta impeller.
underst ett tial internal gate hus med en liten knorr på.(som jag testat funkar)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 03, 2019 12:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 394
Jag vet inte riktigt vilka bilar som kommer vara med i SM. Men EKS gamla Audi kommer säkert vara med. Iof inte förra årets modell.
Det är dom bilarna som sätter standarden som du måste vara bättre än.
Turbon från EKS och PSRX från förra året får du nog svårt att hitta info om.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 09, 2019 6:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
@ Kadett 4wd: Martin har kikat på bilden (3586HTA) Hjulet har en bra utförandedetalj, nämligen att det kortare bladet, splitbladet, lutar så att det är kortare inne vid "roten" och längre/högre ute vid spetsen. Detta gör att registret blir lite bredare genom att luften enklare kan välja om den ska löpa framför eller bakom splitbladet.
Han bedömer inte designen vara bättre än exempelvis Borg Warner EFR eller SXE- hjul, nu menas just effektiviteten på höga P/R, förmodligen kan de vara bättre på spool men när man jämför hjul så gör man det med samma "diameterklass" och vid restriktorbruk så är man ju låst till en viss diameter. Man kan alltså inte välja ett större "HTA designat" hjul för att få det att bli effektivare än ett "EFR designat"

Jag såg något intressant som du skrivit för över ett år sedan, sådant jag i denna tråd försökt få bl.a. Erland att hänga med på:
Kadett4wd skrev:
Och mottrycket vad jag vill tro är ju bestämt av mängden gasmassa som ska ut genom en strypning.
Säg vi har 20bar tryck då avgasventilen öppnar, har vi samma volym i grenrörspipan som cylindern så utjämnas trycket ned till 10bar, men nu blir inte verkligheten sådan pga det trots allt sipprar ut gaser ut genom turbinen.
Men jag vill ändå tro det är en hyfsat viktig detalj att kika på, volym i grenrörspiporna och kollektorn samt inlopp i turbinhuset.
Blir volymen för stor saktar gaserna in och bygger mottryck då bakomvarande puls 'kör in' i den mer långsamtgående gasmassan.


I "skolböckerna" står det ju som Erland menar, alltså att vinsten med korta rör beror på att pulsen hinner vända tillbaka och användas en gång till, Rimbomartin har nog trott på detta en ganska lång tid men kommit fram till att böckerna har "fel" den stora vinsten beror på det som du är inne på :thumbright:

Här är inlägget, som citerats ovan:
viewtopic.php?f=11&t=91000&start=285#p683902


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 8:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tore Bjerke skrev:
"raceturbo dimensjonerad med relativt lite turbin ?? Det er veldig vanlig i dag med stor relativt stor turbin baneracing / drifting. Da får du veldig god respons gas av/på v høgt varvtal. Blir som å kjøre en sugmotor.


Skulle du kunna skvallra om lite diameter mått på turbin och kompressorhjul, så man kan se hur stor du menar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 8:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
(klippt från Filmer & Bilder - engine masters tråden)Jag tycker det var ett talande exempel på hur mycket mer avgasenergi det blev av att korka upp maskinen så det kom lite flöde ur den på högre varv.
Plötsligt så blev laddtrycket okontrollerbart med deras setup, troligen på grund av all extra energi som släppte loss.

Nån som tänkt på fenomenet jag skriver om nu nedan?

En vass vältunad sugmotor får en helt annan avgaston än en mesig pruttkudde(std motor)
Den vassa maskinen får mer och mer en avgaspitch som liknar en wankelmotors höga frekvens.
Och, en wankelmotor har hårdare pulser pga (delvis) är ingen avgasventil i vägen.
En wankelmotor är dessutom känd för att ha väldigt lätt för att spoola stora turbos.

Kan det ha en samband månntro.

Absolut, men den största anledningen till att en motor klarar att dra igång en turbo har med kompressormappen att göra. Erland frågade så här, i en annan tråd:
"Whilliam, du söm är en sån turboexpert kan väl förklara vad ett kompressordiagram visar för något."

Har du något förslag på hur man, lättförståeligt, kan visa i kompressordiagrammet vad som händer när flödet i motorn ökar? Jag ska försöka beskriva det på diagrammet som troligen är till Erlands "500 häst vid 1Bar" motor men det är ju alltid bra med fler inputs.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 226
Whilliam .. Feks. 76/58 kompressor og 74/66 turbin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 9:56 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1449
Ort: Umeå
nkro skrev:
Jag vet inte riktigt vilka bilar som kommer vara med i SM. Men EKS gamla Audi kommer säkert vara med. Iof inte förra årets modell.

Mats Öhman kommer väl att köra den :thumbright:

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 10:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Jag ska göra ett försök att plotta in Erlands 500 hästarsmotor i det kompressordiagram som verkar höra till den turbo som användes, det blir knepigt eftersom man inte ser laddtryckskurvan. (blir alltså en kraftig estimering)

Bild 3450rpm 13 lb/1.2 bar absolut 3700rpm 14.5 lb/1.25 bar 3950rpm 17 lb/1.3 bar absolut 4200rpm 22.5 lb/1.6 bar absolut
4450rpm 29 lb/1.95 bar absolut 4700rpm 37 lb/2.4 bar absolut 4950rpm 43.5 lb/2.7 bar 5200 52 lb/3 bar
Bild

En lista med siffror står precis mellan de bägge bilderna:
varvtal / luftflöde / absoluttryck/ verkningsgrad
3450rpm 13lb 1.2
3700rpm 14.5lb 1.25 64%
3950rpm 17lb 1.3 66%
4200rpm 22.5lb 1.6 68%
4450rpm 29lb 1.95 70%
4700rpm 37lb 2.4 70%
4950rpm 43.5lb 2.7 70%
5200rpm 52lb 3 72%

Om man lägger till en nolla på flödet i lb så motsvarar det ungefärlig motoreffekt och detta syns på den liggande axeln i kompressordiagrammet.
Vid varje "flödessiffrepunkt" så följer man diagrammet rakt uppåt och sedan ut till den stående axeln som anger tryckförhållande.
Eftersom det som matar turbon är atmosfärtryck och axeln anger P/R (pressure ratio, tryckförhållande) så multiplicerar man atmosfärtrycket med talet där och får då absoluttryck i Bar (räknar atmosfärtryck som 1Bar)

I brytpunkten mellan axlarna så ser man inom vilken "verkningsgradsö" man hamnar och denna turbo är en mycket bra matchning till denna motor, skulle man valt en lite mindre kompressor eller en Holset kompressor, så hade sifferserien för
verkningsgrad kunnat se lite bättre ut, exempelvis 67% 68% 72% 74% 76% 76% 76% Eftersom laddtrycket inte är så högt på denna motor så hade jag hellre rekommenderat ett Holset kompressorhjul men turbinen på S300 är bättre så för att
"spöa" denna fina set-up så hade det behövts en "byggd"/anpassad turbo.

Vad man kunde ha gjort med denna är att ladda hårdare (för att utnyttja kompressorn bättre) men Erland har ju förklarat att det då är risk för att blocket spricker
(detta talar också för ett annat val på kompressorn än vad som gjorts här, men ändock: en mycket bra kombination som representeras här och man kan förstå att Erland är stolt över motorkaraktären)

Tittar man längst till höger i diagrammet så ser man att den klarar sitt högsta flöde vid 3.2 - 3.8 Bar absolut (beroende på hur lågt man kan acceptera att verkningsgraden sjunker)
Jag hade rekommenderat att maxa den på 3.6 bar absolut och 950Hp, där har den 64% verkningsgrad och det är ganska ok. Ska man köra den ända dit upp så hade den mått väldigt bra av ett lite mindre avgashus och samtidigt ett större turbinhjul
(för att få ett bättre register)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 10:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tore Bjerke skrev:
Whilliam .. Feks. 76/58 kompressor og 74/66 turbin.

Låter ganska ok, är det Precision?

Martin levererade en uppgradering till HX35 i veckan som gick, ett uppsvarvat 12 Hus med 76x67.5 turbin och en billet 5+5 blad kompressor med måtten 54x80mm
(extended tip, så basen på exducern var 78mm) Så det går att ha ännu större turbin :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 10:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1598
Ort: Skelleftehamn
William: Hade inte "Erlands" maskin 1bars ladd? isof hamnar den ju i sweetspot på 77% verkningsgrad på kompressorn.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 10:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Whilliam skrev:
En lista med siffror står precis mellan de bägge bilderna:
varvtal / luftflöde / absoluttryck/ verkningsgrad
3450rpm 13lb______ 1.2
3700rpm 14.5lb____ 1.25_______ 64%
3950rpm 17lb______ 1.3________ 66%
4200rpm 22.5lb____ 1.6________ 68%
4450rpm 29lb______ 1.95_______ 70%
4700rpm 37lb______ 2.4________ 70%
4950rpm 43.5lb____ 2.7________ 70%
5200rpm 52lb______ 3 _________72%


Om vi nu tänker oss att vi ökar flödet i motorn, men faktiskt också i turbinen (det är turbinen som bestämmer väldigt mycket av det totala flödet genom den totala set-upen)
Så kan ni titta i diagrammet igen och se att det är fullt möjligt att "hamna längre till höger" och därmed "klättra uppåt" längs en linje som ligger där kompressorhjulet har god verkningsgrad.

En uppskattning av energinivån i avgaserna är att de innehåller upp till 10% mer energi än vad vi får ut på vevaxeln och av detta så klarar turbinen att ta till vara 50-70%, den utvunna effekten "konsumeras" av kompressorhjulet och omvandlas till tryck.

Det är luften som rusar genom kompressorhjulet som "bromsar" turbon och gör den trögspoolad, kan vi då hålla verkningsgraden hög på kompressorn så kommer den att kräva betydligt mindre effekt i motorn för att kunna spoola snabbt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 10:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Big Al skrev:
William: Hade inte "Erlands" maskin 1bars ladd? isof hamnar den ju i sweetspot på 77% verkningsgrad på kompressorn.

Jo, det stämmer och du har räknat alldeles rätt :thumbright:

Men vi kan inte räkna vidare på det för det var med lägre ladd under själva mappningen och Erland verkar inte komma ihåg vilket varvtal vi pratar om :thumbdown:

Jäkligt synd, för det hade varit skoj att räkna på 8)

Tänk också på hur jäkla bra en 900-hästars turbin flödar vid 500Hp, nästan lite "dyno Queen" turbo?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 11:12 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Den skulle inte lämna över 800Nm så den tändnings och laddtrycksbegränsades till det.
Den laddade som mest 2,3 bar.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 640 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38 ... 43  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010