Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 15, 2019 2:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 650 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 44  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 10, 2019 6:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 250
Ort: Torslanda
whilliam skrev:
Avlasta kompressorn är ett mycket populärt uttryck hos dem som inget kan om turbo. Var hamnar vi i kompressor mappen om vi gör det?

Blir möjligen riktningen mot det nedre högra hörnet i mappen?


Om man hamnar fel i kompressor mappen för att man gör att motorn avlastar kompressorn, så är det väl turbon som är fel inte motorn.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 7:16 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Vad jag menar är att om kompressorn behöver trycka mindre för samma effekt så kräver turbinen mindre arbete.
Trycket sjunker både ut och in.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 7:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am
Inlägg: 83
Ja, vart ska man landa i kompressor map? Max power i mitten? Eller lite till höger?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 7:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9453
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nedre axeln är ju luftmängden, ju längre åt höger desto mer luft pumpar den.
Höjdaxeln är ju tryck.

En stor välflödande maskin vill ju ha extrem bredd på diagrammet åt höger.
En liten maskin vill ha höjd på diagrammet för att kunna trycka ordentligt

En grej,, om man tar en impeller och ställer den upp så man har inducern åt höger och exducern åt vänster uppepå ett flödesdiagram.
Då kan man ha lite skoj, med större inducer desto mer flöde, ju större exducer desto mer tryck.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 8:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tore Bjerke skrev:
Nå William er du helt ute og sykler. En motor som puster godt gir mer effekt. Det er vel motoreffekt som gjelder ???


Så här ska det se ut! Säg till om jag skriver något som är fel eller otydligt.
Även jompazx är rätt ute.
Det jag skrev är menat till ganska extrema fall, nämligen när turbon redan stämmer till motorn. Om man då låter motorn flöda mera så kommer man att hamna i ett område på mappen som faktiskt flödar sämre.
I sitt allra mest extrema, mest utsträckta fall blir detta så som när man väljer turbo till en stor V8. Då utnyttjar man inte turbon ordentligt och det är svårt att hitta nån som stämmer, lösningen blir ofta att man måste ta en turbo som egentligen är för stor och detta är för att ingen turbo tillverkas som passar rätt in på motorn.

Motsatsen blir den rallycrossturbo vi började diskutera tidigare i tråden, sån turbo byggs inte heller och då går det inte att lösa alls (inte utan att bygga en specialkompressor)

De flesta "raceturbos" är dimensionerade för portade toppar och relativt lång duration på kam. Enkelt uttryckt så är de inte särskilt effektiva på de allra högsta laddtrycken. Skulle man bygga turbon mer anpassad för höga ladd så skulle det bli mindre intressant att porta toppen och en serie som gått lite åt detta hållet är Borg Warners EFR, de funkar väldigt bra utan att motorn åtgärdas och många har märkt detta. Det går att göra turbos ännu bättre än dessa och det har endast med dimensionering att göra, inte exotiska material.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
Vad jag menar är att om kompressorn behöver trycka mindre för samma effekt så kräver turbinen mindre arbete.
Trycket sjunker både ut och in.

Erland

Oftast är det så men det beror mycket på att fel turbo har valts och när man låter motorns flöde öka så hamnar på de flesta "raceturbos" bättre till i kompressormappen.
Är turbon däremot gjord med kapacitet och hög verkningsgrad på höga laddtryck så hamnar man sämre till i mappen och detta motverkar fördelarna med portningen, ibland eller undantagsvis så pass mycket så att effekten sjunker.

Sammanfattningsvis märks positiva resultat av en portning mest när turbon inte stämde och ett turbo byte hade gjort ett liknande resultat.
Enligt mitt tycke så behöver man inte vara rädd för att ha lite laddtryck om turbon är designad för det och det kan vara intressant att diskutera varför det jublas/applåderas när 1000+ Hp lämnas vid laddtryck på 4Bar medan en 700Hp som laddar 3Bar kan få bannor?

Ytterligare intressant diskussion är vad det krävs för laddtryckshöjning för att kompensera en flödesökning, höjer man flödet från exempelvis 200cfm till 240cfm då är ju detta vid max ventillyft, vid 1.5mm ventillyft är flödet i stort sett oförändrat och däremellan ökar flödet olika mycket på olika lyft.

Har någon räknat på hur mycket man behöver höja laddtrycket för att få motsvarande massflödesökning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 8:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
En grej,, om man tar en impeller och ställer den upp så man har inducern åt höger och exducern åt vänster uppepå ett flödesdiagram.
Då kan man ha lite skoj, med större inducer desto mer flöde, ju större exducer desto mer tryck.


Stämmer! Men även bladvinklarna påverkar och det var därför Magnus Motorsport inte kunde använda Garrett runt -02-07. Garretts stora kullagrade turbos på den tiden hade inte en chans (vid höga ladd) mot Schwitzers industri/lastbilsturbos.

Om man drar en linje nerifrån och uppåt i verkningsgradsöarna (finns redan på en del diagram) en medianlinje, då kan man säga att, enligt beskrivningen som Quattro gav tidigare, är man till höger om linjen så flödar det mindre på "framsidan" av kompressorbladet/vingen, lufthastigheten in eller rättare sagt effekten är för hög i förhållande till laddtrycket (kompressorns rotationshastighet)

Motsatsen är man till vänster om linjen så flödar det mindre på baksidan av bladet och är man mitt på linjen (maximal verkningsgrad) så "träffar" den inkommande luften exakt rakt på bladet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 8:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
OttoB skrev:
Ja, vart ska man landa i kompressor map? Max power i mitten? Eller lite till höger?

Beror mycket på vad man har för turbin. Är den stor och välflödande så kan man acceptera att landa väldigt långt åt höger vid maxeffekt.
Allt handlar om balansgång, väljer man att ligga i mitten vid maxeffekt så kommer turbons spool att bli lidande, man hamnar för långt åt vänster där då.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
whilliam skrev:

Ytterligare intressant diskussion är vad det krävs för laddtryckshöjning för att kompensera en flödesökning, höjer man flödet från exempelvis 200cfm till 240cfm då är ju detta vid max ventillyft, vid 1.5mm ventillyft är flödet i stort sett oförändrat och däremellan ökar flödet olika mycket på olika lyft.

Har någon räknat på hur mycket man behöver höja laddtrycket för att få motsvarande massflödesökning.


Det är väl enklare att jämföra effektnivåer.
En Volvo 230 standard med 531 topp har 130 hästar i maxeffekt.
En lite trimmad motor har inte under 130 hästar någonstans i sitt effektregister.
En mera trimmad motor har aldrig under 180 hästar.
Om basmotorn är dubbelt så bra kan ju även turbomotorn bli dubbelt så bra så länge man inte överskrider delarnas hållbarhet.
På de flesta motorer är det blocken som går först om man har bytt vevstakar och kolvar.
På sin turbomotor med standardtopp hade Jens en kranvattenkyld intercooler men det har man ju inte när man kör.
Högre laddtryck ger högre temperatur som ska kylas intercoolern och när tempen går ner så minskar trycket.
Mest effekt med minst laddtryck blir därför effektivast.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Effekt är väldigt olämpligt att jämföra, ska man jämföra så är det isf. vridmoment per motorvolym och laddtryck på turbovarianten.
Enklast blir om man börjar diskussionen med en sugmotor, normalt sett är det en väldigt bra motor i fall den uppnår 100Nm/liter om bränslet är 98oktan och detta utan pulser som hjälper den från extraktorröret (pulser därifrån kan enkelt hjälpa den med 10-15 nm extra vid vissa varvtal och kanske upp emot 20-30 nm som max)

Vad ger en Voc - Volvo för vridmoment och vad ger den 180-hästaren som du beskriver ovan för vridmoment? Den största delen av trimningen går väl ut på att få vridmoment även på höga varv?

Därefter tar det stopp, man kommer inte längre med sitt sökande efter vridmoment om man inte höjer laddtrycket genom turbo. När det väl sitter en turbo på plats så är det samma sak, vill man ha bredare register så måste det till ett högre laddtryck.

Olika turbos ger enormt stor skillnad i vrid eller effektökning, det är detta jag försökt få fram i diskussionen kring den motor du tog upp (500Hp vid ett bar) tidigare. Vad tror du den motorn gett med en T04 turbo som inte alls låg i "sweetspot" vid just 500Hp och 1Bar i ladd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 10, 2019 11:04 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 240
Whilliam. Det du egentlig sier er at motoren gå bedre på halv gass. Da skal du vurdere en annen turbo. Det er jo antall liter luft igjennom motoren som avgjør effekten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 12:30 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Vridmoment flyttar inte på någonting, det är hästkrafterna som gör det.
Det är först när man tillför varvtal till vridmomentet, hur många gånger per minut vridmomentet arbetar som man får ut ett arbete.

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... torque.htm



Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tore Bjerke skrev:
Whilliam. Det du egentlig sier er at motoren gå bedre på halv gass. Da skal du vurdere en annen turbo. Det er jo antall liter luft igjennom motoren som avgjør effekten.

Inte riktigt så jag menar, vad jag vill få fram är att när man åker turbo så utnyttjar man den överblivna energin i avgaserna till att ge oss "obegränsad" densitet.
Erlands tankar och kanske dina också är att vi ska låta bli att utnyttja energin och "dumpa den" genom wastegate (tänk efter på vad det ordet betyder)

Sträcker man ut båda tankegångarna i sin oändlighet så blir den ena att man återutnyttjar all avgasenergi (medför höga laddtryck) och den andra mynnar i att man bygger en motor med enorm wastegate och skapar det lägsta mottryck som tänkas kan. En motor med endast flera wastegates kanske går fin-fint?

Utvecklingen har hela tiden gått mot högre och högre laddtryck, de motorer som ger hög effekt har också högt laddtryck. Det måste ju finnas något bra med att använda den överblivna energin i avgaserna?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
Vridmoment flyttar inte på någonting, det är hästkrafterna som gör det.
Det är först när man tillför varvtal till vridmomentet, hur många gånger per minut vridmomentet arbetar som man får ut ett arbete.

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... torque.htm



Erland

Nu "cyklar" du iväg från diskussionen. Självklart är det bättre att använda vridmomentet när man jämför, detta är ju en direkt följd av motorns förbränningstryck.

ska man jämföra effekt så måste man ju också veta varvtalet, det är ju för att du inte har en varvtals angivelse på din "500Hp vid 1Bar" som gör att jag inte kan "räkna" på den.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 11, 2019 8:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Tore Bjerke skrev:
Whilliam. Det er jo antall liter luft igjennom motoren som avgjør effekten.


Är det inte antal kg luft som avgör?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 650 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 44  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tore Bjerke och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010