Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön aug 25, 2019 8:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 650 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jun 07, 2019 4:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Jag läste det inatt och gick in här för att skriva och så hade du skrivit.
Bra gjort, det finns en del saker i det som vi kunde diskuterat.
Du provade aldrig mer lobseparation eller fler avgaslängder?
Insug är väldigt beroende av avgas för att komma igång.
När avgas slutar tömma så slutar motorn ge effekt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 07, 2019 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 248
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Jag läste det inatt och gick in här för att skriva och så hade du skrivit.
Bra gjort, det finns en del saker i det som vi kunde diskuterat.
Du provade aldrig mer lobseparation eller fler avgaslängder?
Insug är väldigt beroende av avgas för att komma igång.
När avgas slutar tömma så slutar motorn ge effekt.

Erland


Tack,

Lärarna var väldigt noga med att det var viktigt att "avgränsa" för det hände att folk gjorde för stora projekt och då aldrig blev klara. Så jag avgränsade mig till insugs-sidan helt enkelt. Såhär i efterhand kanske det fanns tid att testa något mer. Jag har inte häller riktigt förstått mig på samspelet mellan avstämningen mellan insug och avgas. Avgas -pulsen börjar suga och startar flödet innan kolven börjar suga, men vill man ha så att insugs +pulsen och avgas -pulsen kommer samtidigt? eller vill man ha insug +pulsen när kolven saktar in/vänder? Hur skulle mer lobseparation påverka? över-"scavengar" den nu? och varför är det ett problem med över-scavenge? förutom för bränsleförbrukning, och eventuella mätinstrument.

Men fattar jag dig rätt att det är "orättvist"/missvisande, om man bara testar olika insugslängder eftersom insugsavstämningen är så beroende av avgasavstämningen. Jag gjorde primärröret(det enda röret) 1 meter långt i hop om att det inte skulle bli avstämt alls och inte påverka resultatet så mycket. då mätte jag primärrören på en original gjutet b20 grenrör, och då är ju 1 meter mycket längre. men tänker man på "long tube headers" är kanske inte 1 meter särskilt mycket.

egentligen ligger det mängder med sådana här bilder i bilagan. i "utgåvan" jag skicka till dig fanns de inte med pga filen blev för stor för E-mail. men om man tittar på dessa 2.

Avgas är gul Cylinder är röd Insug är grön

Så har jag ju vid 7000 varv övertryck på avgas när insug öppnar och undertyck i cylinder när insug stänger. Det vittnar väl om dålig genomspolning och fyllnadsgrad?
Bild

Men på 5000 varv får man ett ganska kraftig undertryck vid insugsöppning och den har övertryck i cylindern vid insugstänging.
Bild

Vid 5000 varv ger den maxeffekt och tappar fort därefter. På båda bilderna har man ju iallafall övertryck på insug när insug öppnar , men tryckdifferensen mellan insug och avgas vid insugöppning är ju mycket större vid 5000 än 7000. så det vittnar kanske om att det är avgasavstämningen som är boven i dramat? tyckte alltid att den tappa av väldigt fort efter max effekt också beror kanske på det.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 07, 2019 8:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Vid 5000 varv ser det riktigt bra ut, blir kanske lite overscavenge.
Jag har mest klippt och klistrat med rör i bromsbänken, jag har simulerat först men gått på bästa effektkurva.
Det sim var viktigast och som gav mig mest var att kunna släcka ut pulsen som lämnar kollektorn ut i avgasröret med en ljuddämpare.
Det gav mig 12-15 hästar mer vid 4000 varv. Min bil drar mellan 2500 och 8500 varv.
Jag kan köra Sturups 2,2 km på 3:an och får faktiskt snabbast varvtider då med.
Hur man vill stämma av beror ju på användningsområdet men brett register funkar bäst när det svänger.
Går inte att köra lika fort med toppigare effekt och tätare låda, har en sån bil med och den är 2 sekunder långsammare än så länge.
Överlappet är den arean som ska sköta renspolningen av förbränningsrummet.
Prova att korta avgas till 700 mm och ändra lobseparationen till 104 grader på ditt bästa resultat.
Du har rapportkolumner som kommer upp när du simulerar och det finns en som heter purity, det är renspolningen från avgas.
Om man har övertryck på insug och undertryck på avgas att sammanträffa på samma varvtal så får man overscavenge.
Det är bättre att ha undertrycket på avgas när insug har dåligt övertryck och övertryck på insug när avgas har dåligt undertryck.
Då med 1 bar som tryckreferens.
Sen kan du bredda pulsreflektionen på avgas med megafon eller ytterligare rörstorlekar.
Om du körde 40mm ut så kan du prova med 350mm 40mm, 350mm 44mm och kanske ytterligare längder på det med större diametrar.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 16, 2019 10:11 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 248
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Vid 5000 varv ser det riktigt bra ut, blir kanske lite overscavenge.
Jag har mest klippt och klistrat med rör i bromsbänken, jag har simulerat först men gått på bästa effektkurva.
Det sim var viktigast och som gav mig mest var att kunna släcka ut pulsen som lämnar kollektorn ut i avgasröret med en ljuddämpare.
Det gav mig 12-15 hästar mer vid 4000 varv. Min bil drar mellan 2500 och 8500 varv.
Jag kan köra Sturups 2,2 km på 3:an och får faktiskt snabbast varvtider då med.
Hur man vill stämma av beror ju på användningsområdet men brett register funkar bäst när det svänger.
Går inte att köra lika fort med toppigare effekt och tätare låda, har en sån bil med och den är 2 sekunder långsammare än så länge.
Överlappet är den arean som ska sköta renspolningen av förbränningsrummet.
Prova att korta avgas till 700 mm och ändra lobseparationen till 104 grader på ditt bästa resultat.
Du har rapportkolumner som kommer upp när du simulerar och det finns en som heter purity, det är renspolningen från avgas.
Om man har övertryck på insug och undertryck på avgas att sammanträffa på samma varvtal så får man overscavenge.
Det är bättre att ha undertrycket på avgas när insug har dåligt övertryck och övertryck på insug när avgas har dåligt undertryck.
Då med 1 bar som tryckreferens.
Sen kan du bredda pulsreflektionen på avgas med megafon eller ytterligare rörstorlekar.
Om du körde 40mm ut så kan du prova med 350mm 40mm, 350mm 44mm och kanske ytterligare längder på det med större diametrar.

Erland


Jag ska testa det.

Den pulsen som du släcker med ljuddämparen reflekterades den som en övertryckspuls vid 4000 varv annars? Är det med en vanlig ljuddämpare med perforerat rör?

Med megafon breddar man våglängden då eller? sjunker amplituden då också i takt med att man breddar den? gör man detta för att få pulsen väl tajmad under ett större varvtalsintervall eller är det bättre med längre våglängd än amplitud för tömningen? Tvåtaktare har ju megafon men de brukar ju inte ha så brett register. Men om jag fattar rätt så får man bredare register med en längre och inte så kraftig uppkoning på tvåtaktare(Detta baserar jag på "visuell analys" av skillnaden av en köpe trimkrök jag hade på min moppe och min hembyggda trimkrök, jag var inte så väl teoretiskt påläst då. Men min hembyggda byggde jag för mer bottendrag än den jag hade innan som var köpt. Den hemmabyggda var mycket långsmalare och längre fram till diffousorn som var ganska lång och inte hade nån kraftig uppkoning och en längre belly innan en ganska okraftig baffle medans den köpta var motsatt, kort och alla konor var brantare. min krök gav nog max effekt mellan 7000 till 8000 men gick OK hela tiden fram till sju och tappa inte direkt av kraftigt försen ca 8750-9000. Den köpta börja dra vid 8000 gav nog max vid 9000 och börja tappa av samtidigt som jag slutade gasa vid 10000 våga inte varva mer med de ramlagren, men med köpe kröken gick den skit frams till 8000 och då var det ketchup som gällde. Jag föredrog min hembyggdas karaktär då kunde jag ta en rondell på 6ans växel om jag inte behövde sakta in för en bil och gasa ut, medans med den köpte behövde jag typ gå ner på 3an).

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 16, 2019 3:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6164
Ort: Lund
Den pulsen om den fick gå odämpad ut i avgassystemet kom tillbaka som en övertryckspuls som gick ända ut
i förgasarna runt 4000 varv.
Vanlig rund Simons 2,5" absorbtionsdämpare, antar att den både fångar upp och dämpar pulsen på vägen ut
och en del av det som är kvar på vägen tillbaka.
För grenröret fungerar ljuddämparen som atmosfär så att jag får en undertrycksvåg tillbaka där grenröret slutar.
Hade avgassystemet bara fortsatt hade det inte blivit någon reflektion där.
Megafon minskar amplituden men ökar durationen.
På en tvåtakts expansionskammare så är lägsta varvet längst bak i baffeln (sista motkonen) och högsta varvet
där baffeln tar slut i bellyn, den raka delen som är distans mellan främre och bakre konan.
Likadant fungerar en megafon, den reflekterar över ett bredare varvtalsregister men med lägre kraft.
Tvåtaktaren får bredare register med längre motkon med lägre vinkel men mindre maxeffekt.
Min Zündapp finns på min hemsida med en ritning av nån av mina expansionskammare.
Jag hade först tror jag 13 graders motkon men jag la senare in en andra vinkel mot bellyn för lite mer toppvarv.
Den var död under 7000 men drog fint mellan 7000 och 12000 varv.
Lite knepig mellan 1:an och 2:an men på resten av växlingarna stämde lådan fint. 4 och 5 växlade.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 650 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 40, 41, 42, 43, 44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010