Citera:
Jag tror nog mer på att den spikar.
Det är ju den enklaste slutsatsen. Men grundat på kompression, tändning, varvtal, MAP och övriga driftsförhållanden tillsammans med mönstret för hur signalerna ser ut och när de uppträder så har jag uteslutet att det skulle röra sig om spikningar. Jag vet hur spikningar brukar se ut och detta är någonting annat. Signalerna påverkas inte heller av att boxen automatiskt drar ner tändningen med upp till 4 grader utan de fortsätter utan att påverkas alls.
Jag kommer att riva ner motorn för att söka igenom den oavsett, men jag funderar på hur kolven rör sig om den ges möjlighet till det genom ett för stort lagerspel. Om jag vet hur kolven rör sig under olika förhållanden så kan jag också förstå hur ett för stort spel kan påverka motorns "bakgrundsljudmönster" och då kan jag titta på loggen, se hur ljudmönstret ser ut och därigenom dra slutsatser om hur motorn mår. Jag har dubbla sensorer, en fram på blocket och en i bak, kopplade till olika cylindrar. Dom är känsliga och signalerna varierar mycket med driftsförhållandena.
Det är inte alls bara av och på, spiksignal eller ingen spiksignal. Sensorerna ger en kontinuerlig och detaljerad bild av allt mekaniskt ljud och oljud i motorn. Men det gäller att lära sig förstå vad det är man ser.