Bussningen är ju utsliten och kolven är sliten mitt på samt ned på skörten. Loppet är inte mätbart slitet men man ser att heningen är påverkad. Loppen är betydligt blankare mitt på, exakt där trycket i sidled från vevstaken bör bli störst under förbränningsslaget nedåt. Slitagebilden tyder på för stort kolvspel. Vevstakar/slaglängdförhållandet är 1,57.
Att kolven fladdrar runt i vändningarna och att det blir värre med kolvbultsglapp kan jag köpa. Men vad börjar det med?
Det du skriver får mig att tänka att lilländan på vevstaken kanske hjälper till. Vevslängen rör ju sig "tvärs över" loppet vid vändningen så vevstaken vinklas om ganska mycket, från att vara vinklad åt ena hållet till lika mycket åt andra hållet. Detta borde väl kunna trycka kolven i sidled. Har man då för mycket kolvspel så hamnar kolven snett i loppet vilket ger större friktion när den "skall iväg igen". Moderna kolvar är ju ganska låga så de är inte lika självrätande och stabila som äldre (och standardkolvar). Dessutom är väl kolven alltid lite mer instabil vid vändningen, speciellt vid TDC.
Jag skrev att jag borrade en motor till 15/100 i kolvspel och att den inte gick att köra med. Den vart borrad till det som stod på lådan vilket skall vara JEs spec för cylindermåttet till de aktuella kolvarna. Men det gick inte ens att köra upp ur garaget utan högljutt slammer. Belastade man lite lät det bara ännu värre. Att köra med det i längden var absolut inte att tänka på. Först bytte jag lager och andra saker innan jag insåg vad felet var och plockade ur kolvarna. Motorn gick väl kanske 2 timmar totalt med lätt belastning. Då var kolvarna rejält slitna mitt för kolvbulten och längst ner på kanten av skörten. Alltså, kolvarna gick från helt nya till rejält slitna på 2 timmars lätt belastning - med JEs rekommenderade kolvspel. Men i den här motorn hade inte kolvbultsbussningarna hunnit bli (?) slitna.
Jag har tänkt att kolvarna råkade ut för byrålådseffekter så de "fastnade" i loppen, men den tanken har jag fått mothugg på från andra. Och din tanke att problemet uppstår vid vändningarna känns mer logisk. Frågan är om det kan leda till slitage i kolvbultsbussningarna också, eller om det helt enkelt var dålig kvalitet på materialet? För jag tror fortfarande mest på att det börjar med kolvspelet och det sliter både kolvar och kolvbultsbussningar.
Men har jag fel vore det inte första gången
Vad jag verkligen vill är förstå vad som händer. Och varför det inte går att köra med rekommenderat spel.