När måste vevstaken bromsa kolven?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av Kadett4wd »

Det är inte så att det är lite högt cylindertryck på låga varv?
Det kan ta död på kolvbultar och med det sedan slita kolvkjolen snabbare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

Inte värre än vad jag kört med förut då det har hållit. Men då hade jag originalstakarna (den kortare varianten) och nu är det SPM stakar, gjorda för 23 mm bult och ombussade av Sten för att passa till 22 mm. Så godset i bussningen är tjockare, om nu det kan ha någon påverkan. Man kan inte se att bussningen skulle ha "hamrats ut" men man ser tydlig att den är sliten på undre halvan, mot vevaxeln. Bussningskvaliteten är kanske inte super??

Jag har - tvärtom mot dig - varit inne på att det kan vara kolvspelet som dödar bussningen genom att det skulle bli byrålådseffekter mellan kolven och cylinderloppet. Så att inte kolven rör sig mjukt o lätt i loppet utan "bråkar lite". Men jag vet inte. Jag famlar lite i mörkret. Även vevlagren är lite slitna.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av Kadett4wd »

Om bussningen hamras ut har man bekymmer med höga kolvhastigheter.
Om den slits har man mycket tryck.

Det är en logik jag brukar tänka efter :)

Och sen då det är glapp så börjar kolven flappra runt vilt i dödpunkterna, vilket kan synas på kolvkjolen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

Bussningen är ju utsliten och kolven är sliten mitt på samt ned på skörten. Loppet är inte mätbart slitet men man ser att heningen är påverkad. Loppen är betydligt blankare mitt på, exakt där trycket i sidled från vevstaken bör bli störst under förbränningsslaget nedåt. Slitagebilden tyder på för stort kolvspel. Vevstakar/slaglängdförhållandet är 1,57.

Att kolven fladdrar runt i vändningarna och att det blir värre med kolvbultsglapp kan jag köpa. Men vad börjar det med?

Det du skriver får mig att tänka att lilländan på vevstaken kanske hjälper till. Vevslängen rör ju sig "tvärs över" loppet vid vändningen så vevstaken vinklas om ganska mycket, från att vara vinklad åt ena hållet till lika mycket åt andra hållet. Detta borde väl kunna trycka kolven i sidled. Har man då för mycket kolvspel så hamnar kolven snett i loppet vilket ger större friktion när den "skall iväg igen". Moderna kolvar är ju ganska låga så de är inte lika självrätande och stabila som äldre (och standardkolvar). Dessutom är väl kolven alltid lite mer instabil vid vändningen, speciellt vid TDC.

Jag skrev att jag borrade en motor till 15/100 i kolvspel och att den inte gick att köra med. Den vart borrad till det som stod på lådan vilket skall vara JEs spec för cylindermåttet till de aktuella kolvarna. Men det gick inte ens att köra upp ur garaget utan högljutt slammer. Belastade man lite lät det bara ännu värre. Att köra med det i längden var absolut inte att tänka på. Först bytte jag lager och andra saker innan jag insåg vad felet var och plockade ur kolvarna. Motorn gick väl kanske 2 timmar totalt med lätt belastning. Då var kolvarna rejält slitna mitt för kolvbulten och längst ner på kanten av skörten. Alltså, kolvarna gick från helt nya till rejält slitna på 2 timmars lätt belastning - med JEs rekommenderade kolvspel. Men i den här motorn hade inte kolvbultsbussningarna hunnit bli (?) slitna.

Jag har tänkt att kolvarna råkade ut för byrålådseffekter så de "fastnade" i loppen, men den tanken har jag fått mothugg på från andra. Och din tanke att problemet uppstår vid vändningarna känns mer logisk. Frågan är om det kan leda till slitage i kolvbultsbussningarna också, eller om det helt enkelt var dålig kvalitet på materialet? För jag tror fortfarande mest på att det börjar med kolvspelet och det sliter både kolvar och kolvbultsbussningar.
Men har jag fel vore det inte första gången :-)
Vad jag verkligen vill är förstå vad som händer. Och varför det inte går att köra med rekommenderat spel.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av Kadett4wd »

Om man haft lite tuff tändning så det eventuellt småkittlat med spikningar kan ju kolven komma att slamra till rejält vid ÖD.
Och eftersom kolvbulten kanske inte är trycksmörjd så kan oljefilmen inte bära riktigt mot kolvbulten och spelet kan börja bli större.

Audi har väl trycksmörjd bussning som std?
Hur ser staken ut i lilländen?
Jag har sett stakar med smörjhålen 'nedåt' mot storänden, och de har alltid nypt/skurit lite på kolvbulten då jag plockat isär.
Ibland saknas det även ett spår radiellt runtom i bussningen, de agerar oljereservoar som låter olja krypa in mellan stake och bussning.

Det låter faktiskt lite skumt att JE är så way off med sina rekommendationer på kolvspel, normalt kolvspel på en smidd kolv runt 80-85mm vill jag påstå är ca 0.07mm
Kolv runt 70mm brukar ha 0.06mm

Stort spel är ju bara bra för folk som inte varmkör sina maskiner riktigt, typ dragrace.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

Med trycksmörjd bussning tänker jag att du menar en stake som har en oljepassage från storända upp till lilländan ? Det har inte Audi - iaf inte på de årsmodeller/motorvarianter jag använder. SPM-stakarna har det inte heller. Lilländan har ett hål på ovansidan för oljan. Men jag har oljekylning av kolvarna så det är mycket olja som sprutas upp i kolvtaket ovanför hålet i lilländan.
I kolvbulthålet i JE-kolvarna finns ett i kolvbultens riktning längsgående spår på var sida i kolven (motorns framkant / bakkant). I bussningen i vevstaken finns inget sånt, varken i SPM stakarna eller i originalstakarna.
Man kan ju fräsa ur ett sånt om man vill, Skulle du rekommendera det ?? Jag kan ju tänka mig att oljan lättare skulle tryckas undan ut i spåret vid växelvis belastning som det blir här. Men kanske hinner oljan helt enkelt inte undan trycket. Det kan jag också tänka mig och då kan det nog vara bra.

7/100 mm i kolvspel på mina 80 mm kolvar känns vettigt, med tanke på hur 10/100 och 15/100 har fungerat. Med JE-kolvar. På mina Mahle eftermarknads smidda turbokolvar till Audi 200 står det instämplat kolvmått och kolvspel. 3,5/100 skall det vara på dem. Lite skillnad!!!

Nu vet jag att det sannolikt inte är samma legering i dem som i JE-kolvarna. Gissar på 4032 mot 2618. JE skriver på sin hemsida att 2618 växer linjärt 15% mer än 4032. Det låter inte så mycket. Om Mahle-kolvarna växer 4/100 (jag förutsätter att även blocket växer) skulle JE-kolvarna växa 4,6/100. Om Mahlekolvarna växer 10/100 (då måste blocket växa rätt mycket) så skulle JE-kolvarna växa 11,5/100.
Jag får inte alls ihop det här. Om Mahles (4032) kolvspelsmått är 3,5 så borde JEs (2618) inte vara större än 5/100. Tycker jag. Om nu inte JE förutsätter aluminiumblock som växer mer än gjutjärnsblock. Men då borde dom speca det. Som sagt, någonting verkar helt fel med de borrmått JE anger till sina kolvar. Way off!! som du skriver. Håller med.

För jag vet att Mahlekolvarna håller. Jag har kört dem extremt hårt i det borrmått som står på dem och det syns inte ett jäkla dugg slitage eller skador på dem. Nada.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

Glöm vad jag skrev om aluminiumblock. Tänkte lite halvt bakvänt där och i ett antal steg som jag inte skrev ut.
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av PPRMicke »

Hej
Hur är det med dina kolvbultar ?
Är dom raka eller krokiga
Har varit med om har blivit krokiga ( några hundringar ) då kan det bli missljud och bustningen är körd
En JE kolv är mjukare än mahle Eftersom dom semismidda (mahle) om du tittar på ringlandet så är dom härdade där om ett exp
/// Micke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av Kadett4wd »

kanske missförstår jag, men för att klargöra, inte smörjspår längs utmed kolvbulten, utan tvärs över, radiellt ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

PPRMicke, Hej, jo jag tror de är raka. Men jag skall rulla dem på en plan stålskiva och kolla. Tack för tipset. Vad menar du med semi-smidda kolvar? Jag tror Mahlekolvarna är smidda på liknande sätt som JE, men i 4032 material som innehåller silikon för att göra dem mer termiskt stabila. Man lär kunna få även JE-kolvar i 4032, enligt vad det står på hemsidan.

Patrik, så du menar ett smörjspår i form av en cirkel, då. Mitt för oljehålet då eller ? Googlar man kan man ju se bilder på såna bussningar.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av psa »

Utöver hur mycket dom expanderar beroende på legering, är det inte också skillnad på hur dom tål att "skavas" mot cylinderloppet? Jag har för mig det i alla fall. :)
Åsikterna tycks variera lite också kring vad dom olika legeringarna tål, kanske beroende på vad dom säljer... Men med tanke på vad dom utsätter gamla gjutna kolvar för så borde ju 4032 fungera till rätt mycket också.
Användarvisningsbild
PPRMicke
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 16, 2009 6:09 pm
Ort: Bohus/kungälv
Kontakt:

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av PPRMicke »

quattro skrev:PPRMicke, Hej, jo jag tror de är raka. Men jag skall rulla dem på en plan stålskiva och kolla. Tack för tipset. Vad menar du med semi-smidda kolvar? Jag tror Mahlekolvarna är smidda på liknande sätt som JE, men i 4032 material som innehåller silikon för att göra dem mer termiskt stabila. Man lär kunna få även JE-kolvar i 4032, enligt vad det står på hemsidan.

Patrik, så du menar ett smörjspår i form av en cirkel, då. Mitt för oljehålet då eller ? Googlar man kan man ju se bilder på såna bussningar.
En semi smidd är sådan som sitter i produktions motor Är mycket hårdare än en smidd je kolv
Mahle har man härdat alun så dom kan gå många tusen mil sen är dom ytbehandlad också
När du specade dina kolvar vilken kolvbult valde du då ( finns 4a olika ) ( jag kör bara med verktygs stål dyra men bra)
/// Micke
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: När måste vevstaken bromsa kolven?

Inlägg av quattro »

Kollat kolvbultarna genom att rulla dem på en planslipad och glanspolerad stenskiva. Kan inte upptäcka någon som helst skevhet hos dem.

Huvudsakliga materialval för smidda kolvar är 2618 och 4032 aluminiumlegeringar, enligt JE. 2618 är mjukare och segare. Tål högre belastning men slits fortare och utvidgas mer av värme. Används till racemotorer. 4032 är hårdare, tål slitage bättre och utvidgas inte lika mycket av värme. Används mest i turbomatade produktionsmotorer. Audi S2 är väl ett typiskt exempel.
Jag gissar att "semismidd" egentligen används om smidd kolv i 4032 material.

Jag har kört med S2-kolvar tidigare och de fungerade utmärkt - men de är diameter 81 mm vilket egentligen är för stort för min motor enligt reglementet. En onödig regel då det är restriktorn som styr max möjlig effekt i motorn, medan en liten skillnad i cylindervolymen inte har någon betydelse.

Jag kommer att stoppa i mina gamla Audi 200 eftermarknadskolvar (4032 alu) igen, med original vevstakar och spel runt 6/100. Det blir nästa steg. Återrapporterar när jag testat det. Men det blir nog inte förrän till våren. Tiden räcker inte riktigt till.
Skriv svar