Vitmotorfärbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

En undran. Det sägs att vitmotorer blir spikkänsliga om man inte tar bort klämspalterna framåt och bakåt.
Den är ju redan försänkt bakom insug och avgas. Nån som har gjort jämförande test?
Turbomotor med mål på 600 hk.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Tore Bjerke »

Har ikke hatt problem med spik, men kjører 8,5 i komp og relativt lavt trykk. Laborerte mye med tenning i benken , men effekten gikk ned uten at vi merket spik. Du har portet toppen. Std forbrenningsrom. Sendte deg bremsepapirene for noen år siden. Dette er banebil.
Christer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Ort: Göteborg

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Christer »

Jag har aldrig märkt att dom skulle vara spikkänsliga med klämspalterna kvar.
/Christer
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av whilliam »

Du kanske kan få hjälp från oväntat håll om du vill :thumbright: Den kurvan jag lade ut med peak på 538hp eller nåt sånt var väldigt försiktigt injusterad med loggning av cylindertryck. Effekten i den hade kunnat vara uppåt 550 med lite tuffare tändning men den egentliga effektstrypningen var turbons inducer, jag bedömer att en turbo med 55mm inducer (räcker enkelt till 600 motorhästar på E-85) den skulle inte spoola något nämnvärt sämre (lite sämre skulle det bli, men mest av akademisk betydelse)

Laddtrycket var 2.7 Bar tidigt i kurvan (för att kunna åka med jätteförsiktig tändning och ändå få vrid)och runt det område där toppeffekten låg så var det 1.85 Bar (effektmålsättningen för denna motor var 450-500Hp men med största vikt lagd på körbarhet)

Den motorn var helt standard med standard plenum och s.k. R-grenrör (den nyare varianten)

Vill du ha uppgifter om hur cylindrarna låg till inbördes och hur spikkänslig den såg ut att vara så kan jag forska lite i ämnet.
Turbon hade stort turbinhjul med måtten 74x64mm men litet avgashus, det borde gå att ersätta den med något ur Borg Warners serie eller en vettigt hopkomponerad GTX från Garrett, ifall det inte är av intresse med något som jag kan ta fram i mån av tid.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Detta är en Porsche 944:a med vitmotor med originalgrenrör och den ger 380 hästar med det grenröret så är det stopp.
Bägge varianterna på grenrör är testade och ingen skillnad.
Körd på bänk utan broms ska tilläggas men den har ju laddtrycket.
Nån Borg Warner sim Christer J tagit fram åt Ulf Persson.
Bjarne har provat med mellan 3 och 8 graders tändning och ingen skillnad alls i effekt men ingen spikning heller.
Den laddar mellan 1,5 och 1,7 bar med 98 oktan.
Hur gjorde jag med dina förbränningsrum Tore, tog jag i förbränningsrummen?
Det har aldrig varit problem med motorn men toppen är av så möjligheten till förbättring finns.
26 graders tändning vid atmosfärstryck.


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Gjorde relativt nyligen en vitmotortopp.
Den gav 505hk/6200rpm på hjulen i dynapack med 1.72bar laddtryck.
Unshroudade ventilerna något bara i förbränningsrumemt som enda mod där(förutom portade kanaler givetvis).
Vet tyvärr inte vilket tändläge då jag inte var med vid bromsning.
Detta med GLT kamaxlar vill jag minnas, och insug 4 grader tidigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Tore Bjerke »

Erlend. Forbrenningsom er std. Motoren har 77 mm sla, kolven høgre er på midten. Fortenning 12 grader ved 4000 14 grader v 6000. Kjører kun 1,4 bar på pumpebensin. Da bremser den 510 hk v 8300
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Tore Bjerke »

Korreksjon : 77 mm slag ( 2 liter ). Kolven er høgre på midten vs 90 mm slag ( 2,3 liter )
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Tore Bjerke »

Vedr vitmotoren i Porschen. Hva er innsugstemperatur v max ladetrykk ? Ekostrykk før turbinen? Tror svarene ligger her.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Jag tår kolla med Bjarne vad han har för uppgifter om det.
Vet inte hur många grenrör det finns men först provades ett med dubbla kanaler sen ett som kallas japan grenröret.
Enligt Bjarne så hade andra inte fått ut mer effekt med de grenrören heller men jag kan be honom skriva här.
Det är en banracingbil så det är bra register som gäller.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

https://operationrdotcom.wordpress.com/ ... r-grenror/

Motorn jag gav info om hade just Japan röret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av whilliam »

Den bromskurva som jag länkade till i den "långa tråden" (brett område med vrid och 695Nm vid 5150rpm) På den bilen satt det ett sånt grenrör som är underst på den bild du länkar till "S60R-röret" det översta röret "Japanröret" säger Rimbo martin att det ser mycket bättre ut, han säger också att vad han kommer ihåg angående eventuella backpulser från närliggande cylindrar (som gick att avläsa på cylindertrycksmätningen)
Så slutade/avtog dessa vid ungefär 4000-4500Rpm men de påverkade helt klart den undre delen av registret, så att man inte vågade kliva på med tändning där för då stack cylindertrycket sporadiskt.

Stort utlopp på turbinen är viktigt när inte grenröret separerar pulserna särskilt bra, på denna satt det 64mm utlopp, ganska överdrivet för att plocka 500Hp. Kolla så att inte den Borg Warner som använts har lilla turbin, med 56mm exducer.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vitmotorfärbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Jag ska kolla det men jag frågar egentligen åt nån annan.
Jag har bara gjort toppen och grabben har justerat den.
Men grabben kan kolla vad det är för turbo.

Erland
Skriv svar