Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2019 3:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jan 24, 2019 9:16 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
Hej jag har haft lite fokus och fördjupning i bränsle system och speciellt filter på sistone.

jag har kört ett ganska vanligt filter med stora fina AN anslutningar och ett aeromotive 10 mikrons filter men det blir tätt ganska fort eller ger stort flödes motstånd har jag märkt nu då jag dynar och loggar på min 696hk comp ET/A 1789cc volvo B18. (dubbla bosch 044)

jag har nog nån pump som börjar bli lite risig efter 10 års racing/dyno och släpper ur sig lite skräp (men pumparna flödar bra och ger bra tryck) men så fint så man knappt ser det med ögat men det gör att fitret blir tätt på mikro nivå eller hur man ska säga det???

kör jag kanske med för fint filter?

för liten filter aria?

vad behöver egentligen en racing spridare för micron? (2200cc/3bar)

satt i ett rostfritt grov filter (tror det är 100 micron) sista dagarna i soppasystemet här och hi flow filter i spridarna istället ska plocka isär och flöda spridarna med dem utan att rengöra för att se om det blir tätt i dem med?

jag brukar köra utan spridar filter tidigare? väldigt fel eller? har haft strul med de filtrerna tidigare få de också tappar flöde.

vad är normalt tryck fall i ett filter?

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 11:54 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
fick bra svar av bjp att de rekommenderade 100 micron före pumparna och 10 efter sen att köra med spridarhyllsor med sil i då det va svårt att rengöra silarna i spridarna på den modellen.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 12:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
tror jag hitta felet själv nu! googla lite och hitta denna info. har kört med dessa filter och det står ju att de inte är för etanol :doh: https://www.aeromotiveinc.com/product/1 ... 0-filters/

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 12:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
vart sugen på ett sånt här :thumbright: http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=708

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 3:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Inlägg: 232
Ort: Ängelholm
Verkar vara många som har problem med eftermaknadsfilter.

Jag kör strax över 700whp med vanligt 240glt filter, har funkat fint i flera år :)

_________________
Jimmie Arhammer
0704893188
Volvo 245 650whp 750wnm
TEAM BONNMECK


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 3:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 685
Ort: Ljusdal
Wix 24003 filter ska tåla E85, liknar Nuke filtret ovan fast med annan insats, säljs nog under många namn.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 7:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 394
Kanske ngt liknande som aem. Vågar du inte bara köra förfilter innan pumparna.
Finns biltillverkare som har haft det på sina etanol bilar.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 7:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag körde bara förfilter före pumparna, det var aldrig nå problem.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 9:04 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5343
Ort: Lykksällä
Då borde du väl kunna köra en sån här insats istället? http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=871

Jag har nog likadan insats som du, kanske borde fundera på att byta då..

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 24, 2019 9:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1046
Ort: Torshälla
Enklast är att köpa insatsen som Steve länkade till.
Jag själv kör med en Russel 12" filter 10micron papp, inte för E85 enligt dom men byter insatsen inför varje säsong.
Filtret kostar bara 70 dollar och insatsen 24dollar.
https://www.summitracing.com/int/parts/rus-649110/overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/rus-649060/applications

Edit: Enligt Summit så funkar denna för alla bränslen, konstigt är ju samma insats i papp på denna.
https://www.summitracing.com/int/parts/rus-649000/overview/

Annars finns andra som är för E85 och mettis men bara 60micron.
https://www.summitracing.com/int/parts/rus-649170/overview/

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2019 1:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1271
Ort: BjörnL Uddevalla
Volvo orginal är nog det bästa. Öppna upp och kolla hur stor area det är jämfört med alla populära eftermarknads an bling filtet. Hög filtreringsgrad också jämfört med eftermarknads

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2019 1:13 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1271
Ort: BjörnL Uddevalla
När jag hälsade på ogge i somras å vi dynade hans 940 8v till 650navhp använde vi detta:

En dunk brevid bilen med ett litet orginalfilter av nåt slag å en dunk e85 2 biltema 044 å 8mm slang.
Hade inte hunnit montera soppasystemet på bilen å var dynosugna ;)

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010