Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har haft lite fokus och fördjupning i bränsle system och speciellt filter på sistone.

jag har kört ett ganska vanligt filter med stora fina AN anslutningar och ett aeromotive 10 mikrons filter men det blir tätt ganska fort eller ger stort flödes motstånd har jag märkt nu då jag dynar och loggar på min 696hk comp ET/A 1789cc volvo B18. (dubbla bosch 044)

jag har nog nån pump som börjar bli lite risig efter 10 års racing/dyno och släpper ur sig lite skräp (men pumparna flödar bra och ger bra tryck) men så fint så man knappt ser det med ögat men det gör att fitret blir tätt på mikro nivå eller hur man ska säga det???

kör jag kanske med för fint filter?

för liten filter aria?

vad behöver egentligen en racing spridare för micron? (2200cc/3bar)

satt i ett rostfritt grov filter (tror det är 100 micron) sista dagarna i soppasystemet här och hi flow filter i spridarna istället ska plocka isär och flöda spridarna med dem utan att rengöra för att se om det blir tätt i dem med?

jag brukar köra utan spridar filter tidigare? väldigt fel eller? har haft strul med de filtrerna tidigare få de också tappar flöde.

vad är normalt tryck fall i ett filter?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

fick bra svar av bjp att de rekommenderade 100 micron före pumparna och 10 efter sen att köra med spridarhyllsor med sil i då det va svårt att rengöra silarna i spridarna på den modellen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

tror jag hitta felet själv nu! googla lite och hitta denna info. har kört med dessa filter och det står ju att de inte är för etanol :doh: https://www.aeromotiveinc.com/product/1 ... 0-filters/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Användarvisningsbild
möller
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 14, 2007 12:57 pm
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av möller »

Verkar vara många som har problem med eftermaknadsfilter.

Jag kör strax över 700whp med vanligt 240glt filter, har funkat fint i flera år :)
Jimmie Arhammer

BJ teknik o motor
Säljer, installerar och mappar Maxxecu.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Thunderbo1t »

Wix 24003 filter ska tåla E85, liknar Nuke filtret ovan fast med annan insats, säljs nog under många namn.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av nkro »

Kanske ngt liknande som aem. Vågar du inte bara köra förfilter innan pumparna.
Finns biltillverkare som har haft det på sina etanol bilar.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag körde bara förfilter före pumparna, det var aldrig nå problem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Steve »

Då borde du väl kunna köra en sån här insats istället? http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=871

Jag har nog likadan insats som du, kanske borde fundera på att byta då..
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av Pro-Mille »

Enklast är att köpa insatsen som Steve länkade till.
Jag själv kör med en Russel 12" filter 10micron papp, inte för E85 enligt dom men byter insatsen inför varje säsong.
Filtret kostar bara 70 dollar och insatsen 24dollar.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... plications

Edit: Enligt Summit så funkar denna för alla bränslen, konstigt är ju samma insats i papp på denna.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Annars finns andra som är för E85 och mettis men bara 60micron.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av dundersmurfen »

Volvo orginal är nog det bästa. Öppna upp och kolla hur stor area det är jämfört med alla populära eftermarknads an bling filtet. Hög filtreringsgrad också jämfört med eftermarknads

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Bränsle filter micron, aria, flöde ?

Inlägg av dundersmurfen »

När jag hälsade på ogge i somras å vi dynade hans 940 8v till 650navhp använde vi detta:

En dunk brevid bilen med ett litet orginalfilter av nåt slag å en dunk e85 2 biltema 044 å 8mm slang.
Hade inte hunnit montera soppasystemet på bilen å var dynosugna ;)

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar