Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2019 3:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 25, 2019 9:43 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
Hej,

Har sökt information ang förbrännings expansion hos bensin utan lycka.
Min fråga är:
Om man tar lambda 14,7:1 som en enhet/del. Hur många delar får man vid förbränning, vid 20°C och i atmosfärstryck?
Knepig fråga. Om vi simulerar att vi har en ballong där höljet inte har något motstånd för expansion.
Vi fyller ballongen med en del 14:7:1, antänder. Hur mkt större har denna ballong blivit? varm som kall. Värmen påverkar gastrycket initialt.

Anledning till denna fråga är att det finns tankar om alternativt bränsle.
Tyvärr kan jag inte nu jämföra energi innehållet då de jobbar precis tvärtom varandra.
Vill se om det alternativa bränslet är ett hållbart alternativ.

Kommer ikväll i mån av tid redovisa alternativt bränsle och funktion.
Önskade en bild av bensin som referens.

Mvh Mikael


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 10:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 232
! mol gas vid NTP upptar 22,4L, sedan är det väl bara att börja räkna... :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 11:08 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
Hmm,
602214100000000000000000st atomer blir 22,4liter. Hur går jag vidare sen? :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 12:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
https://www.physicsforums.com/threads/e ... el.326574/

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 2:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
Erkänner att följande inte är min specialitet,
PV = nRT
Pv = RT
PV = mRT
etc.

Släpper detta tillsvidare. Fortsättningen kanske leder tillbaka till detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 4:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
https://www.youtube.com/watch?v=ndpk3qAJS-8&t=467s
Är övertygad om att alla på detta forum kan hoppa direkt till 2.37 i filmen.

Nu kommer jag att tänka högt o önskar en dialog i ämnet.
Lämplig provmaskin VW plan 8v topp, Audi plana kolvar.
Tillverka ny vevaxelhjul till kamdrivning, längre kamrem.
Kommer inte ihåg hur VW toppen ser ut angående spridar infästning. Hursom plugga insug eventuellt sätta spridaren i pluggen om toppen saknar spridarhål.
Försöka minimera insuget med hjälp av pluggen.
Programmerbart sprut/tändning.
Ny kamprofil, rostfria ventiler.

HHO. 192w/lpm HHO. Enl uppgifter jag inte kan backa upp kan det krävas 10lpm till 1600cc.
10lpm HHO = 160amp. Här kommer min första fråga in om verkningsgraden hos bensin.
HHO = 1860:1

Började tänka om detta igår o har inte fullt landat i tankarna.
Effekten/gassvaret styrs av mängden HHO. Tex vad händer om du fyller hela cylindern med HHO, kommer den att suga bort kolvtaket vid 1860:1?
När sker vändpunkten, alltså om man överfyller cylindern med hjälp av HHO i övertryck, finns det någon vändpunkt?
Kan detta bli en högpresterande motor eller bara lämplig som hemma generator?
Går att göra med vatten återvinning. Vid bil användande behövs nog tillsatsvärme för komfort.
Ger en centrifugalpump med mekanisk drivning kopplad till avgas någon effekt?
HHO går att tillverka under tryck, bränslecellen är trycksatt mot spridare och justerad via BTR i vatten delen.
Är closed loop lämpligt?

Är jag ute o cyklar? :shock:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 7:20 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
https://www.youtube.com/watch?v=CkrCCo4Q0cI
4.50 in i filmen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 25, 2019 11:40 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Expansionen beror väl på värmen.
I så fall är volymen direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin.

https://www.researchgate.net/post/IC_en ... ith_charge

Om temperaturen är 1800C grader vid förbränning och 70 grader innan så får man lägga till 273 grader för att få Kelvin.
Får tryckökningen till 6,4 gånger så 6,4 gånger större volym + kompressionsförhållandet.
En grej till, bränslet om det är i vätskeform när insugningsventilen stänger kommer att övergå till gasform och ta upp mer volym.
Den expansionen får du också lägga till.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 26, 2019 2:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
Erland levererar som vanligt :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2019 2:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Erland Cox skrev:
Expansionen beror väl på värmen.
I så fall är volymen direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin.

https://www.researchgate.net/post/IC_en ... ith_charge

Om temperaturen är 1800C grader vid förbränning och 70 grader innan så får man lägga till 273 grader för att få Kelvin.
Får tryckökningen till 6,4 gånger så 6,4 gånger större volym + kompressionsförhållandet.
En grej till, bränslet om det är i vätskeform när insugningsventilen stänger kommer att övergå till gasform och ta upp mer volym.
Den expansionen får du också lägga till.

Erland

Beror ju på vad man ska räkna in? (den feta texten i citatet) Trådskaparen frågar om "förbränningsexpansion" så den expansion som sker före förbränningen borde ju inte räknas isf.

Verkar som att trådskaparen vill köra på "vakuum" och detta blir ju inte särskilt effektivt eftersom det som då ger kraft blir ju lufttryckets inverkan på kolvens undersida, från vevhuset? Begränsat tryck till atmosfärtrycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 27, 2019 3:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm
Inlägg: 24
Min undran är om implosion kan vara ett alternativ till "explosion".
Kan det bli en race maskin som 2takt från ursprungliga 4takt, eller en lämplig hemma generator. Även som generator är mycket vunnet för egnahems ägare etc.

Motormässigt tänker jag att man minimerar insuget till att spridaren sitter så nära insugsventilen som möjligt även "grytan" och omgivningen. Alltså när insugsventilen öppnar så syns endast spridarmunstycket. Svetsa eller plugga igen insugskanalen, bearbeta nytt spridarhål i pluggen om toppen saknar spridarhål. Atmosfärstryck i vevhus, vakuum endast i cylindern.

HHO har 3 steg i förbränningen, först en mycket snabb förbränning som snabbt övergår till undertryck som därefter övergår till vatten.
Optimal tändning skulle vara att gasen antänds så övertrycket från förbränningen hjälper kolven ner och undertrycket suger kolven upp.
Det är möjligt att förbränningen sker så snabbt att den effekten inte är möjlig att nyttja?

Andra funderingar är. Om maskinen överladdas med HHO (maskinen går endast på HHO, ingen överladdad luft.) blir det då mer implosion?
Faktisk vändpunkt finns vid 1860 x 100% av cylinderfyllnad då efter förbränning så skulle HHO återgå till vatten och därmed fylla cylindern med vatten.
Hur mycket övertryck pratar vi, om cylindern fylls 1860 ggr?
Svårt för mig själv att förklara då jag själv famlar i mörkret om detta..

Bortse från tidigare kommentar om 10lpm för 1600cc, den uppgiften är från att ersätta bensin mot HHO i orörd motor.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010