förbrännings expansion bensin

Diskussioner för erfaret folk
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Hej,

Har sökt information ang förbrännings expansion hos bensin utan lycka.
Min fråga är:
Om man tar lambda 14,7:1 som en enhet/del. Hur många delar får man vid förbränning, vid 20°C och i atmosfärstryck?
Knepig fråga. Om vi simulerar att vi har en ballong där höljet inte har något motstånd för expansion.
Vi fyller ballongen med en del 14:7:1, antänder. Hur mkt större har denna ballong blivit? varm som kall. Värmen påverkar gastrycket initialt.

Anledning till denna fråga är att det finns tankar om alternativt bränsle.
Tyvärr kan jag inte nu jämföra energi innehållet då de jobbar precis tvärtom varandra.
Vill se om det alternativa bränslet är ett hållbart alternativ.

Kommer ikväll i mån av tid redovisa alternativt bränsle och funktion.
Önskade en bild av bensin som referens.

Mvh Mikael
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av JLundin »

! mol gas vid NTP upptar 22,4L, sedan är det väl bara att börja räkna... :lol:
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Hmm,
602214100000000000000000st atomer blir 22,4liter. Hur går jag vidare sen? :doh:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Kadett4wd »

///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Erkänner att följande inte är min specialitet,
PV = nRT
Pv = RT
PV = mRT
etc.

Släpper detta tillsvidare. Fortsättningen kanske leder tillbaka till detta.
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

https://www.youtube.com/watch?v=ndpk3qAJS-8&t=467s
Är övertygad om att alla på detta forum kan hoppa direkt till 2.37 i filmen.

Nu kommer jag att tänka högt o önskar en dialog i ämnet.
Lämplig provmaskin VW plan 8v topp, Audi plana kolvar.
Tillverka ny vevaxelhjul till kamdrivning, längre kamrem.
Kommer inte ihåg hur VW toppen ser ut angående spridar infästning. Hursom plugga insug eventuellt sätta spridaren i pluggen om toppen saknar spridarhål.
Försöka minimera insuget med hjälp av pluggen.
Programmerbart sprut/tändning.
Ny kamprofil, rostfria ventiler.

HHO. 192w/lpm HHO. Enl uppgifter jag inte kan backa upp kan det krävas 10lpm till 1600cc.
10lpm HHO = 160amp. Här kommer min första fråga in om verkningsgraden hos bensin.
HHO = 1860:1

Började tänka om detta igår o har inte fullt landat i tankarna.
Effekten/gassvaret styrs av mängden HHO. Tex vad händer om du fyller hela cylindern med HHO, kommer den att suga bort kolvtaket vid 1860:1?
När sker vändpunkten, alltså om man överfyller cylindern med hjälp av HHO i övertryck, finns det någon vändpunkt?
Kan detta bli en högpresterande motor eller bara lämplig som hemma generator?
Går att göra med vatten återvinning. Vid bil användande behövs nog tillsatsvärme för komfort.
Ger en centrifugalpump med mekanisk drivning kopplad till avgas någon effekt?
HHO går att tillverka under tryck, bränslecellen är trycksatt mot spridare och justerad via BTR i vatten delen.
Är closed loop lämpligt?

Är jag ute o cyklar? :shock:
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Erland Cox »

Expansionen beror väl på värmen.
I så fall är volymen direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin.

https://www.researchgate.net/post/IC_en ... ith_charge

Om temperaturen är 1800C grader vid förbränning och 70 grader innan så får man lägga till 273 grader för att få Kelvin.
Får tryckökningen till 6,4 gånger så 6,4 gånger större volym + kompressionsförhållandet.
En grej till, bränslet om det är i vätskeform när insugningsventilen stänger kommer att övergå till gasform och ta upp mer volym.
Den expansionen får du också lägga till.

Erland
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Erland levererar som vanligt :thumbright:
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Expansionen beror väl på värmen.
I så fall är volymen direkt proportionell mot temperaturen i Kelvin.

https://www.researchgate.net/post/IC_en ... ith_charge

Om temperaturen är 1800C grader vid förbränning och 70 grader innan så får man lägga till 273 grader för att få Kelvin.
Får tryckökningen till 6,4 gånger så 6,4 gånger större volym + kompressionsförhållandet.
En grej till, bränslet om det är i vätskeform när insugningsventilen stänger kommer att övergå till gasform och ta upp mer volym.
Den expansionen får du också lägga till.

Erland
Beror ju på vad man ska räkna in? (den feta texten i citatet) Trådskaparen frågar om "förbränningsexpansion" så den expansion som sker före förbränningen borde ju inte räknas isf.

Verkar som att trådskaparen vill köra på "vakuum" och detta blir ju inte särskilt effektivt eftersom det som då ger kraft blir ju lufttryckets inverkan på kolvens undersida, från vevhuset? Begränsat tryck till atmosfärtrycket.
Woody85cc
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: ons sep 21, 2011 8:54 pm

Re: förbrännings expansion bensin

Inlägg av Woody85cc »

Min undran är om implosion kan vara ett alternativ till "explosion".
Kan det bli en race maskin som 2takt från ursprungliga 4takt, eller en lämplig hemma generator. Även som generator är mycket vunnet för egnahems ägare etc.

Motormässigt tänker jag att man minimerar insuget till att spridaren sitter så nära insugsventilen som möjligt även "grytan" och omgivningen. Alltså när insugsventilen öppnar så syns endast spridarmunstycket. Svetsa eller plugga igen insugskanalen, bearbeta nytt spridarhål i pluggen om toppen saknar spridarhål. Atmosfärstryck i vevhus, vakuum endast i cylindern.

HHO har 3 steg i förbränningen, först en mycket snabb förbränning som snabbt övergår till undertryck som därefter övergår till vatten.
Optimal tändning skulle vara att gasen antänds så övertrycket från förbränningen hjälper kolven ner och undertrycket suger kolven upp.
Det är möjligt att förbränningen sker så snabbt att den effekten inte är möjlig att nyttja?

Andra funderingar är. Om maskinen överladdas med HHO (maskinen går endast på HHO, ingen överladdad luft.) blir det då mer implosion?
Faktisk vändpunkt finns vid 1860 x 100% av cylinderfyllnad då efter förbränning så skulle HHO återgå till vatten och därmed fylla cylindern med vatten.
Hur mycket övertryck pratar vi, om cylindern fylls 1860 ggr?
Svårt för mig själv att förklara då jag själv famlar i mörkret om detta..

Bortse från tidigare kommentar om 10lpm för 1600cc, den uppgiften är från att ersätta bensin mot HHO i orörd motor.
Skriv svar